GHID DE SUPRAVIEŢUIRE. E prosteşte să bagi sticla în chiloţi, deşi unii mai încearcă. Acum, hoţii fură în cârdăşie cu personalul de la raioane. De altfel, cel mai mult nu fură clienţii, ci chiar angajaţii din supermarketuri. Patronii nu pierd nimic, pierderile regăsindu-se în preţul produselor.
Aparent bine protejate de camere video, paznici cu ceafa groasă şi dispozitive de scanare, hiper şi supermarketurile sunt, totuşi, pradă uşoară pentru hoţi. Este uşor să desfaci o pungă cu biscuiţi şi s-o cari după tine până şi termini conţinutul şi apoi să arunci ambalajul printre rafturi, dar cel mai "profitabil" este să ai un complice în interior pentru a avea, cu adevărat, acces la produse pe care să nu le plăteşti.
Mai mulţi angajaţi ai supermarketurilor ieşene au dezvăluit, sub protecţia anonimatului, metodele prin care ieşenii fură din acest tip de magazine. În acelaşi timp, nu puţine au fost cazurile în care angajaţii furau produse de mare valoare. Unele din aceste furturi sunt reclamate la poliţie, dar ca idee generală, majoritatea magazinelor bagă paguba şn preţul produselor ce rămân la raft. Iată un inventar al celor mai inventive metode de furt.
1. Mănâncă de pe raft Cea mai întâlnită şi, în acelaşi timp, mai greu de probat, este cea a consumului de alimente în interior. "Chiar dacă şi vezi, nu prea ai ce face pentru că iese scandal dacă produsul se află în coş. Se poate interveni doar dacă îl prinzi când aruncă ambalajul", a explicat un angajat al unui supermarket ieşean. Deoarece valoarea alimentelor consumate în interior este mică, se preferă apelurile repetate la instalaţia de sonorizare sau plantarea unor afişe prin care clienţii sunt rugaţi să nu mănânce în interior.
2. Schimb de etichete Alte două metode de furt practicate de clienţi sunt legate strict de etichetele produselor. Unii dintre ei rup efectiv etichetele, în speranţa că au eliminat elementele de siguranţă, alţii sunt ceva mai creativi şi schimbă etichetele. Aleg un produs din aceeaşi gamă, dar ieftin, şi lipesc eticheta acestuia pe un produs scump. "Uneori casiera se sesizează, alteori nu. Această metodă este folosită în general la cosmetice". Cei care rup etichetele, ascund produsele în haine şi încearcă să iasă cu ele fără să fie observaţi, pe când cei care au schimbat eticheta aşteaptă răbdători ca produsul să fie scanat şi să şl achite. "În multe cazuri, dacă este sesizată şnlocuirea, clientul motivează că aşa a găsit produsul la raft şi preţul redus l-a determinat să-l cumpere", a adăugat angajatul supermarketului.
3. În cârdăşie cu angajatul O a treia metodă de furt este sesizată cu precădere în preajma sărbătorilor şi este practicată cu ajutorul angajaţilor de la vitrinele asistate. În majoritatea hiper şi supermarketurilor ieşene, produsele de la vitrina asistată, adică brânzeturi, carne şi preparate din carne, sunt cântărite o singură dată. Angajatul preia comanda, cântăreşte produsul, lipeşte pe el o etichetă, iar clientul plăteşte la casă. După cântărire însă, înainte de a sigila produsul, angajatul poate "ajuta" clientul şi poate introduce şn ambalaj o cantitate suplimentară de marfă care, implicit, nu va fi plătită de client. Adică, angajatul cântăreşte şi etichetează, să spunem trei kilograme de carne, dar înainte de sigilare îi mai bagă în sacoşă clientului – complice încă un kilogram care astfel nu va fi plătit. Astfel de cazuri au fost depistate ultima dată în luna decembrie, iar persoanele prinse au fost concediate.
