În momentul în care doresc să încerce un produs sau un serviciu nou, tot mai mulți oameni se bazează pe recenziile online. Fiecare companie obișnuiește să își laude produsele, să le pună într-o imagine cât mai bună, astfel că oamenii aleg să citească recenzii autentice, de la persoane care au testat deja produsele sau serviciile respective pentru a avea o imagine mai clară. (P)
În vremuri în care Internetul nu exista, oamenii se bazau pe recomandările prietenilor sau ale familiei înainte de a cumpăra un produs nou sau de a merge într-un anumit loc. Din fericire, apariția Internetului a schimbat totul și în prezent este mult mai ușor să vedem recenzii verificate despre diverse produse sau servicii, indiferent de categoria din care fac parte.
Primele review-uri online într-un mediu organizat au apărut în 1999, pe eBay, unul dintre cele mai cunoscute site-uri de comerț online din acea perioadă. Ulterior au apărut site-uri specializate în review-uri ca Epinions, RateItAll și Deja, care au adunat în scurt timp peste 1 milion de opinii despre diverse produse și servicii din industria de entertainment. Ulterior, acestea au fost cumpărate de companii mai mari.
Cât de mult contează recenziile?
Publicitatea aduce anumite produse sau servicii în văzul lumii, dar recenziile au o importanță tot mai mare în influențarea deciziilor clienților. Conform unui studiu citat de Medium.com, 97% dintre consumatori apelează la recenziile online înainte de a lua o decizie în privința achiziționării unui produs sau serviciu.
Același studiu arată că 72% dintre clienți au încredere în recenziile online și le consideră la fel de bune precum cele venite de la persoane reale. 68% dintre respondenți au menționat că apelează la rețele de socializare pentru a citi recenziile produselor, în timp ce 90% spun că recenziile pozitive le influențează decizia de a achiziționa diferite produse sau servicii.
Recenziile online sunt disponibile în toate domeniile
Companiile au devenit astfel conștiente de importanța recenziilor și știu că ele influențează decizia de cumpărare. În aceste condiții, ele chiar îi îndeamnă pe clienți să lase recenzii după ce cumpără anumite produse sau testează diverse servicii.
În domeniul cumpărăturilor online, atât Emag cât și Amazon pun mare preț pe recenziile online. Pe aceste platforme sunt zeci de mii de comentarii de la cumpărători reali care își spun părerea despre produsele pe care le-au achiziționat. Ei au posibilitatea să adauge și poze cu produsele, în așa fel încât potențialii clienți să aibă o imagine mai clară. Inclusiv recenziile negative au rolul lor deoarece pot îmbunătăți anumite produse sau servicii.
În domeniul turismului, cel mai important site din Europa este Booking.com. Și acesta pune mare preț pe recenziile clienților și îi îndeamnă pe clienți să descrie experiența avută în diverse locații. De asemenea, hotelurile sau apartamentele închiriate care au note mari, de peste 9, obișnuiesc să evidențieze acest lucru, pentru a le arăta oamenilor că vor ajunge într-o locație de top. Și numărul persoanelor care citesc recenziile înainte să facă o rezervare este într-o continuă creștere, atât pe Booking cât și pe Airbnb.
Tripadvisor are peste 1 miliard de recenzii
La fel se întâmplă și în cazul restaurantelor. În momentul în care unii oameni ajung într-un oraș nou sau vor să testeze un restaurant cel mai probabil vor citi și recenziile de pe Internet. Spre exemplu, Tripadvisor, unul dintre cele mai mari site-uri de recenzii despre hoteluri și restaurante are peste 490 de milioane de utilizatori lunar. Iar numărul recenziilor a trecut de 1 miliard.
Recenziile online sunt foarte importante și printre cei care se distrează în cazinouri online. În acest domeniu sunt site-uri de specialitate, precum cazino-fara-depunere.ro care permit recenzii ale operatorilor licențiați de Oficiul Național de Jocuri de Noroc. Prin intermediul lor, oamenii pot afla informații atât de la echipele de experți ale site-urilor respective, dar și de la utilizatorii care au încercat deja produsele cazinourile online. Apariția acestor site-uri a făcut ca utilizatorii să ia deciziile mai informați și să beneficieze de produsele care se potrivesc cu comportamentul lor de jucători.
Desigur, recenziile sunt importante și în industria filmului, unde site-uri precum IMDB și Metacritic au un succes impresionant. Pe baza recenziilor se fac topuri, iar a avea o notă peste 8 pe IMDB pe baza recenziilor este un țel pentru fiecare producție. Așadar, recenziile sunt tot mai importante în zilele noastre indiferent de domeniul de activitate. De la cumpărături online până la saloane de înfrumusețare, oamenii aleg să se informeze înainte de a testa un nou serviciu sau produs.