Senatul a adoptat, zilele trecute, o inițiativă legislativă pentru aprobarea OUG 49/ 2019 privind activitățile de transport de persoane în regim altenativ, cunoscute și sub denumirea de „ridesharing”.
Una dintre cele mai importante modificări ale proiectului adoptat prevede ca, pentru ceea ce se vrea a fi un regim de transport la cele mai înalte standarde, să fie folosite mașini vechi de 15 ani. Dacă proiectul de lege trece și de Camera Deputaților, urmează ca Bucureștiul, și așa una dintre cele mai aglomerate și mai poluate capitale ale lumii, să fie inundat de rable.
Proiectul de lege a fost adoptat, paradoxal, ca și cum Senatul nu a ținut cont de faptul că autoritățile insistă să reducă cauzele poluării, dar și traficul devenit sufocant.
În acest sens, Primăria Municipiului București a lansat, în luna august, spre consultate publică un proiect pentru sănătatea bucureștenilor: introducerea vinietelor electronice pentru autoturismele înmatriculatre în alte orașe și completa interzicere a mașinilor înmatriculate în alte orașe sau țări decât Bucureștiul, care au un grad ridicat de poluare.
Sunt vizate astfel autovehiculele Non euro, Euro 1 și Euro 2. De asemenea, PMB vrea să interzică circulația celor din urmă în centrul Capitalei, chiar dacă sunt înmatriculate în București. Unde mai pui programul „Rabla” 2019, prin care cetățenii își pot schimba mașina cu una nouă, dacă, atenție, aceasta are o vechime de 8 ani sau ecovoucherele de 3000 de euro pentru taximetriști, ca să-și schimbe autoturismele?!
Senator Dunca Marius promite că va modifica „15 ani” cu „10 ani”
Întrebat de ce Senatul a adoptat proiectul prin care le este permis companiilor Uber, Bolt, Clever sau Yango să transporte persoane cu mașini vechi de 15 ani, senatorul Duncă Marius a declarat, în exclusivitate, pentru EVZ, că știa de autoturisme vechi de 10 ani”: ”Eu știam că e vorba de autoturisme vechi de 10 ani, dar aveți dreptate, am recitit proiectul și scrie <<15 ani>>. Vrem ca vechimea să fie de 10 ani, deci vom modifica, am discutat cu toată lumea și vom duce amendamentul astfel în Comisia de Transporturi de la Camera Deputaților. Vă asigur de lucrul acesta!”
„Proiectul nu va trece de Camera Deputaților”
Întrebat cum de a fost adoptat acest proiect, în condițiile în care este vorba despre un tip de serviciu ce se vrea a fi vârful de lance din domeniul transportului de persoane, deputatul Lucian Bode a declarat, pentru EVZ, că în actuala formă nu va trece de trece de Camera Deputaților:
„Sunt prea vechi mașinile fabricate acum 15 ani și pentru taximetria clasică, și pentru serviciile de tip Uber. Eu nu cunosc forma în care Senatul a adoptat proiectul, dar cert este că noi, cei de la Camera Deputaților, vom interveni categoric pe forma adoptată de Senat.
Vreau să vă reamintesc cum am ajuns aici. Guvernul a bulversat tot ce înseamnă activitatea de transport public, adoptând o serie de ordonanțe fără nicio consultare și defavorizând o parte sau alta. Vă aduceți aminte când au scos sintagma „în mod repetat”. S-a aplicat legea începând cu a doua zi, știți doar de amenzile date de Poliție.
La acel moment, am cerut în repetate rânduri Prim-ministrului, Ministrului Transporturilor, Guvernului să accepte să legiferăm noi, în Camera Deputaților. Aveam un proiect de lege agreat de toate părțile, toate comisiile, trecut deja de Senat, dar Guvernul a adoptat OUG 49/ 2019. E vorba de un serviciu public până la urmă, vom respinge categoric tot ceea nu este conform cu proiectul nostru și vom supune votului, pentru aprobare, proiectul nostru”.