4. Cu complicitatea casierei Cel mai vulnerabil punct al unui supermarket este cel de la casă. "Casiera este cea care scanează produsele şi şncasează banii. În loc de 10 sticle de apă, ea poate bate în casă doar 8 şi nimeni să nu sesizeze acest lucru. La cantităţi mici, este posibil să vadă vreun paznic, dar la un volum mare de marfă cumpărată, când căruciorul este plin, nimeni nu-şi dă seama", a fost explicaţia angajatului care a acceptat să dezvăluie modul în care fură ieşenii. De altfel, la casele de marcat scade şi vigilenţa paznicilor, pentru că aceştia se bazează pe scannerele care ar trebui să-i alerteze în cazul scoaterii din magazin a unui produs neplătit. "Unele supermarketuri practică o formă de control a casierei. La ieşire, clientul este aşteptat de un om de la pază şi se confruntă bonul cu marfa din cărucior", a adăugat sursa citată.
TOŢI PATRONII O ŞTIU Angajaţii fură mai mult decât clienţii
Marile magazine nu sunt furate doar de către clienţi, ci şi de către propriii angajaţi. Aproape toate supermarketurile din Iaşi concediază câte o persoană la 2-3 luni pentru că este prinsă că a furat de la locul de muncă. Angajaţii sunt supravegheaţi în mai multe moduri, unele măsuri aplicate putând părea umilitoare. Astfel, ei se află aproape permanent sub supraveghere video, sunt urmăriţi de angajaţii de la pază şi sunt percheziţionaţi corporal la ieşirea din schimb. În unele magazine nu au voie să iasă pe la casele de marcat şi sunt nevoiţi să treacă prin dreptul scannerelor montate special la ieşirea spre vestiare. Alteori, furtul se realizează chiar cu ajutorul paznicilor.
1. În lenjeria intimă Cea mai banală metodă şi mai uşor de depistat de către paznici este folosită deopotrivă de clienţi şi de angajaţi. Angajatul strecoară în buzunar sau în lenjeria intimă un bun de mici dimensiuni, dar cu valoare ridicată, şi încearcă să se strecoare cu el în vestiar după ce scapă de elementele de siguranţă sau chiar de întregul ambalaj. "Cei prinşi aveau asupra lor stick-uri de memorie, cosmetice şi deodorante pentru maşină. I-au prins paznicii", a povestit sursa.
2. Whisky în loc de cola Printre cele mai răspândite produse care ies "lipsă" la inventar se numără băuturile alcoolice scumpe, care pot fi furate, de cele mai multe ori, doar cu ajutorul oamenilor din interior. Sunt vizate cu precădere sticlele de whisky şi cele de vodka. Clienţii obişnuiţi rup elementele de siguranţă, ascund sticla în haine şi încearcă să se strecoare cu ea afară. Sunt prinşi şi este sesizată poliţia pentru că se şncearcă descurajarea practicilor. Dar, mai este o metodă, prin care whisky-ul din supermarket iese pe la casă, la preţ de suc ieftin. În timpul nopţii, cineva de la pază varsă băutura alcoolică într-o sticlă de cola şi lasă sticla goală de whisky printre rafturi. A doua zi, sticla de cola în care este alcoolul este scoasă pe la casa de marcat, unde se încasează 2-3 lei, cât costă sucul. Din nou, este greu de probat că persoana prinsă cu sticla de cola în care se află whisky ştia ce are în coş.
3. Cu plasma în tomberon De fiecare dată când se face inventarul, se constată lipsa unor produse electronice de valoare, precum stickuri de memorie, telefoane mobile, chiar şi DVD-playere sau televizoare. Metoda de furt este simplă, dar şi riscantă în acelaşi timp. Ele sunt scoase din magazin odată cu gunoiul. "Nu poţi ieşi cu maşina de spălat ascunsă în buzunar, iar singura explicaţie legată de dispariţia unor electronice mari este accea că au fost duse la gunoi odată cu o cantitate mare de ambalaje, şi au fost recuperate ulterior".
"Pagubele produse de hoţi sunt acoperite, de cele mai multe ori, tot din buzunarul clienţilor. Unele magazine trec pe pierderi lipsurile, altele bagă în preţuri pagubele. Cele mai furate produse sunt băuturile alcoolice scumpe, cosmeticele, deodorantele auto, stickurile de memorie şi telefoanele mobile", a declarat angajatul magazinului.