Carburanţii româneşti mai scumpi decât media celor din UE. Consiliul Concurenţei nu înţelege.

Carburanţii româneşti mai scumpi decât media celor din UE. Consiliul Concurenţei nu înţelege.

Consiliul Concurenţei a demarat o investigaţie sectorială pe piaţa carburanţilor, pentru a analiza de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană, a declarat, luni, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, într-o conferinţă pe teme energetice.

"Preţurile sunt apropiate în toată Europa. Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicaţie, pentru că, tradiţional, preţul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de preţul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puţin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluţie relativ nouă pe care nu o înţelegem pe de-a-ntregul, aşa că am lansat o investigaţie. Ei vor primi o serie de întrebări la care sunt obligaţi să răspundă legal. Vrem să înţelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluţie, pentru noi surprinzătoare", a spus Chiriţoiu.  Consiliul Concurenţei a realizat o analiză a preţurilor carburanţilor din România, în comparaţie cu cele de pe pieţele europene, în perioada 5 ianuarie - 5 iulie 2016, şi a publicat un raport în luna octombrie 2016. "Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanţi (benzină şi motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum şi asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul ţărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piaţă este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR şi NIS). Pe această piaţă mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează staţii de distribuţie carburanţi", se arată în raport.