Peste 70% din plângerile turiştilor români se referă la excursiile ieftine în străinătate. Aceştia sunt nemulţumiţi, în special, de cazare şi de transportul cu autocarul. O posibilă epidemie de bruceloză, boală infecţioasă gravă, a produs panică printre turiştii români care intenţionează să-şi petreacă vacanţa în Grecia. Vestea a luat amploare după ce presa a informat, joi, că autorităţile bulgare şi-au avertizat cetăţenii să renunţe temporar la călătoriile în ţara vecină.
Agenţiile de turism din România le transmit clienţilor să nu-şi facă probleme şi să plece în concediu aşa cum au stabilit, deoarece s-a semnalat doar un focar izolat de îmbolnăvire.
Potrivit Asociaţiei Agenţiilor de Turism, pe 22 mai, 40 de persoane au fost infectate cu bruceloză după ce au consumat alimente din gospodării rurale, pe Insula Thassos.
De atunci, nu au mai fost înregistrate alte cazuri, dar există îngrijorarea că boala s-ar putea răspândi pe continent, în regiunea Kavala, aflată la graniţa cu Bulgaria. Informaţia a fost confirmată şi de Cristian Boiangiu, purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe, şi de consulatul român din Thessaloniki. Bruceloza e o boală infecţioasă care se transmite la om prin consumul de carne şi lactate neprelucrate corespunzător şi provenite de la animale bolnave - vaci, oi sau capre. Boala are o perioadă de incubaţie de 12-14 zile (deci semnele pot apărea şi după întoarcerea acasă) şi debutează cu febră, dureri de cap şi frisoane. Grecii nu-şi fac probleme Mesajul bulgarilor, transmis de presa română, i-a speriat pe turiştii autohtoni, care au asaltat agenţiile cu zeci de telefoane. Acestea au luat legătura cu partenerii lor din regiunea afectată, care s-au arătat uimiţi de efectul întârziat al incidentului, apărut doar într-un ziar local din Thassos. „Oficialii greci nu în- ţelegeau despre ce e vorba. Şi autorităţile române de acolo ne-au asigurat că lucrurile se află sub control“, susţine Marius Usturoiu, de la agenţia Mareea, care a trimis în Grecia 500 de români.
„Ne-au sunat atât turiştii care vor să plece în Grecia, cât şi rudele celor care se află acum acolo. Le-am spus că nici nu se pune problema de o epidemie“, spune Cristian Pandel, directorul Christian Tour. Compania are circa 100 de turişti chiar pe Insula Thassos şi alţi 900 în alte regiuni din ţară. Agenţii le recomandă turiştilor să nu consume alimente de la producători neautorizaţi. O formă de război economic
Consultanţii spun că ar putea fi un complot menit să-i îndepărteze pe turişti de Grecia, ţară în care îşi vor petrece vacanţa în 2008 circa 200.000 de români. „E posibil să asistăm la un război mediatic pe tema litoralului între Grecia şi Bulgaria, din care ar putea încerca să profite şi persoane cu interese pe litoralul românesc“, spune Ciprian Enea, consultant besttourism.ro.
Românii vor lux afară, la preţuri din ţară
Peste 70% din plângerile scrise pe care le primesc agenţiile se referă la excursiile ieftine în străinătate, spun operatorii de turism, confirmaţi de reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC).
Vacanţele cu autocarul ajung cel mai des pe masa autorităţilor. „În ultima perioadă, am avut multe cazuri cu agenţii acuzate că au lăsat turişti fără cazare, s-a defectat autocarul, au fost probleme cu şoferii. Am şi ridicat licenţa uneia dintre ele“, admite Lucia Morariu, secretar de stat în Ministerul pentru Turism. În privinţa destinaţiilor interne, cele mai multe probleme sunt pe litoral. Prostia se plăteşte
Pe de altă parte, consumatorii sunt, de multe ori, neglijenţi la achiziţionarea pachetelor turistice şi ajung în postura de a nu-şi putea recupera pierderile. Un exemplu este cazul celor 100 de elevi plecaţi în Franţa prin agenţia Avangarde. Ajunşi în Paris, ei au constatat că firma nu le achitase cazarea. Autorităţile au retras licenţa agenţiei, dar păţiţii nu pot cere despăgubiri pentru că cele două profesoare care au achitat pachetul nu au niciun act care să demonstreze asta. Ele au povestit autorităţilor că au livrat banii într-un cont al contabilei de la firmă, lucru pe care îl mai făcuseră şi anii trecuţi.
Stele multe pe bani puţini
Operatorii spun că multe probleme provin din deficienţele de informare şi aşteptările clienţilor, care depăşesc realitatea. „Unii turişti plătesc servicii la un anumit nivel şi se aşteaptă să primească mult mai mult“, exemplifică Ciprian Enea, consultant besttourism.ro.
„Stelele au un rol orientativ şi sunt obţinute pe baza unui barem pe care trebuie să-l atingă o structură de cazare, calculat după: spaţiul camerei, al zonelor de masă şi agrement, numărul pieselor de mobilier şi poziţia faţă de obiectivul turistic“, lămureşte Ciprian Enea.
De exemplu, la Londra, amplasarea hotelului atârnă mai greu decât calitatea serviciilor. Un hotel de patru stele din centru poate oferi condiţii de trei stele de la noi, dar la un preţ mult mai mare.
Vorba dulce mult aduce
Agenţia de turism e prima la care ajung plângerile. Dacă problema nu se rezolvă, intră în scenă autorităţile din turism şi Protecţia Consumatorului. Operatorii încearcă să evite asta şi spun că turistul trebuie să primească un răspuns politicos. „Îi spui că regreţi şi ai să verifici ce s-a întâmplat. Dacă nu are dreptate, îi aduci argumente, dar dacă are dreptate, încerci să-i restitui cât poţi mai mult din suma achitată“, spune Alin Burcea, director la Paralela 45. (Teodora Trandafir)
SFATURI
Nu daţi bani cu ochii închişi > Citiţi cu atenţie contractul de călătorie, pentru a şti ce drepturi şi obligaţii aveţi. > Achitaţi pachetul turistic doar pe baza unor documente legale - cereţi factură sau chitanţă. > Nu ignoraţi asigurările opţionale - de sănătate şi storno - care permit înapoierea banilor în cazul în care trebuie să amânaţi călătoria. Unii operatori solicită un refuz scris pentru aceste servicii. > Informaţi-vă la agenţie, dar şi din alte surse, privind specificul ţării în care veţi călători - cum este vremea, ce fel de mâncare se consumă.
> Întrebaţi-vă agentul de acasă dacă are un reprezentant local. Astfel, eventualele probleme se vor putea rezolva la faţa locului.
> Informaţi-vă atât la agenţie, cât şi la reprezentanţii ambasadei, în cazul ţărilor care solicită sau ar putea solicita viză. > Informaţi-vă exact care sunt documentele de călătorie necesare.