Chestorul Popa are 48 de ore pentru a suspenda achiziţiile. În caz contrar, îşi pierde funcţia.
„Ai 48 de ore să suspenzi contractele sau să pleci!“. Aşa a sunat, potrivit unor surse din Ministerul Internelor, ultimatumul pe care Cristian David i l-a dat, ieri, şefului poliţiei, chestorul Gheorghe Popa, cel care a semnat, luna trecută, contractele pentru achiziţia a 1.836 de autospeciale, în mare parte Dacia Logan, al căror preţ depăşeşte 78.000 de euro pe bucată.
Mai mult, în baza unui raport al Corpului de Control, finalizat peste noapte, David a sesizat Direcţ ia Naţională Anticorupţie (DNA), procurorii urmând să investigheze dacă suma pe care Inspectoratul General al Poliţiei ar urma să o achite în schimbul autospecialelor a fost cea corectă.
Practic, războiul politic declanşat, marţi, de preşedintele Traian Băsescu pe tema suspiciunilor legate de aceste achiziţii s-a mutat, ieri, la Interne, plasându-i în tabere adverse pe şeful poliţiei şi pe ministru. Astfel, pe de-o parte, chestorul Popa a susţinut că, în mandatul său, procedura de achiziţie a fost respectată, încheierea contractelor primind „undă verde“ chiar şi din partea Direcţiei Generale Anticorupţie şi a Direcţiei Generale de Informaţii şi Protecţ ie Internă (serviciul secret al Internelor), aflate în subordinea ministrului.
El a sugerat apoi că nu poate fi tras la răspundere pentru caietele de sarcini şi specificaţiile tehnice ale autospecialelor, semnate de fostul şef al poliţiei Dan Fătuloiu şi avizate de direcţiile de specialitate din minister, cu buna-ştiinţă a lui Cristian David.
De cealaltă parte, David sugerează că ultimele concluzii ale controlului făcut la IGPR - care au stat, de altfel, la baza sesizării adresate DNA - nu vizează caietele de sarcini, ci modul în care actualul şef al poliţiei, în calitate de ordonator de credite, a înţeles să cheltuiască banii publici.
Blaga: „Diferenţele de preţ sunt foarte mari“
Doi foşti miniştri de interne au comentat, ieri, pentru EVZ, acest scandal. Astfel, Constantin Dudu Ionescu, care a condus Ministerul de Interne în perioada decembrie 1999-decembrie 2000, susţine că argumentaţia ministrului Cristian David nu stă în picioare. „Nu cred argumentaţia actualului ministru David. Această achiziţie, de asemenea proporţii, trece obligatoriu prin minister, nu rămâne în curtea poliţiei. Preţurile de acum sunt nejustificat de mari. Este posibil însă ca în cazul unui Logan, de exemplu, costul echipamentelor să-l depăşească pe cel al maşinii, dar şi în situaţia asta un preţ civilizat ar varia între 20.000 şi 30.000 de euro“.
La rândul său, Vasile Blaga, ministru de interne în perioada 2005-2007, susţine că preţurile autospecialelor sunt imposibil de justificat.
„În 2006, când Poliţia Română şi-a mărit parcul auto cu 6.000 de maşini, au fost achitate 248 de milioane de lei. Asta arată că un Logan, echipat cu toate dotările necesare, de la instalaţia acustică la cea de radio telecomunicaţii, a costat în jur de 12.300 de euro. Mă întreb şi eu cum motivează astăzi IGPRul aceste sume, achitate din bani publici. Domnul David are obliga- ţia să facă lumină în acest caz. Aştept o explicaţie clară, pentru că diferenţele de preţ sunt foarte mari“, a comentat Blaga.
Popa: nu pot suspenda contractele!
EVZ: Aţi sugerat că, dacă au existat nereguli, acestea nu au fost comise în mandatul dumneavoastră. Când aţi preluat „frâiele“ procedurii de achiziţie? Gheorghe Popa: Eu am preluat conducerea IGPR după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor dăduse câştig de cauză Ager Leasing în defavoarea Raiffeisen Leasing şi a Unicredit. Caietul de sarcini şi toate specificaţiile tehnice au fost semnate de Dan Fătuloiu şi avizate de direcţiile de specialitate ale Ministerului Internelor, pe 26 aprilie 2007, în mandatul ministrului David.
Când v-a atras atenţia ministrul că nu ar trebui să semnaţi contractele, întrucât există suspiciuni legate de procedura de achiziţie? La începutul lunii februarie anul acesta. De altfel, în urma acelei discuţii, am cerut atât SRIului, cât şi Direcţiei Anticorupţie şi celor de la Protecţia Internă să facă verificări. Acestea au durat şase luni. Dacă aveau informaţii, trebuiau să mi le dea.
De ce ministrul David nu a dispus un control atunci? Asta m-am întrebat şi eu. Toată lumea ştie că nu sunt implicat în nimic.
Preţul autospecialelor nu vi s-a părut prea mare? De ce aţi semnat contractele? Pentru că legea mă obliga să o fac. Legal, nu aveam niciun motiv să nu semnez. Mai mult, exista riscul ca instituţia să fie acţionată în judecată şi obligată să plătească milioane de euro. De altfel, au existat presiuni şi avertizări, în acest sens, atât din partea Ager Leasing, cât şi din partea subcontractorilor săi.
