Cât de oportună este păstrarea cotei unice

Cât de oportună este păstrarea cotei unice

În timp ce partidele folosesc actualul sistem de impozitare ca pe o monedă de schimb, analiştii spun că acesta trebuie menţinut.

Declaraţia liderului liberal Crin Antonescu, potrivit căreia nu trebuie făcut un "fetiş electoral" din cota unică, a stârnit controverse şi a redeschis subiectul sistemului de impozitare din România.

Cota unică avantajează în special persoanele care au venituri medii şi peste medie, supuse unor taxe mai mari în cazul unui sistem progresiv. În schimb, acesta din urmă vine în sprijinul păturilor mai sărace ale societăţii, cu impozite foarte mici sau chiar cu scutiri.

Astfel, în funcţie de electoratul căruia i se adresează, partidele politice optează pentru un sistem de impozitare sau altul.

Însă din punct de vedere al colectării veniturilor la buget, cota unică s-a dovedit mai eficientă decât cea progresivă. Imediat după introducerea cotei unice de impozitare, ponderea în produsul intern brut (PIB) a veniturilor fiscale colectate la vistieria statului a crescut de la 27,7% în 2004 la 28,5% în anul 2005, potrivit datelor Consiliului fiscal.

Analistul financiar Bogdan Baltazar spune că impozitul unic de 16% aduce încăsări mai mari la buget şi este mai uşor de administrat. "Echitatea nu se manifestă doar în cota progresivă, ci şi în cea unică. Este acelaşi procentaj de impozitare şi, dacă ai salariul mai mare, plăteşti o sumă mai mare", explică analistul. Referitor la afirmaţia lui Crin Antonescu, Baltazar a spus: "E grav", deoarece şeful liberalilor "este în stare să dea orice din platforma politică pentru apropierea de PSD".

Pogea: predictibilitatea, prioritatea zero

Fostul ministru de finanţe Gheorghe Pogea spune că nimic nu este mai important pentru sistemul fiscal din România în acest moment decât stabilitatea. "Predictibilitatea este esenţială, şi desele schimbări nu sunt bune în perioadă de criză. De aceea, nu trebuie să ne jucăm cu schimbări ale impozitelor importante", a declarat fostul ministru, pentru EVZ.

În opinia sa, orice regândire a sistemului de impozitare poate începe abia după trecerea crizei, "când creşterea economică va fi certă şi ireversibilă, în funcţie de viziunea fiecărui guvern de a acoperi cheltuielile şi de a stimula anumite motoare ale economiei".

De aceeaşi părere este şi analistul economic Aurelian Dochia. El spune că discuţiile despre modificările sistemului de taxare sunt dăunătoare, în condiţiile de recesiune şi în contextul revenirii foarte fragile a economiei româneşti.

Un alt fost şef al Finanţelor, Ionuţ Popescu, consideră că în următorii ani nu trebuie să se pună problema renunţării la cota unică. "În fiscalitate nu e vorba de un calcul aritmetic. Dacă măreşti impozitele cu 50%, veniturile nu vor creşte cu 50%. Şi deşi am redus impozitul, încasările au crescut, deoarece au fost mai puţini cei care şi-au ascuns veniturile", a explicat el.

Datele bugetare arată că ponderea veniturilor din impozitul pe venituri şi salarii a crescut în urma introducerii cotei unice de taxare. Astfel, dacă în 2004, anul de dinaintea modificării fiscale, guvernul colectase din această sursă o sumă echivalentă cu 2,9% din PIB, în 2009 ponderea ajunsese la 3,5% din PIB.

16% este cota unică de impozitare a veniturilor persoanelor fizice şi a profiturilor companiilor din România, care se aplică începând cu anul 2005

SISTEME DE IMPOZITARE

Circa o treime din statele membre au cotă unică de taxare

Opt din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene aplică în prezent un sistem de taxare mai simplu. Astfel, 30% din ţările din UE au adoptat, pe parcursul anilor, o cotă unică de impozitare a veniturilor cetăţenilor şi firmelor. În general, este vorba despre economii în dezvoltare situate în centrul şi sud-estul Europei.

