Cazul artistei din Iaşi, asemănări şi deosebiri cu „Cazul Mădălina Manole”. Povești din culise

Mezzosoprana Operei Române din Iaşi, Maria Macsim Nicoară se află la această oră în stare foarte gravă la Spitalul de neurochirurgie din Iaşi. În comă de gradul IV. Adică se zbate între viaţă şi moarte. Procurorul și polițiștii caută să afle adevărul: accident casnic sau violență în familie.

Artista a fost adusă duminică dimineaţa cu salvarea de la locuinţa sa situată în satul Aroneanu, la mai puţin de 6 kilometri de Iaşi. Cea care a anunţat salvarea a fost soacra acesteia. La Salvare, s-a anunţat că Maria Nicoară a fost victima unui accident casnic. Totuşi, după ce a fost dusă la spitalul din Iaşi şi băgată imediat la terapie intensivă, medicii au anunţat poliţia. Care  a început cercetări în acest caz, pentru a se stabili cu exactitate ce s-a întâmplat. La audieri a fost chemat şi soţul mezzosopranei, pianistul Codrin Nicoară. Singura persoană care se mai afla în casă atunci când s-a întâmplat nenorocirea. Acesta s-a prezentat la poliţie însoţit de un avocat.

Maria Macsim Nicoară, aceeaşi soartă ca a Mădălinei Manole?

Nu putem să nu facem o paralelă între dispariţia fulgerătoare a Mădălinei Manole şi a artistei ieşene. Pentru că există asemănări, dar şi deosebiri esenţiale.

Să ne reamintim. Pe data de 14 iulie 2010, salvarea din Ilfov era anunţată că Mădălina Manole se află în stare foarte gravă. Când au ajuns la faţa locului, medicii de pe ambulanţă nu au mai avut altceva de făcut decât să constate decesul. Artista murise.

Din fericire, în cazul Mariei Macsim Nicoară, victima mai este încă în viaţă. În stare foarte gravă, este adevărat, dar în viaţă.

Cele două femei se mai aseamănă şi prin faptul că erau, ca să spunem aşa, stâlpii casei. Ele erau cele care aduceau grosul banilor în familie. Atât soţul Mădălinei Manole, cât şi cel al mezzosopranei nu se ridicau la valoarea soţiilor lor.

O altă asemănare ar fi aceea că ambele, conform spuselor apropiaţilor, erau nefericite în căsnicie. Nefericire pe care însă o ascundeau de ochii lumii, deşi fiecare îşi dorea să divorţeze.

În ambele situații, martori ai soților artistelor au fost mamele lor, adică soacrele.

Şi cam aici se termină asemănările. Deosebirile însă sunt esenţiale.

Mădălina Manole, după despărţirea de Şerban Georgescu, cel care o propulsase în lumea muzicii uşoare, intrase într-un con foarte serios de umbră. Noul soţ, Petru Mircea, sunetist la un post de televiziune şi compozitor de ocazie, nu a reuşit în nici un fel să-i mai susţină cariera. Astfel că Mădălina, fosta fată cu părul de foc, ajunsese să cânte în spectacole obscure, organizate de primăriile unor comune uitate de lume. Spectacole la care Petru Mircea făcea sonorizarea.

La rândul ei, Maria Macsim Nicoară era la apogeul carierei. Extrem de apreciată din punct de vedere profesional, era una dintre vedetele Operei Române din Iaşi. Colegii o descriu drept o persoană mai retrasă, dar foarte conştiincioasă, pasionată de meseria ei, şi care îşi făcea treaba foarte bine. Nici măcar nu avea aere de vedetă. Muncea în rând cu toată lumea. Semna inclusiv condica.

Ipoteza sinuciderii, exclusă în cazul mezzosopranei

În cazul Mădălinei Manole, deşi s-a speculat că vinovat de moartea ei ar putea fi soţul Petru Mircea, există foarte multe elemente care ar conduce mai degrabă către o sinucidere. În primul rând, conul de umbră de care am pomenit în ceea ce priveşte cariera. Lucru pe care, conform spuselor apropiaţilor, îi venea extrem de greu să îl accepte. În al doilea rând, fosta artistă şi-a cumpărat de pe piaţa neagră, cu puţin timp înainte de a muri,  „Furadan”, o substanţă extrem de toxică, folosită în agricultură. La autopsie, s-au găsit urme din această substanţă în stomacul victimei. În al treilea rând, Mădălina Manole a murit fix de ziua ei de naştere. Ceea ce ar putea fi considerat un ultim gest, ca o demonstraţie că ea credea că îşi încheiase viaţa aici.

