Cannes 2011. Cătălin Mitulescu, despre racolarea prin îndrăgostire

Cannes 2011. Cătălin Mitulescu, despre racolarea prin îndrăgostire

Regizorul şi scenaristul a vorbit pentru EVZ despre lungmetrajul său "Loverboy", care a putut fi văzut pentru prima dată ieri, la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes.

"Luca (George Piştereanu) este un tânăr de 20 de ani, care seduce femei pentru a le pasa unei reţele de prostituţie. Luca se îndrăgosteşte de una din potenţialele sale victime. E vară pe malul Dunării, la Hârşova. Muzica bubuie din maşinile luxoase, fetele sunt bronzate şi Veli (Ada Condeescu) fuge de-acasă în patul lui Luca. Prima dragoste n-a fost niciodată mai periculoasă de atât", se arată în sinopsisul oficial al celui de-al doilea lungmetraj de Cătălin Mitulescu, care a avut premiera ieri pe Croazetă.

"Nu mi-am propus să fac un film al cărui subiect să fie legat de traficul de persoane", a explicat pentru EVZ cineastul Cătălin Mitulescu, precizând că ideea i-a venit pe când producea un documentar despre puşti, foşti deţinuţi, dintre care unul era loverboy. "Avea iubite în adevăratul sens al cuvântului, iubite cu care ieşea în parc, de care era ataşat, cu una chiar voia să se căsătorească, deşi avea doar 20 de ani (…) Era un mod de a iubi pe cineva şi de a-şi cenzura iubirea şi de a se lupta cu femeia de lângă tine care m-a interesat", detaliază Mitulescu.

Loverboys nu sunt peşti

S-a documentat la poliţie şi la un centru care se ocupă de reabilitarea fetelor şi acolo a aflat elemente care apar în "Loverboy". "Mi s-au prezentat fete şi poveştile lor, apoi mi-au spus care erau loverboys lor. Am întrebat ce e un loverboy şi mi s-a explicat că e un băiat care racolează fete prin îndrăgostire, ceea ce aflasem şi la poliţie", elucidează Mitulescu, pe care l-a interesat "cum un loverboy face o fată să se îndrăgostească, cum se implică în relaţie, ce înseamnă să faci asta la 20 de ani… Nu sunt peşti, nu au absolut nimic în comun cu aceştia. La un moment dat renunţă la fată. (…) Metoda acestor loverboys e foarte nouă şi folosită. Statisticile din ultimii doi ani arată că 80% dintre fete sunt convinse de metoda prin îndrăgostire. E şi un mediu în care sentimentele sunt trăite la extrem, se trăieşte periculos şi dragostea vine împreună cu senzaţiile tari şi periculoase", opinează Mitulescu.

Mereu pe fugă

"După cum am constatat împreună cu George (Piştereanu - n.r.) în timpul documentării, dacă nu stabileşti o legătură puternică cu fata, dacă nu ţii la ea, relaţia e superficială, o pierzi. Cu cât relaţia e mai profundă între un loverboy şi fată, cu atât e ea mai de încredere şi face cât zece fete cu care are o relaţie superficială", relatează Mitulescu.

"Personajul Luca are o logică foarte clară. E pe drum tot timpul. E un băiat care caută să fie fericit. Aleargă mereu. Când rămâne pe loc, e el singur cu gândurile lui şi asta e greu. (…) Personajul e ca un ogar. Fuge şi asta şi adrenalina îi dau sentimentul că trăieşte tare. Pentru mine, în momentele în care rămânea nemişcat, liniştit, el chiar avea nevoie de ea, ca un copil mic, să o ţină în braţe", spune Mitulescu despre protagonistul său.

REŢETĂ DE CREAŢIE

"Pentru mine, filmul e o călătorie, trebuie să am o relaţie cu personajele"

Regizorul a mai spus că acest lungmetraj a fost o provocare pentru el: "Să mergi după un personaj care îţi fuge tot timpul şi să nu ştii la ce să te aştepţi de la el. Îţi pui tot timpul problema cu ce îţi atragi spectatorul în poveste şi dacă îl ţii.

Pentru mine, filmul e o călătorie, trebuie să am o relaţie cu personajele. A avea un personaj care îţi fuge şi te provoacă, ţi se pare că vrea una, dar de fapt vrea alta, face lucruri neaşteptate, crezi că într-adevăr ţine la fata asta şi o iubeşte, dar… Acolo e momentul cheie în care simţi că ai spectatorul cu tine", e de părere Mitulescu.

Despre "Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii", Mitulescu spune că era un film nostalgic, despre anii în care totul îngheţase înainte să cadă Ceauşescu, despre oameni care stau pe loc şi aşteaptă ceva. "Aici este vorba despre cineva care aleargă, care se caută şi îşi caută un drum în viaţă", explică Mitulescu diferenţa dintre ritmurile narative ale celor două lungmetraje ale sale.

Despre debutanţi

"Suntem profesionişti şi folosim experienţele de la filmele anterioare pentru a fi dedicaţi poveştii la care lucrăm", se referă Mitulescu la faptul că a folosit actori (Ada Condeescu şi George Piştereanu) al căror debut în lungmetraj a fost "Eu când vreau să fluier, fluier".

"Lucrezi altceva şi este un pas în plus către maturizarea lor ca actori. Fireşte că la acest film trebuia să pară că nu se cunosc de mult timp, chimia e diferită, deşi sunt împreună, există o competiţie între ei, iar tensiunea trebuie să fie din interior. A fost bine că am avut la ce să ne raportăm", crede Mitulescu.

"... crezi că într-adevăr ţine la fata asta şi o iubeşte, dar… acolo e momentul cheie în care simţi că ai spectatorul cu tine", CĂTĂLIN MITULESCU, regizor

Corespondenţă din Cannes

Ne puteți urmări și pe Google News