Fără educație, românii pot cădea în capcanele „războiului informaţional”. Cartea lui Iulian Chifu și Oazu Nantoi avertizează asupra pericolelor
Subiectul războiului informaţional e de ceva vreme în atenţia analistului de politică externă Iulian Chifu, mai ales că efectele în România sunt vizibile. Cele mai noi exemple sunt „știri” precum mutarea armelor nucleare din Turcia în România, sau „investigațiile” jurnaliștilor de la Sky News. „Să nu credem chiar tot ce se promovează în spaţiul public”, spune Iulian Chifu, coautor al volumului „Războiul informaţional: tipizarea agresiunii informaţionale a Federaţiei Ruse”, carte ce s-a lansat ieri la București. „Federația Rusă duce război informațional în mod constant. Nu la adresa întregii populații a României, ci pe anumite zone. Cu narațiuni care sunt nu alternative, ci paralele cu realitatea. Informațiile vizează grupări care sunt manipulabile și pot fi apoi ușor de introdus în proiecte de altă natură”, explică acesta pentru EVZ.
Centrul de Prevenire a Conflictelor & Early Warning şi Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române au lansat ieri „Războiul informaţional: tipizarea agresiunii informaţionale a Federaţiei Ruse”, un volum despre operaţiuni psihologice și niveluri de influență, semnat de Iulian Chifu şi Oazu Nantoi.
Războiul de troli
„Acţiunea războiului informaţional al Federaţiei Ruse în România trebuie să adopte variantele cele mai insidioase şi mai puţin vizibile, pentru a nu genera reacţii virulente negative. De aceea aici se manifestă componentele războiului de troli (comentatorii plătiţi din spaţiul virtual-n.r.), ale operaţiunilor psihologice, ale elementelor de condiţionare şi mai ales aici şi în această etapă se derulează acţiunile de recrutare şi constituire a grupurilor de influenţă, a grupurilor de sprijin, a masei de manevră şi mai ales recrutarea „convinşilor”, se arată în studiu.
Iulian Chifu a dezvăluit și cum să ne ferim de astfel de „bombe” informaționale. „Contracararea pe termen lung ține de educație. Publicul trebuie să afle cum e cu publicitatea, cu advertisingul, care sunt limitele, cum e cu teoria conspirației, sau cum se construiește minciuna. Dacă se învață toate acestea din gimnaziu, poți să construiești un public care reacționează. Problema intervine, evident, pe termen scurt. Ai nevoie de un instrument de altă natură, adică de reacție. O comisie departamentală care să stabilească cine este responsabil în cazul unor astfel de atacuri”, adăugă fostul consilier prezidențial.