Cartofii autohtoni nu vor mai putea fi găsiţi în magazine după luna ianuarie, a anunţat Asociaţia Naţională a Cartofilor din Ungaria.
Preţurile în creştere dramatică la energie şi deprecierea forintului au împins semnificativ în sus costurile. Potrivit oficialilor din sector, penuria de cartofi se resimţea deja din august, din cauza secetei, scrie Daily News Hungary.
Probleme cu plafonarea prețurilor în Ungaria
Peste trei sferturi dintre cumpărătorii ungari s-au confruntat cu situaţia în care nu au putut cumpăra produse alimentare în magazine la prețuri plafonate din cauza lipsei acestora: 56 la sută dintre ei întâlnesc în mod regulat acest fenomen, iar în cazul a 22 la sută li s-a întâmplat așa ceva, rezultă din datele unui sondaj de opinie realizat de Publicus Research la mijlocul lunii decembrie, la solicitarea ziarului ungar "Népszava".
Femeile - care se presupune că fac cumpărături mai des - se confruntă într-o măsură mai mare cu lipsa mărfurilor cauzate de plafonarea preţurilor, decât bărbaţii: 62 la sută dintre femei şi doar 49 la sută dintre bărbaţi au spus că nu pot cumpăra în mod sistematic produse la preţuri plafonate.
Toate acestea nu sunt lipsite de interes, deoarece la eliminarea plafonării preţurilor la combustibil pe 6 decembrie, şeful de Cabinet al premierului ungar, Gergely Gulyás, a declarat că orice plafon de preț are sens atâta timp cât nu duce la o lipsă de bunuri. Dacă deficitul ajunge în măsura în care produsul nu poate fi asigurat familiilor, atunci plafonul de preț își pierde sensul.
Criza alimentelor în Ungaria
Cu toate acestea, în pofida faptului că aproape din momentul introducerii prețurilor plafonate magazinele limitează cantitatea de produse care poate fi achiziționată o singură dată la acest preţ, în social media apar în mod regulat încă de la începutul verii informaţii, relatări despre faptul că în magazine nu se găseşte zahăr şi ulei de gătit şi rar se găseşte şi lapte UHT 2,8 la sută grăsime.
Se pare, însă, că acest nivel de penurie de produse nu pare să fi depășit încă pragul de stimulare al Guvernului. Înghețarea prețurilor la alimente introdusă de la 1 februarie a acestui an a fost extinsă la jumătatea lunii noiembrie – pe lângă zahăr, ulei de gătit de floarea soarelui, făină de grâu BL 55, piept și pulpă de pui, pulpă de porc și lapte UHT de 2,8% grăsime – şi la ouă şi cartofi. Iar, la mijlocul lunii decembrie, măsura a fost prelungită până la 30 aprilie a anului viitor.Este adevărat că din anumite motive alegătorii partidelor de guvernământ se confruntă mai rar cu probleme cauzate de prețurile plafonate.
Potrivit sondajului de opinie efectuat de Publicus, cel puțin 63 la sută din opoziție și 67 la sută dintre alegătorii indeciși sunt în mod sistematic în imposibilitatea de a cumpăra un produs la preţ plafonat, în timp ce doar 41 la sută dintre alegătorii FIDESZ-KDNP (Partidul Popular Creştin Democrat) se confruntă cu o situaţie similară. În general, 81 la sută dintre alegătorii partidelor de opoziţie, 84 la sută dintre indecişi şi 69 la sută dintre simpatizanţii partidelor de guvernământ s-au confruntat cu lipsa produselor alimentare la preţuri plafonate.
Creșterile de prețuri nu vor dispărea
De la introducerea plafonării preţurilor analiştii şi economiştii încearcă să atragă atenţia asupra faptului că această măsură nu va avea drept rezultat creşterea ratei de inflaţie, ci va produce o penurie de produse. Cauza lipsei produselor este aceea că oamenii cumpără cantităţi mai mari decât până acum la preţuri mai mici, menţinute artificial, în timp ce pentru producători este nerentabil ca să vândă produsele lor pe piaţa internă. Iar inflația este determinată de plafonarea prețului deoarece, pe de o parte, provoacă perturbări în lanțurile de aprovizionare, iar pe de altă parte, comercianții își distribuie pierderile suferite la produsele cu preţuri plafonate pe alte produse. Aceste creşteri de preţuri nu vor dispărea nici cu eliminarea plafonului de preţuri.