PREZENŢĂ. Regizorii Andrei Ujică, Marian Crişan, Bogdan George Apetri şi actrița Ana Ularu au participat la sesiuni de Q& A la Festivalul East End.
„Stanley Kubrick a fost o influență majoră în ceea ce priveşte maniera în care am abordat cinemaul. Sunt din ce în ce mai convins că a realizat cel mai bun film al tuturor timpurilor. Când am început să lucrez la acest lungmetraj şi chiar şi acum nu sunt un fan al filmelor SF. Pe de altă parte, am admirat enorm «2001» şi «Solaris». Mi-am dorit un fel de dialog între aceste două capodopere. De aceea am inclus ultima secvență din «Solaris»”, a răspuns cineastul Andrei Ujică la întrebarea ce cineaşti au jucat un rol esențial din punct de vedere al viziunii sale asupra cinemaului. Lungmetrajul său din 1995, „Out of the Present” a fost proiectat în cadrul Festivalului East End (27 aprilie – 2 mai), organizat la iniţiativa şi în parteneriat cu Institutul Cultural Român din Londra. „Asprimea relațiilor inter-umane” „Cristian Mungiu mi-a făcut o ofertă. Aceea de a regiza filmul bazat pe un scenariu vechi de-ale lui, vechi de 12 ani. Mi-a dat libertatea de a face ce vreau cu el, şi producătorii au procedat la fel. Aşa că am co-optat un tânăr scenarist, Tudor Voican, şi am lucrat pe scenariu timp de patru-cinci luni. Povestea inițială era mult mai consistentă, cu mult mai multe personaje, o tapiserie a periferiei Bucureştiului. Aşa că am hotărât să aleg un personaj principal şi să mă concentrez asupra lui. Cam asta e povestea. Filmul este 99.9% diferit de scenariul inițial, iar povestea Matildei a fost inspirată de un incident pe care l-am întâlnit pe când eram avocat. Am avut un client care a fost eliberat din închisoare timp de o zi şi a încercat să fugă din România”, a povestit regizorul Bogdan George Apetri la sesiunea de Q& A ce a urmat după proiecția lungmetrajului său de debut, „Periferic”, la festivalul din East End, unde a putut fi vizionat în premieră în Marea Britanie. Întrebată în ce stadiu al filmului a fost co-optată, Ana Ularu a explicat că mai întâi a dat o probă, pentru că „spunem că suntem actori de teatru şi de probe pentru film. M-am implicat în acest proiect în ultima zi de casting. Am fost ultima persoană pe care au chemat-o la probe din cauza vârstei, pentru că personajul meu trebuia inițial să aibă 33 de ani”, a detaliat Ana Ularu. O spectatoare a vrut să ştie dacă perioada comunistă îi determină pe romăni să facă filme despre asprimea relațiilor inter-umane. „Nu asta s-a întâmplat în cazul meu. Am o perspectivă complet diferită asupra României. Povestea din «Periferic» se putea întâmpla oriunde, în New York, în Rusia – asta mi-au spus şi spectatorii străini. Nu am pornit cu ideea de a spune ceva despre societatea românească”, i-a dat replica Bogdan George Apetri. Farmecele Salontei „Toți actorii din film, mai puțin cel kurd, sunt din partea vestică a României şi joacă în teatre de acolo. Unii sunt necunoscuți pentru publicul românesc. Intenția mea a fost să folosesc doar actori care cunosc ritmul şi atmosfera acelor locuri. Am reuşit , în sensul că unii spectatori români nu înțelegeau ce spun personajele în film”, a răspuns râzând Marian Crişan la întrebarea referitoare la selecția actorilor din lungmetrajul său de debut, „Morgen”. Regizorul a fost felicitat de un spectator pentru film; acesta l-a definit drept unul din cele mai bune pelicule româneşti pe care le-a văzut şi l-a apreciat pentru modul în care descrie Transilvania.