Ce şanse de câştig au clienţii nemulţumiţi în faţa băncilor

Ce şanse de câştig au clienţii nemulţumiţi în faţa băncilor

LUPTA CU CREDITELE SCUMPE. Deciziile defavorabile ale instanţelor de judecată au determinat unii clienţi nemulţumiţi ai băncilor să se retragă din procesele colective pentru a se lupta pe cont propriu, potrivit unor clienţi bancari.

Cum este mai rentabil să se încerce îmbunătăţirea condiţiilor de credit? Debitorii au la dispoziţie medierea sau un proces individual ori colectiv cu banca, dacă negocierea eşuează. Cea mai rapidă dintre cele trei este medierea, care durează unadouă luni. Potrivit mediatorului Cornelia Bucur, costul acesteia pentru un client este de circa 2.000 de lei (sub 500 de euro). "Deşi costul trebuie împărţit între client şi bancă, creditorul refuză să plătească, deci debitorul achită integral", a spus Bucur. Clienţii solicită medierea pentru reeşalonări sau scăderi de dobânzi, dar şi când vor să negocieze condiţii considerate abuzive. "Rata de succes a medierilor este de circa 45%", a mai spus Bucur.

Proces individual sau colectiv

"Medierea presupune acordul părţilor, dar băncile răspund rareori invitaţiilor", a spus avocatul Vicenţiu Coltuc. Dacă medierea nu are succes, clientul poate demara un proces individual sau colectiv, care durează 1-2 ani.

Ne puteți urmări și pe Google News

Un proces colectiv este mai greu de instrumentat decât unul individual şi, potrivit unor avocaţi, greu de câştigat. "În procese individuale s-au câştigat în 2011 despăgubiri pe care o instanţă le-ar accepta greu într-un proces cu sute de persoane. S-ar ajunge la destabilizarea financiară a băncii", susţine Coltuc.

Însă o reprezentare colectivă este de departe mai ieftină ca una individuală - 50 de euro, tarif mediu de reprezentare, plus un procent din despăgubirile obţinute de client, faţă de câteva sute de euro, taxă de reprezentare, plus acelaşi procent, într-un proces individual. În procese, clienţii au solicitat respectarea nivelului de dobândă stabilit în contract, unde se preciza că ar fi fixă, şi înlăturarea unor clauze abuzive.

O clauză este abuzivă dacă "nu a fost negociată cu clientul şi creează în contract un dezechilibru între drepturi şi obligaţii", spune Coltuc.