Ce implică trasformarea RATB din regie în societate pe acţiuni. Transportul public se va scumpi cu 60%

Ce implică trasformarea RATB din regie în societate pe acţiuni. Transportul public se va scumpi cu 60%

Până la 1 ianuarie 2017, RATB trebuie să se transforme în societate comercială. Primul pas a fost făcut. Consilierii generali au aprobat studiul de oportunitate privind această transformare. Dezavantajul este că se va scumpi transportul public cu 60%, dar se vor menţine gratuităţile actuale

Studiul de oportunitate privind transformarea RATB din regie în societate comercială aduce câteva avantaje pentru bucureşteni, dar şi dezavantaje. Una din soluţiile propuse în document este cea de reducere a subvenţiei pentru RATB, plătită de Primăria Capitalei, cu 23%. Acest lucru s-ar putea face numai prin creşterea preţului unei călătorii de la 1,3 lei la 2,1 lei, adică o majorare de 60%.

Și pensionarii vor avea carduri de călătorie

O altă modificare este introducerea cardurilor de călătorie pentru persoanele care beneficiază de gratuităţi sau de reduceri cu 50% la abonamente. De la 1 Ianuarie 2017, se vor introduce carduri speciale de călătorie, pe care pensionarii sau alte persoane care au dreptul să călătorească gratuit le vor încărca lunar la centrele RATB, deoarece viitoarea societate de transport public are câteva obligaţii fiscale. Mai întâi, trebuie să justifice subvenţia primită pentru gratuităţi şi reduceri, în condiţiile prevăzute în viitorul Contract de delegare. Apoi, potrivit legilor fiscale, RATB plăteşte lunar TVA pentru acest tip de subvenţie. Anual, Primăria Capitalei plăteşte o subvenţie pentru funcţionarea transportului public de 500 de milioane de lei.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce este de făcut în următoarele şase luni

Aprobarea studiului de oportunitate privind reorganizarea este doar primul pas din cei 15 pe care îi are de parcurs RATB pentru transformarea în societate. În următoarele luni, va trebui actualizat Caietul de Sarcini al serviciului de transport public local. Apoi, este treaba Primăriei să aprobe Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (ROF) a serviciului de transport public local şi Caietul de Sarcini. Urmează evaluarea patrimoniului public şi privat şi aprobarea acestuia. Apoi, se va elabora Actul Constitutiv al noii societăţi, a organigramei, ROF şi a statului de funcţiuni, care vor fi aprobate de consilierii generali.

Ultimii paşi se referă la elaborarea Contractului de Delegare a Gestiunii Serviciului şi aprobarea acestuia de Consiliul General. În fine, primarul general va emite un proiect de hotărâre care va fi supus aprobării şi va înregistra noua societate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.

Atuurile societății pe acțiuni

  •  Vor putea fi accesate fonduri europene pentru dezvoltare şi modernizare.
  • Va exista un contract de delegare de gestiune între municipalitate şi RATB astfel încât subvenţia plătită de primărie va fi pe măsura serviciilor prestate.
  • Personalul RATB, existent la data reorganizării, va fi preluat în totalitate de noua societate.
  • Personalul îşi va păstra toate drepturile şi obligaţiile stabilite prin contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă la nivelul RATB, în vigoare la data reorganizării.
  • RATB va fi reorganizată în societate pe acţiuni cu acţionar unic Consiliul General al Municipiului București.
  • În termen de 9 luni, CGMB va aplica cerinţele Legii 31/1990, care prevede doi acţionari: Consiliul general al Municipiului Bucureşti va fi acţionar majoritar, iar Asociaţia salariaţilor din RATB va fi acţionar minoritar.