Prin acest sistem de impozitare, mai simplu şi mai atractiv pentru cei cu venituri mari, autorităţile din aceste state îşi propun să atragă investitori străini. Practic, avantajele fiscale vin să compenseze momentele de instabilitate politică din regiune.

Vechile state membre UE sunt reticente faţă de cota unică, privită ca o soluţie mai degrabă pentru ţările care îşi reformează sistemele fiscale. Însă când vine vorba să facă afaceri, de multe ori companiile din ţări ca Germania sau Italia aleg ţările în curs de dezvoltare.

În România, guvernul Alianţei D.A. a înlocuit impozitarea progresivă cu o cotă unică de 16%, începând din 2005. Trei ani mai târziu, vecinii noştri bulgari au introdus o cotă unică de numai 10%, cea mai mică din UE.

Ungaria, nou-intrată în club

Ultima ţară care a intrat în clubul statelor care au cotă unică este Ungaria. Parlamentul din ţara vecină a adoptat propunerea guvernului de a introduce, de la 1 ianuarie 2011, un impozit unic de 16% pe veniturile persoanelor fizice.

Principala miză pentru care a fost introdusă cota unică de taxare este să încurajeze cererea. Beneficiile nu se opresc aici. Modificarea fiscală va creşte competitivitatea sistemului de impozitare al Ungariei, în condiţiile în care acesta a devenit mai simplu, mai transparent şi mai eficient, după cum relatează metropol.hu.

PROGRAM SOCIAL-DEMOCRAT

PSD vrea cote de impozitare de la 0% până la 35% din venit

  • Florin Ciornei 

În programul de guvernare al PSD - "România Corectă, România Socială" asumat de Victor Ponta şi aprobat de Congresul PSD din 16 octombrie 2010 se prevede introducerea unui sistem de "impozitare diferenţiată a venitului global, cu deductibilităţi fiscale".

Programul prevede două variante, dintre care va fi aleasă una "în funcţie de contextul macroeconomic şi de rezultatul dialogului cu actorii economici".

"Scenariul 1: cota 0% până la 1.000 RON salariu brut. Cotă 15% pentru ce depă şeşte 1.001 RON până la 4.500 RON salariu brut; cota 25% pentru ce depăşeşte 4.501 RON până la 9.000 RON venituri sa lariale brute; cota 35% pentru ce depăşeşte 9.001 RON până la maxim de salariu brut.

Scenariul 2: cota 8% până la 1.000 RON salariu brut, cota 12% pentru ce depă şeşte 1.001 RON până la 4.500 RON salariu brut; cota 16% pentru ce depăşeşte 4.501 RON".

Programul de guvernare al PSD prevede, în paralel cu aceste cote de impozitare diferenţiată, "introducerea sistemului de deduceri pentru asigurări private de sănătate (de pensii), educaţie, grădiniţă, asigurarea locuinţei, reabilitare termică etc".

Totodată, PSD susţine "menţinerea cotei generale privind impozitul pe profit de 16%" şi "stabilirea impozitului pe profit din domeniul bancar şi IFN la 25%".

Totodată, programul PSD prevede "revenirea la sistemul de impozitare prin care microîntreprinderile pot opta pentru 16% pe impozitul pe profit sau 2% impozit pe cifra de afaceri".

În schimbul creşterii impozitului pe "România Socială" promite "reducerea graduală a CAS cu 5,5 puncte procentulale pentru angajatori şi cu 4,5 puncte procentuale pentru angajaţi.

"Ne-am înţeles cu PNL să facem un sistem economic performant. Restul sunt mijloace, nu obiective.“, VICTOR PONTA, preşedinte PSD

Ne puteți urmări și pe Google News