Cea mai scumpă autostradă din România. Investiție de 40 de milioane euro pe kilometru

Cea mai scumpă autostradă din România. Investiție de 40 de milioane euro pe kilometru Sursa foto: Facebook

Cea mai scumpă autostradă din România. Estimările bugetare indică faptul că construcția Autostrăzii A8 ce va lega Moldova de Transilvania și, mai departe, de vestul Europei va costa 6,4 miliarde de euro, adică 40 de milioane de euro pe kilometru. Proiectul va fi finanţat parţial din fonduri europene nerambursabile și parțial de la bugetul public.

Cea mai scumpă autostradă din România va conecta Moldova cu Transilvania și, mai departe, cu vestul Europei. Este vorba despre tronsonul montan al Autostrăzii A8 care face legătura între Tg. Mureş, Iași și Ungheni. Construcția acestei șosele de mare viteză va costa aproximativ 6,4 miliarde de euro, adică 40 de milioane de euro pe kilometru. Este cel mai mare preț pe care îl va plăti România, cel puțin până în prezent, pentru o astfel de investiție.

„Autostrada va beneficia şi de patru parcări de scurtă durată, un punct de sprijin şi întreţinere, șase spaţii de servicii, două centre de întreţinere şi coordonare. Proiectul, finanţat prin Programul Transport, are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA).

Documentaţia pentru lansarea licitației necesare construcţiei secţiunii de autostradă Miercurea Nirajului - Leghin va fi elaborată după aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern“, a spus Cristian Pistol, şeful CNAIR.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cea mai scumpă autostradă din România

CNAIR pregătește licitația pentru Tronsonul montan al autostrăzii A8 despre care se știe că are o complexitate ridicată. De unde și prețul foarte mare. Indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi în cadrul CNAIR.

În lungime de 160 de kilometri, acest tronson va costa, așa cum spuneam mai sus, 40 de milioane de euro pe kilometru. Prețul este cu 12 milioane de euro, pe kilometru, mai mare decât cel perceput pentru tronsonul montan din autostrada A1 Piteşti-Sibiu.

Prețul se datorează complexității sporite a lucrării. Astfel, autostrada va traversa trei şiruri paralele de munți vulcanici. Este vorba de lanțul Carpaților Orientali, format din roci dure, şisturi cristaline în centru şi roci sedimentare în est şi sud.

Traseul Autostrăzii A8.

Traseul Autostrăzii A8. Sursa foto: Wikipedia

Caracteristicile autostrăzii A8

În total, Autostrada A8 – Autostrada Unirii, cum mai este cunoscută - va avea 320 km şi se va întinde de la Târgu-Mureş până la Iaşi şi Ungheni - graniţa cu Republica Moldova. În partea cealaltă, spre vest, A8 se va conecta cu A3 şi mai departe pe Autostrada Transilvaniei spre Cluj şi Oradea. Iar de aici se va face legătura cu Budapesta, Viena şi vestul Europei.

A8 va permite conectarea Moldovei şi a Republicii Moldova cu Vestul, zona fiind în prezent izolată. Actuala infrastructură rutieră care traversează Carpații Orientali este într-o stare precară.

Tronsoanele de la capetele A8, respectiv Tg. Mureş - Miercurea Nirajului de 25 km şi Leghin - Tg. Neamţ – Moţca, de 30 km. Finanțarea pentru aceste tronsoane este asigurată prin PNRR. De altfel, pe lotul Leghin - Moţca construcția va fi asigurată de UMB, firma lui Dorinel Umbrărescu. Constructorul este cel care construiește și o bună parte din Autostrada Moldovei - A7.