Programul festivalului a fost mai slab anul acesta, iar ploaia i-a udat pe cavalerii şi domniţele de altădată.
Ediţia a XVI-a a Festivalului Sighişoara Medievală, care s-a încheiat ieri, după trei zile, a fost împănată anul acesta cu soare cu dinţi şi cu stropi de ploaie, care au căzut în reprize periodice peste tradiţionalele concerte de muzică veche şi peste atmosfera cavaleresc-medievală.
Din tot programul etichetat de spectatori ca fiind mult mai slab decât anii trecuţi, s-au remarcat jazz session-urile. Sâmbătă seară, s-a desfăşurat chiar un carnaval medieval, cu sonete shakesperiane, cu cântece interpretate „unplugged“ printre spectatori, până în miez de nopate, cu dansuri, învăluite de cercurile de foc ale cavalerilor şi domniţelor de odinioară.
5 lei intrarea
Multe minusuri s-au resimţit totuşi anul acesta în organizarea festivalului. Dacă anul trecut intrarea în cetate costa 2 lei, preţul biletelor s-a mărit până la 5 lei pe zi anul acesta, parcarea a costat foarte mult, până la 12 lei pe zi, taxe la „înălţimea“ festivalului. În anii electorali, festivalul s-a aflat în atenţia edililor organizatori, dar anul acesta „nu s-au găsit decât puţini sponsori şi costurile au trebuit recuperate prin taxe mărite“, a motivat primarul Dorin Dăneşan.
Dacă manifestările festivalului au început vineri, la ora 16.00, biletele de intrare în cetate au început să fie vândute încă dis-de-dimineaţă.
De asemenea, la urcarea pe scara acoperită până la Biserica din Deal mai era percepută încă o taxă, plătită din nou în cazul în care pierdeai biletul de intrare. Dacă anul trecut au fost 30.000 de vizitatori, anul acesta organizatorii de la Primăria Sighişoarei s-au arătat mai optimişti. În primele două zile, vineri şi sâmbătă, s-au vândut 22.000 de bilete, iar în toată perioada festivalulului s-au estimat că au venit, în ciuda vremii cu năbădăi, 35.000 de vizitatori.
Invazie de kitsch-uri
Tarabele cu veşnicele kitsch-uri n-au lipsit, Vodafonul a îmbrăcat un cal într-o pelerină roşie şi şi-a etalat mândru sigla prin cetate. Printre neajunsuri a fost şi faptul că a existat o singură toaletă în toată cetatea, cu 1 leu intrarea. Festivalul a costat în jur de 5 miliarde de lei vechi (aproape 140.000 de euro).
Centrul de informare al primăriei organizatoare a fost însă închis sâmbă tă şi duminică, în plin festival. Publicul a putut totuşi să obţină programul festivalului, hărţi şi informaţii de la un alt Info center, coordonat de Mihai Dragomir, preşedintele asociaţiei Mioritics.
Programul festivalului s-a repetat cu mici diferenţe, şi nu ai avut cum să ratezi ceva în toate cele trei zile.
Deschiderea festivalului s-a amânat vineri din cauza ploii. Debutul concertelor de muzică medievală a avut loc cu concertul de gală „Truver în căutarea Europei“. Alte trupe de calitate au fost „Anton Pann“, cvartetul Huniadi Cantores, Trei parale, Fabutka din Miercurea- Ciuc, care au susţinut concerte instrumentale de muzică veche.
Sâmbătă, s-a mai desfăşurat spectacolul „Muierea versus bărbat“, iar seara a fost un recital extraordinar al lui Radu Gheorghe. Ieri, spectatorii au fost cuceriţi de „Iubirile lui Pulcinella“, un spectacol commedia dell’arte cu muzică live. LANSARE „Blestemul manuscrisului“
Dacă la conferinţele ştiinţifice, desfăşurate în primărie, nu a venit decât un public specializat, cu oameni număraţi pe degete, lansarea cea mai importantă de carte, care a adunat ieri curioşi, afară, la standul Tritonic din faţa Info Centerului, a fost „Blestemul manuscrisului“, scrisă la patru mâini de editorul Bogdan Hrib şi de istoricul Răzvan Dolea (foto). Povestea cu întemeierea Ţării Româneşti, cu luptele pentru independenţă, cu cavaleri şi domnitori cărora le plac vinul roşu, iubirile interzise, alianţele secrete, crimele şi execuţiile, a mers la sufletul călătorilor în timp veniţi în vechea cetate.