Circulația pe trotuare este îngreunată nu doar din cauza mașinilor lăsate acolo din cauza lipsei locurilor de parcare, dar și din cauza celor abandonate de ani de zile. În București există 3000 de mașini abandonate, dar fenomenul nu este întâlnit doar în Capitală. Deși Legea 421/2002 a fost amendată de Parlament în martie 2019, tot nu există căi mai ușoare pentru înlăturarea mașinilor fără stăpân. De fapt, sunt denumite generic așa, pentru că unele au stăpân, căruia îi este foarte greu să renunțe la vechea mașină, chiar dacă este pe „butuci”.
Potrivit unui proiect de lege depus de șapte parlamentari USR în procedură de urgență, după șase luni de la identificarea unei mașini abandonate, -nu un an, cât prevede acum legea-, vor demara procedurile de somare a proprietarului. Iar aceasta pare a fi cea mai greoaie misiune deoarece stăpânii mașinilor care par fără stăpân recurg la diverse tertipuri pentru a se eschiva.
Una dintre schimbările propuse de inițiatori este ca definiția „vehicule fără stăpân” să includă și maşinile înmatriculate în străinătate. Pentru ridicarea unei mașini, autoritățile sunt nevoite să parcurgă atât de multe etape încât procedura poate dura și patru luni.
Măsuri pentru cei care au prins drag de hârburi
În termen de cinci zile de la primirea somației, proprietarul trebuie să facă dovada că a plătit și amenzile pentru această mașină, nu doar taxe și impozite. În plus, acesta va trebui să demonstreze că vehiculul corespunde circulaţiei pe drumurile publice conform rigorilor impuse de lege, având ITP-ul la zi.
Există proprietari care, deşi nu îşi folosesc mașinile timp îndelungat, declară că acestea nu sunt abandonate, nedorind să renunţe la ele, chiar dacă sunt impracticabile circulaţiei.
Există o categorie de proprietari care susţin că au taxele auto achitate şi consideră că au dreptul să ţină vehiculul parcat pe domeniul public chiar dacă acesta se află într-o stare avansată de degradare.
În cazul mașinilor cu numere străine, proprietarii nu sunt cunoscuţi şi nu pot fi identificaţi, fapt pentru care acestea rămân în continuare pe domeniul public. Nu în ultimul rând, există vehicule ai căror proprietari au adresa de domiciliu în alte localităţi, li se comunică prin poştă somaţia sau dispoziţia primarului, dar somaţiile sunt returnate, fiind necesară afişarea sau înmânarea acestor documente, iar Poliţia sau Poliţia Locală din localitatea respectivă nu sunt obligate legal să le ofere sprijin în acest sens.
Primarii trebuie să scoată bani din piatră seacă
Forma actuală a legii prevede că în cazul în care deţinătorul vehiculului abandonat nu răspunde somaţiei primite, în termen de 5 zile, maşina trece de drept în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază se află, urmând să fie predată unei unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor. Iniţiatorii doresc însă ca termenul respectiv să fie prelungit de la 5 la 10 zile, iar mașina să fie pusă în vânzare.
Proiectul de lege prevede amenzi între 1.000 și 2.000 de lei pentru proprietarii mașinilor care primesc somație și care în maxim cinci zile nu ridică mașina de pe domeniul public.
Mutu a făcut curațenie în legea lui în Sectorul 6
Primarul Sectorului 6 Gabriel Mutu a declarat, ieri, pentru EVZ, că termenul propus în proiectul de lege ar trebui să fie și mai strâns. În Sectorul condus de edil se lucrează după o Hotărâre de Consiliu, permițând ridicarea mașinilor care prezintă semne că sunt abandonate. Gabriel Mutu spune că în ultimul an și jumătate s-au ridicat, în baza acestei HCL, aproximativ 3500 de mașini dintre care 80 la sută nu au fost revendicate de proprietari. Marea problemă a Primăriei este că nu are spațiu de depozitare, până când rablele sunt date la casat.