În cazul Mariei Macsim Nicoară, în nici un caz nu se poate pune problema unei tentaive de sinucidere. Era, aşa cum am spus, în vârful carierei. Nici alte semne de tulburare nu dăduse, ca în cazul Mădălinei Manole, care să ducă pe anchetatori srpe o astfel de ipoteză. În plus, nimeni nu se sinucide dându-şi drumul pe scări. Probabilitatea de a muri este foarte mică.

Atunci, ce rămâne?

Accident casnic sau tentativă de omor

Pentru a putea formula cât mai exact cele două ipoteze, trebuie să cunoaştem atât cât se poate la această oră, cele două personaje care se aflau în casă la momentul critic. Victima şi soţul ei.

Maria Macsim Nicoară nu avusese niciodată nici un conflict la muncă, într-o lume a artiştilor unde orgoliile sunt extrem de puternice şi duc de multe ori la gesturi sau fapte nesăbuite. Nu avea duşmani. Era o femeie retrasă, care nu participa la chermezele pe care le organizau din când în când colegii. Niciodată, şi acesta este un lucru important, nu a fost văzută consumând alcool şi niciodată nu a venit la serviciu mirosind a alcool sau mahmură. Avea o singură prietenă mai apropiată, care  avusese un conflict deschis cu directoarea operei ieşene. Colegii spun că în ultima vreme, mai ales de aproximativ trei săptămâni încoace, era mai abătută. Mai supărată. Artista nu era la prima căsnicie. Primul soţ nu făcea parte din „lumea notelor”. Nu era artist.

Cel de-al doilea personaj, soţul mezzosopranei, Codrin Nicoară este pianist de meserie. Până în urmă cu câţiva ani de zile, a lucrat ca profesor titular la Conservatorul din Iaşi. Dar pentru că nu a reuşit să-şi dea doctoratul, a fost nevoit să rămână doar profesor asociat. Aşadar, veniturile sale erau foarte modeste. Nu este angajat nici la Operă, nici la Filarmonică. Cei care îl cunosc spun că era un om liniştit. Dar nu exclud posibilitatea ca să fie capabil şi de scene violente.

În fața anchetatorilor, soțul a dat o declarație despre ce s-a întâmplat sâmbătă seara la ei în casă.

”A fost o singură dată Poliția, două persoane. Le-am arătat de unde a căzut. Am găsit și niște urme de vomă pe perete, la etajul 1. Înainte de a cădea pe scări, cred că a vomitat. A vomitat pe perete înainte de a cădea și ulterior pe covor, acolo unde a căzut. Nu avea nicio afecțiune înainte de asta. Cred că a făcut un puseu de tensiune. Nu a fost internată la spital înainte de asta. Nu mi-a semnalat că ar durea-o capul.

Nu ne-am certat înainte. Ea a fost în vizită la părinții ei, a venit pe la ora 7, am mai stat un pic de vorbă. S-a făcut 8… 8 și ceva. Mi-a zis că vrea să facă un duș. A pus ceva la cuptor la bucătărie să facă, a dat drumul la boiler. Pe la 8 jumate- 9 am zis că mă retrag, că na… este târziu.

După aia… știu că a făcut duș. Am văzut în baie maioul, deci s-a schimbat. Când a căzut, era îmbrăcată în pijamale. Deci s-a schimbat. A făcut la cuptor chestia aia, a făcut dușul și cred că i s-a făcut rău. Nu știu… A vrut să coboare… nu știu.

Ideea este că a coborât cu o farfurie de mâncare în mână. Bănuiala mea este că a căzut pe covor, nu pe scările astea nenorocite. Dacă cădea pe scări, farfuria se spărgea automat. Deci a vărsat pe perete în coborâre, după care a căzut pe stânga jos, pe covor”, le-a declarat Codrin Nicoară anchetatorilor, conform fanatik.ro.

Semnele de întrebare

Sunt câteva semne de întrebare importante, care trebuie lămurite de către anchetatori. Pentru că altfel, nimeni nu poate spune cu certitudine că a fost un accident casnic nefericit şi nu o tentativă de omor.

Primul şi cel mai important semn de întrebare este întârzierea cu care a fost anunţată salvarea. Deşi victima se afla într-o stare deosebit de gravă, vizibilă cu ochiul liber. Soţul afirmă că Maria Macsim a căzut pe scări. Apoi revine şi spune că de fapt a alunecat şi a căzut pe un covor. A tras concluzia asta, pentru că femeia avea o farfurie de mânacre în mână şi dacă ar fi căzut pe scări, sigur farfuria s-ar fi spart. Totuşi, o alunecare pe covor şi o cădere de la înălţimea unui stat de om, nu provoacă leziuni atât de grave, la cap, torace și coloană vertebrală.

