Librării, depozite sau raioane din hipermarketuri? EVZ vă prezintă preţuri comparative, pentru a putea face alegerea optimă atunci când vreţi să cumpăraţi una sau mai multe cărţi.
Nici tarabagiii, nici librăriile tradiţionale nu pot să facă faţă campaniilor de reducere şi ofertelor speciale din marile hipermarketuri, malluri şi lanţuri de librării retail. Preţul cărţii este unic şi este stabilit, conform legii, de editura producătoare.
Este clar că românii au asimilat trendul occidental şi preferă să cumpere cartea - este valabil de altfel şi în cazul filmului - din spaţiul uriaş al mallului. Un alt motiv este dat însă şi de campaniile insistente de reduceri şi de fidelizare a clienţilor pe care şi le permit aceşti „giganţi“, cum ar fi Carrefour şi Diverta. „Harry Potter“, cel mai căutat Dacă ajungi la hipermarketul Carrefour din Băneasa şi cauţi standurile de carte, vei fi întâmpinat de bannerele uriaşe care anunţă reducerea substanţială de la „Harry Potter 7“ şi de rafturi întregi aranjate numai cu megabestsellerul lui J. K. Rowling, special pentru a atrage trecătorul grăbit.
Nu este însă singura carte oferită de giganţii Carrefour şi nici pe departe singura reducere substanţ ială pe care uriaşul lanţ de hipermarketuri şi-o poate permite. Sigur că într-un astfel de hipermarket sunt privilegiate cărţile comerciale, cele care vând sigur, adică cele utilitare şi de autorivedetă, staruri ale marilor edituri, conform trendului actual de transformare a editării de carte într-o industrie oarecare, la fel ca filmele produse de Hollywood pe bandă rulantă. Celebrele „Versete satanice“, ale lui Salman Rushdie, carte cu „descântec“, pentru care autorul şi editorii săi au fost condamnaţi la moarte, deşi are preţul normal de 59,50 lei, poate fi cumpărată din oricare Carrefour cu 52,90 lei.
Cum este şi firesc, în topul vânzărilor de carte din Carrefour, atât pe întreg anul trecut, cât şi în prima lună din anul acesta, conduce detaşat „al şaptelea volum din seria de succes a ucenicului vrăjitor“, „Harry Potter şi Talismanele morţii“. În ce priveşte lanţul de magazine retail Diverta, lucrurile sunt puţin mai complicate, acesta fiind axat pe desfacerea de produse culturale: carte, muzică, film, IT şi papetărie.
„Cartea Lunii“, redusă cu 20%
O altă categorie pentru care se desfăşoară campanii de promovare este reprezentată de profesori, care, începând cu 2007, pot achiziţiona cărţi dedicate dezvoltării profesionale, cu o reducere de 10%. De asemenea, pachetele care grupează mai multe titluri ale aceluiaşi autor se vând cu 30% discount, iar cele concepute special pentru evenimente de tipul Valentine’s Day, 1 Iunie, Crăciun etc. se vând la preţuri promoţionale.
Principalele magazine în care pot fi cumpărate produsele Diverta, în afară de cel de la Scala (strada C.A. Rosetti), se află în interiorul marilor malluri, cum ar fi cel de la etajul trei al Unirea Shopping Center şi în Romanian Plaza Mall, din Drumul Taberei. Acesta din urmă este, de departe, cel mai bine aprovizionat în ceea ce priveşte domeniul carte.