Codul rutier și ordinul de ministru nr. 1162 din 2010 sunt cele două acte normative care reglementează situațiile în care un șofer nu are voie la volan. Cazul de la Brăila, însă, arată cât de prost sunt făcute cele două texte de lege. Să vă explicăm. Carnagiul, care s-a soldat cu cinci oameni nevinovați omorâţi pe loc și trei copilași rămași orfani, a fost provocat de un bărbat de 27 de ani, agent de pază, care nu trebuia să aibă permis.


FOTO; Cinci oameni au fost uciși pe loc



A avut o criză epileptică anul trecut

În primul rând, „în septembrie 2015, tânărul s-a prezentat la spital în stare postconvulsivă, dar nu l-am găsit înscris în niciun sistem din ambulatoriu care să ateste că avea rețete medicale pentru starea convulsivă”, a declarat, pentru EVZ, purtătorul de cuvânt al Spitalului Judeţean Brăila, dr. Alina Neacşu.


FOTO: Polițiștii au analizat ore în șir urmele rămase pe caldarâm. Abia după aceea cadavrele victimelor au fost duse la IML



Ceea ce înseamnă că avea epilepsie, dar nu se trata. Or, potrivit ordinului nr. 1162 din 2010, „crizele de epilepsie constituie un pricol real și grav pentru siguranța rutieră dacă apar la o persoană în timp ce conduce autoturismul”. Același act normativ stipulează și faptul că polițiștii de la Brigada de Poliție Rutieră îi vor ridica permisul șoferului care în ultimele 12 luni a avut criză epileptică. Dar cine anunță Poliția?

„Scăparea” din lege care a ucide nevinovați

Potrivit OUG 195/2002 republicată, art.22: „Medicul de familie, atunci când constată că o persoană din evidența sa, care posedă permis de conducere, prezintă astfel de afecțiuni medicale va solicita unității de asistentă medicală autorizată (medicului de medicină legală, n.r.) examenul de specialitate necesar”. În cazul în care se stabilește că persoana este inaptă medical pentru a conduce un vehicul, „medicul de familie va comunica aceasta imediat Poliției Rutiere”, care-i va ridica individului carnetul.

Medicul de familie află de la pacient

Dar medicul de familie nu are cum să afle de boala pacientului său, dacă acesta nu îl informează direct. „Pacientul este obligat ca, dacă are astfel de afecțiuni, să anunțe medicul de familie, care, la rândul lui, trebuie să declanșeze procedurile legale. Spitalul nu ne anunță nici pe noi, nici pe medicul de familie”, ne explică Ovidiu Munteanu, comisar-șef al Brigăzii Rutiere București. E greu de crezut, însă, că vreun șofer s-ar declara bolnav ca să rămână fără permis.

Jurnaliștii de la Obiectiv Vocea Brăilei au luat legătura cu medicul de familie al șoferului incriminat. Deși a refuzat să dea detalii despre starea de sănătate a acestuia, doctorița le-a spus că bărbatul nu a mai trecut pe la cabinetul ei din 2013. Deci e posibil ca femeia să nu fi știut de criza de anul trecut.

Poliția Rutieră, cu mâinile legate

„Doar atunci când suntem anunțați de medicul de familie că un șofer este inapt putem să mergem să-i ridicăm permisul, altfel n-avem cum, că ar fi abuz în serviciu. Vom vorbi și cu medicul respectiv. Deocamdată am aflat că atunci când bărbatul și-a luat atestat de agent de pază, medicul de medicina muncii l-a declarat apt medical”, a dezvăluit, pentru EVZ, reprezentantul IPJ Brăila, inspector principal Jenel Sogor.

Ca tacâmul să fie complet, ieri, când a fost internat, șoferul „a declarat că nu se ştie bolnav de nimic”, după cum ne-a spus dr. Alina Neacșu. Alte surse medicale susțin, însă, că el ar fi avut și alte crize epileptice, nu doar cea „găsită” în actele spitalului. Alcoolemia a fost zero, dar medicii de la spital au descoperit prezența a trei substanțe psihotrope, cu efect de drog, în sângele șoferului.

Bea, se droga sau lua medicamente

„Substanțele psihotrope au efect asupra psihicului. Inclusiv alcoolul este o substanță cu efecte psihotropice. Amfetaminele sunt, de asemenea, psihotrope, alături de celelalte droguri. Trebuie subliniat însă ca subsțantele psihotrope pot precipita declanșarea unei crize epileptice. Este greu de emis o ipoteză în privința acestui caz (…). Nu poate fi trasă prematur o concluzie, înainte de o investigare amănunțită clinică și paraclinică a conducătorului auto. Orice ipoteză este în acest moment teoretic valabilă”, explică dr. Anamaria Ciubara, de la Spitalul de Psihiatrie Socola.

Din ultimele informații, tragedia va fi încadrată ca accident colectiv de muncă, întrucât șoferul se ducea la serviciu când a provocat accidentul.

Cine sunt victimele:

● Nicoleta Pârlog (41 de ani) avea o fată de 18 ani şi un băiat de 10 ani. Femeia lucra la o fabrică de încălţăminte.

● Soţii Florin (40 de ani) și Nicoleta (37 de ani) Oprea. Ea lucra ca vânzătoare în Piaţa Mare, iar el era angajat la Uzina de Apă. Au un băiat de 10 ani care a rămas orfan.

● Mirela Iosub (41 de ani) nu are copii. Lucra ca vânzătoare la un magazin alimentar din Piaţa Concordia din Brăila.

● Anişoara Toader (52 de ani) lucra la o fabrică de confecţii.

În ce situații nu ai voie să ai carnet

Potrivit Ordinului Ministrului Sănătății nr. 1162 din 2010 nu ai voie să deții carnet de conducere:

  • dacă ai peste 8 dioptrii la ambii ochi; în caz că îți pierzi vederea la un ochi, timp de 6 luni nu ai voie să conduci;
  • dacă nu auzi deloc;
  • dacă ai un handicap locomotor grav;
  • dacă ai tulburări grave de ritm cardiac sau ai alte afecțiuni care provoacă deteriorarea bruscă a funcționării sistemului cardiovascular;
  • dacă ai diabet zaharat cu episoade repetate de hipoglicemie acută în timpul cărora nu ești pe deplin conștient;
  • dacă ai afecțiuni neurologice grave, asociate afecțiunilor – gen epilepsie – sau intervențiilor chirurgicale, care afectează sistemul nervos;
  • dacă ai: tulburări mintale grave, retard psihic sever, tulburări grave ale capacității de judecată, comportament ori adaptabilitate;
  • dacă ești dependent de alcool;
  • dacă ești dependent sau consumi regulat substanțe psihotrope.