Codrin Nicoară pretinde că nu era de faţă când s-a petrecut presupusul accident. Că şi-a găsit soţia prăbuşită în capul scărilor, a luat-o şi a dus-o în pat. O dată spune că dormea, altă dată spune că bea un pahar de vin în altă cameră.

Ce face soţul când îşi vede soţia în stare de inconştienţă şi rănită atât de grav? O duce în pat, să-şi revină. Şi o lasă acolo câteva ore bune, până spre dimineaţă când îşi anunţă mama. Aceasta vine val-vârtej de la Iaşi şi, după ce-şi vede nora în ce hal este, anunţă salvarea. De sâmbătă seara, când s-a petrecut nenorocirea şi până duminică dimineaţa, când a sosit salvarea, au trecut mai bine de opt ore, în care victima a agonizat în pat fără nici un fel de ajutor.

Este foarte posibil ca soţul victimei să fi declarat că aceasta a căzut pe covor, pentru a preîntâmpina o întrebare firească: în condiţiile în care soţia a căpătat leziuni atât de grave, cum de nu a  auzit cum aceasta s-a rostogolit pe scări. Se presupune că zgomotul a fost mare. Probabil victima a şi ţipat.

Al doilea mare semn de întrebare este ridicat de cantitatea uriaşă de alcool găsită în sângele victimei. La ora când se presupune că a căzut pe scări, Maria Macsim avea o alcoolemie de peste 1 la mie, ceea ce este aproape de comă alcoolică. Mai ales pentru o persoană despre care toţi cei care o cunosc afirmă că nu bea. De ce a băut atât de mult în acea seară victima? A băut de bună voie, sau a fost obligată?

Al treilea semn de întrebare  este legat tot de consumul de alcool. Al celor doi soţi de data asta. Colegii spun despre ei că niciunul nu obişnuia să bea. Deci, dacă erau o familie fericită, aşa cum lăsau să se înţeleagă, dacă ar fi băut ceva acasă, ar fi fost cu o ocazie specială. O sărbătoare, o aniversare, un succes pe scenă. Ori un eveniment stropit cu un pahar de vin, se sărbătoreşte între soţi împreună, nu bea fiecare separat, unul într-o cameră celălalt în altă cameră. Iar unul dintre ei ajunge în comă alcoolică.

Iar dacă ar fi băut împreună, cum de Codrin Nicoară şi-a lăsat soţia să ajungă în pragul comei alcoolice?

Ce spun cei care îi cunosc

În satul Aroneanu îşi au locuinţele mai mulţi artişti, atât de la Operă, cât şi de la Filarmonică. Există câţiva vecini care afirmă că, din când în când, din casa celor doi se auzeau scandaluri violente. Soţul spune că nu a lovit-o niciodată pe artistă. Vecinii spun însă că în câteva rânduri au fost nevoiţi să anunţe poliţia din cauza scandalurilor.

De asemenea, sub protecţia anonimatului, un angajat de la Operă ne-a declarat că Maria îi spusese că este nefericită, căsnicia nu-i mai merge deloc şi că ar vrea să divorţeze. Dar se teme să facă acest pas, pentru că soţul este violent şi ar putea să-i facă rău.

Un amănunt care trebuie investigat cu multă seriozitate

Martori din spital spun că mezzosoprana a ajuns acolo în stare foarte gravă şi că era desfigurată. La rândul lor, medicii, după ce au instalat-o la terapie intensivă, au anunţat imediat poliţia. Asta înseamnă că există leziuni care i-au făcut să creadă că nu provin de la o căzătură pe scări. Nu dăm aici amănunte despre starea în care a ajuns victima. Suficient să vă spunem că are traumatisme grave la cap şi al coloană. Probabil, ireversibile unele dintre ele.

Soţul a făcut o afirmaţie: „Mariei i s-a făcut rău de la băutură. Şi a vomat.” Aici trebuie să intervină serios criminaliştii şi legiştii. În analiza acelei urme de regurgitare. Se poate stabili astfel cu foarte mare precizie, momentul în care s-a petrecut nenorocirea.

Nu ştim, deocamdată, dacă acele urme au fost găsite intacte de criminalişti, sau ele au fost şterse până la venirea poliţiei. Dacă au fost şterse, îi va veni extrem de greu soţului, Codrin Nicoară, să explice de ce a fost el mai preocupat să şteargă urmele de vomă, decât să cheme salvarea când şi-a văzut soţia în stare atât de gravă.