Cât de mare este potențialul în industria mierii? Dumitru Rășcanu, Apisrom: „Mai avem de lucru, dar am încredere”

DUMITRU RĂȘCANU, CEO APISROM (SURSĂ FOTO: ARHIVA COMPANIEI)

Compania Apisrom, care se apropie de două decenii de activitate în industria mierii, reprezintă un nume cu rezonanță în domeniu. Iar povestea este una foarte lungă și frumoasă. Era anul 2005 atunci când Dumitru Rășcanu, fondator și CEO, doar cumpăra, iar mai apoi procesa mierea și ceara. Evoluția a fost una lină și importantă. S-a ajuns ca în 2008, la trei ani distanță, să se investească suma de 127.000 euro în prima fabrică Apisrom, în comuna Muntenii de Jos din județul Vaslui

La momentul de față, Dumitru Rășcanu, fondatorul companiei, se apropie de două decenii de activitate pe piață. Spune că e bucuros de rezultate și lucrează cu spor pentru mai bine. În 2024, Apisrom a ajuns la un număr de patru fabrici, toate în județul Vaslui. S-a înregistrat o cifră de afaceri pentru 2023 de opt milioane de euro. Iar profitul pentru anul precedent a fost de un milion de lei.

Apisrom, un nume cu rezonanță în industrie

„În fiecare an, îmi fac câte o evaluare a activității. Asta să pot înțelege ce am făcut bine și ce nu a fost conforma așteptărilor sau strategiei, în ce mod au impactat și ce aș putea face pentru progres. La aproape 20 de ani, însă, pot constata că Apisrom este o companie reprezentativă în domeniul în care activează. Și că ocupă poziția de lider în mai multe dintre domeniile de activitate”, spune Dumitru Rășcanu în cadul unui interviu pentru Infofinanciar.

Apisrom este singura companie românească din domeniul procesării mierii de albine certificata IFS (International Food Standard ), adică cea mai înaltă certificare ce o poate obține o companie din domeniu.

„Pentru aceasta, în schimb, trebuie să cunoști principiile după care îți ghidezi investițiile, astfel încât, la final, unitatea de procesare să corespundă celor mai riguroase standarde din domeniul calității”, declară CEO-ul Apisrom, în vârtsă de 48 de ani și antreprenor de 20 de ani.

Apisrom, lider la capitolul calitate

Pe lângă miere, compania Apisrom se ocupă și de procesarea de ceară prin dezvoltarea a două produse: faguri artificiali și lumânările decorative din ceară de albine. Astfel, în ceea ce privește fagurii artificiali, compania lui Dumitru Rășcanu este lider la capitolul calitate. La Apisrom, un fagure artificial variază la preț între 205 și 250 de lei.

Acesta spune că au fost realizat sondaje și că vânzările susținute reconfirmă această poziție. De altfel, referitor la lumânări, aceastea reprezintă un produs înca nou în cadrul companiei. „Putem zice că lumânările Apisrom prezintă un mare potențial și sunt apreciate de clienții noștri”, spune Dumitru Rășcanu.

În ceea ce oferă clienților, Apisrom dispune și de o gamă de miere bio (sursă foto: arhiva companiei)

La prețuri accesibile

„Sunt făcute din ceară de albine 100%, oferind expriența olfactivă a produsului natural. Fiind făcute din fagurii artificiali produși tot de noi, ne poziționăm ca cele mai accesibile astfel de lumânări, din punct de vedere al prețului, oferind și artizanilor idei și materia primă pentru realizarea lumânărilor artizanale”, mai spune CEO-ul Apisrom.

Dumitru Rășcanu este de părere că această industrie, a mierii, oferă multe oportunități. Asta mai ales că, în ultima perioadă, se observaă o atenție deosebită a consumatorilor îndreptată asupra produselor mai curate, dar și tendința de a consuma alimente mai sănătoase cu aport nutritiv corect și multiple beneficii asupra organismului. Iar beneficiile se observă și în direcția economică. Căci, potrivit lui Rășcanu, industria mierii aduce în jur de 50-100 de milioane de euro pe an în cifre absolute.

A valorifica către maxim

CEO-ul Apisrom spune în cadrul interviului pentru Infofinanciar faptul că țara noastră nu ar valorifica la adevărata capacitate această industrie. „Mai avem de lucru, dar potențialul pieței ne dă încredere și ne încarcă de entuziasm”, spune Dumitru Rășcanu.

La Apisrom, echipa a dezvoltat cele mai inovative produse din miere de albine, mierea cremă și derivatele acesteia, adică cioco-miere și miere-cremă cu fructe. „Aceste produse rezolvă probmela cristalizării mierii, dezvoltând o miere vâscoasă, tartinabilă, tot cristalizată, dar foarte fină, cu o textură de mousse. Plecând de aici, am adăugat cacao sau fructe și astfel am oferit consumatorilor, pe lângă experiența olfactivă și beneficiile fructelor”, adaugă Rășcanu. De exemplu, un borcan de miere cu zmeură costă la Apisrom 19 lei.

Gama miere cremă este una dintre cele mai populare în rândul produselor Apisrom (Sursă foto: arhiva companiei)

De asemenea, o altă problemă identificată de acesta în ceea ce privește această industrie este contrafacerea. „Orice contrafacere afectează imaginea produsului în sine”, spune Rășcanu pentru Infofinanciar.

„La Apisrom avem un laborator uzinal foarte performant și ne folosim de aceasta pentru a controla calitatea produselor ce urmează a fi ambalate. Mai mult de atât, pentru analizele ce nu le putem efectua în Romania, noi avem contracte cu laboratoarele de referință europene și ne asigurăm de conformitatea produselor ambalate de noi raportată la legislația europeană”.

Îndrăgostiți de miere

Întrebat dacă românii iubesc mierea, Dumitru Rășcanu a avut un răspuns scurt și clar: „categoric„. Acesta amintește apoi de faptul că străbunii noștri venerau albina, recunoscând beneficiile oferite de produsele acestora. Actual, sute sau mii de studii știintifice confirmă beneficiile mierii, dar și proprietățile incontestabile ale tuturor produselor apicole.

La Apisrom, moto-ul companiei este: „Honey & More”. „Să detaliem puțin despre ce înseamnă acest MORE. Ne referim aici la ceară și, mai nou, lumânări decorative din ceară, hidromel (mied), iar fratele cel tânăr din familia Apisrom este berea cu miere”, afirmă Dumitru Rășcanu.

La momentul actual, echipa de la Apisrom are obținute licențele pentru patru sortimente diferite de bere cu miere. Aceasta poate fi degustată la targurile de profil apicol din țară. Urmează, ca pe timpul verii și a sezonului estival, să se extindă prezența la târguri și evenimente specifice (street food festival), concerte și așa mai departe.