Cauzele accidentului de pe Otopeni: proceduri nerespectate

Cauzele accidentului de pe Otopeni: proceduri nerespectate

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au recunoscut ieri că o greşeală umană a cauzat incidentul aviatic produs pe 30 decembrie 2007, în care a fost implicată o aeronavă a companiei Tarom.

Vinovaţii sunt operatorii turnului de control care au autorizat eronat rulajul aeronavei fără a fi asigurat eliberarea pistei. Alte cauze ale accidentului au fost întreruperea mare în activitatea de control al traficului şi o deficienţă a comunică rii în vederea eliberării pistei, potrivit rezultatelor finale privind investigaţia tehnică a accidentului.

Preşedintele Comisiei de anchetă, Mircea Ciucă, a susţinut ieri că prioritatea investigaţiei nu a fost să stabilească vinovaţii, ci să gă- sească rezolvări pentru ca astfel de accidente să nu mai aibă loc. „Anumite regulamente în baza cărora s-a desfăşurat activitatea pe aeroport au articole şi prevederi necorelate şi neclare, care pot fi interpretate diferit şi fac dificilă aplicarea lor riguroasă“, a spus Ciucă.

Întrebat de ce s-au produs întreruperi în activitatea turnului de control, Ciucă a afirmat că informaţ iile apărute în presă cum că angajaţ ii ar fi fost ocupaţi cu o „minipetrecere“ sunt doar speculaţii. „Nu era vorba de niciun fel de petrecere, era vorba de nerespectarea unor proceduri“, ne-a declarat reprezentantul Ministerului Transporturilor.

Raportul scoate în evidenţă clar faptul că trei dintre controlorii de trafic aerian care se aflau în turnul de control nu au respectat procedurile. Aceştia sunt controlorul care a dirijat aeronava când a ajuns la poziţia de intrare pe pistă, cel care a coordonat aeronava când s-a solicitat aprobarea pentru pornirea motoarelor până în faza de rulaj şi supervizorul de echipă care avea responsabilităţi de monitorizare a activităţii în turnul de control. Despre una dintre persoanele din turnul de control, Ciucă a ţinut să precizeze că revenise de curând la activitate, după ce îi murise soţul.

Încercările ministerului de a evita astfel de accidente se află doar la stadiul de propuneri.

„Propunem amendarea procedurilor şi a reglementărilor pe baza cărora se desfăşoară activitatea pe Aeroportul «Henri Coandă», aplicarea procedurii de competenţă pusă la îndoială pentru trei dintre controlorii de trafic aerian care se aflau atunci în serviciu, introducerea unui sistem de monitorizare video în turnul de control...“, a încheiat Ciucă.

Ne puteți urmări și pe Google News