România nu se poate lăuda că excelează la capitolul infrastructură. Multe proiecte au fost abandonate de-a lungul timpului, iar altele au fost realizate cu mari întârzieri. Nici anul 2023 nu pare să aducă prea mulți kilometri de autostradă, în schimb autoritățile se laudă cu câteva drumuri expres sau variante ocolitoare.
2023 ar putea fi anul în care România ar putea marca o premieră în materie de infrastructură. Dacă termenele vor fi respectate de constructori, va fi anul în care vor fi inaugurați cei mai mulți kilometri de drum expres și autostradă.
„Dacă toate planetele se aliniază și câteva minuni se întâmplă pe ici pe colo, scenariul ultra-optimist ne dă un total de puțin peste 167 kilometri de autostradă și drum expres dați în trafic în 2023, un record absolut pentru țara noastră”, a declarat Ionuț Ciurea, președintele Asociației ProInfrastructură.
Anul 2022 nu a fost însă unul prea bun. Au fost deschiși circulației doar 13 km de autostradă și 40 de kilometri de drum expres.
Centura Capitalei
Pe Autostrada de Centură a Capitalei (A0), o investiție așteptată de foarte mulți ani s-ar putea face progrese mari în 2023. „Sunt șanse reale să se deschidă două loturi: loturile 1 și 2 din A0 Sud, între nodul cu A2 și DN6.
Ar trebui să avem aproape 17 kilometri (lotul 1) și 16,3 km (lotul 2)- 33 km circulabili, pe semi-inelul de sud al A0, până în decembrie 2023. În cel mai optimist- realist scenariu ar trebui să circulăm pe aceste două loturi la finalul verii viitoare”, a mai spus Ionuț Ciurea. Pentru celelalte tronsoane mai avem însă de așteptat.
Drumuri expres
Anul viitor vor fi deschiși circulației și mai mulți kilometri de drum expres. Tronsonul 3 al drumului Craiova-Pitești, între Slatina Nord-Est și Colonești (31,75 km) este aproape de finalizare.
În nord-vestul țării, pe drumul de legătură dintre Autostrada A3 și Centura Oradea se lucrează intens, iar șoseaua de 13 km ar fi putea fi finalizată anul viitor înainte de termenul prevăzut în contract.
S-ar mai putea circula și pe Drumul Expres Galați - Brăila (11 km), dar totul depinde de cum vor evolua lucrările. Tot în 2023, ar putea fi deschis, după multe întârziei, podul peste Dunăre de la Brăila. Va fi finalizat și drumul de legătură, dar și pasajele de la Berceni și Oltenița (22 km).
România are în acest moment 994,55 kilometri de autostradă și drum expres, iar autoritățile speră că în 2023 se va depăși cu siguranță borna simbolică de 1.000 de kilometri, potrivit ziare.com.