Vă este teamă de ancheta DNA? Nu am nici cea mai mică emoţie cu privire la legalitatea contractului. Am respectat întru totul legea. Am semnat după ce am avut avizul Direcţiei Juridice, pe cel al controlului financiar preventiv şi pe cel al controlorului delegat al Ministerului Finanţelor. În plus, până acum nu s-a făcut nicio plată.
Ministrul David vă cere să suspendaţi contractele... În baza cărei legi aş putea face asta?
MINISTRUL „MINCINOS“
PDL cere demisia ministrului David
După tensiunile din CSAT pe tema achiziţiilor controversate de maşini pentru Inspectoratul General al Poliţiei, purtătorul de cuvânt al PDL, Liviu Negoiţă, a cerut ieri demisia ministrului de interne, Cristian David. Democratliberalii l-au acuzat public pe David de „minciună şi fugă de răspundere“, suspectându-l că dacă n-ar fi fost reacţia massmedia şi criticile preşedintelui Băsescu cu privire la „jaful“ afacerii cu autospeciale Logan, el „ar fi îngropat totul“.
„Ministrul David s-a încurcat în propriile minciuni. El a spus ca a trimis o sesizare la DNA, apoi a spus că e pe drum, apoi a spus că n-a trimis-o. El era primul dator să rezolve situaţia din subordinea lui“, a susţinut Negoiţă.
David: şeful poliţiei are o problemă
EVZ: De ce aţi prezentat ieri în CSAT documentaţia referitoare la achiziţia de maşini a poliţiei, în condiţiile în care aveaţi deja pe masă raportul Corpului de Control? Cristian David: Ieri nu a avut loc nicio discuţie în CSAT pe marginea niciunui material, iar documentele prezentate la mapa de şedinţă reprezentau materiale generale care vizau programele multianuale de investiţii ale întregului minister. Informarea privind stadiul realizării acestor programe este datată 14 august şi actualizată pe 23 septembrie. Conform procedurilor uzuale, actualizarea factuală a acestor documente urma să se facă în şedinţă. Din păcate, materialul nu a fost discutat, intenţia preşedintelui nefiind aceea de a se informa înainte de precizarea unei poziţii. Sunt convins că, aşa cum pre- şedintele a fost informat cu privire la eventuale suspiciuni, ar fi trebuit să fie informat şi asupra faptului că, pe 22 septembrie, eu am dispus acest control.
De ce aţi trimis abia azi (miercuri - n.r.) sesizarea către DNA? Concluziile raportului îmi erau cunoscute, aşa că am semnat sesizarea către DNA aseară, în jurul orei 21.00 (marţi - n.r.), după şedinţa de guvern, şi am înaintato acestei instituţii în această dimineaţă (miercuri - n.r.).
Susţineţi că l-aţi avertizat pe şeful poliţiei despre suspiciunile care planează asupra procedurii de achiziţie în februarie. De ce controlul în septembrie? Controlul a fost dispus în momentul în care procedura de atribuire a fost finalizată. Orice intervenţie în procedura de derulare a achiziţiei ar fi putut duce la interpretarea că se urmăreşte un anumit rezultat, ceea ce contravine procedurii şi legislaţiei privind achiziţiile. Atenţionarea despre care vorbeaţi a însemnat un apel la o analiză riguroasă şi la respectarea cu stricteţe a acestor proceduri. Este evident că nu puteam dispune un control înainte de a cunoaşte decizia comisiei. (...) Cred că este o problemă de responsabilitate în privinţa modalităţii în care poliţia înţelege să gestioneze fondurile ce-i sunt alocate. Din aceste considerente sunt de părere că aceste achiziţii nu reflectă un management judicios şi responsabil.
AFACERI CONTROVERSATE
Ager Leasing a încheiat zeci de contracte cu statul
Societatea Ager Leasing, patronată de Mihai Bogdan Savin, nu este doar un client fidel al Ministerului Internelor - cu care a încheiat în ultimii ani 29 de contracte -, ci şi un partener de nădejde al mai multor instituţii de stat.
Aşa cum arată contractele de achiziţie derulate în ultimii şase ani, Ager Leasing a încasat, în 2002, fără licitaţie, un contract cu Inspectoratul General al Poliţiei, căruia i-a livrat 1.500 de Dacia Solenza, în valoare totală de 54.000.000 de lei. Apoi, în perioada 2002-2004 a primit mai multe cofinanţări de la Ministerul Dezvoltării şi Prognozei. În 2004, Ager Leasing a încasat 12,4 milioane de euro de la Electrica SA, unde a livrat 1.700 de autovehicule.
Alte 10 milioane de euro au intrat în conturile firmei lui Mihai Savin de la Bursa Română de Mărfuri în schimbul a 50 de autobuze destinate Regiei de Transport Iaşi. În 2006, Ager Leasing a livrat poliţiei 6.000 de Dacia Logan, cu 12.000 de euro bucata, şi, în fine, anul acesta şi-a adjudecat 27 dintre cele 28 de contracte de achiziţie de autospeciale pentru poliţie, în valoare totală de peste 113.000.000 de euro.