Pandemia provocată de noul coronavirus și distanțarea socială a afectat puternic piața muncii. Angajații și angajatorii s-au văzut puși în fața unei situații fără precedent.
Cu toate că multe companii au oferit posibilitatea de a lucra de acasă, există și multe cazuri unde angajații au fost nevoiți să meargă la birou, fiind expuși unor riscuri ridicate.
Potrivit unui grafic realizat de Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (CEDEFOP), cei mai expuși angajați au fost cei care activează în domeniul vânzărilor și cel al serviciilor de cazare.
La nivel european, angajații cei mai expuși în fața infectării cu noul coronavirus sunt cei care lucrează în turism, industria alimentară sau în comerț. Activitatea acestora implică intracțiuni cu persoane care provin din medii diferite.
De asemenea, riscuri ridicate sunt și pentru cei care lucrează în sănătate, cultură, educație, agricultură ori salubritate.
La polul opus, cei mai protejați angajați sunt cei care a căror muncă se poate desfășura de la distanță. Astfel, în vreme de pandemie, angajații care asigură servicii financiare, de asigurare sau imobiliare, administrație publică, furnizare de gaze și electricitate, comunicare etc, au șanse reduse de a se infecta cu noul coronavirus.
Potrivit Legii nr. 319/2006 angajatorul are obligația de a asigura toate măsurile care vizează cerințele de securitate și sănătate în muncă. Inclusiv asigurarea în mod gratuit a materialelor igienico-sanitare pentru salariați reprezintă o obligație a angajatorului. Cei care nu respectă aceste lucruri riscă amenzi cuprinse între 3.000 și 6.000 de lei, scrie Avocat.net.