Din cauza majorării accizelor, un plin de combustibil va fi mai scump și cu 4 lei, estimează specialiștii. Se majorează și prețurile la țigări. Aceste cresteri urmează să producă efecte în lanț la nivelul întregii economii românești.
Singura șansă ar fi ca legea care prevede eliminarea supraaccizei la carburanți care a ajuns pe masa președintelui Klaus Iohannis, să fie promulgată. Speranțele nu sunt foarte mari întrucât sistemul de taxare al carburanților în Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizei pentru toate statele membre ale Uniunii, anunță Antena3.
Supraacciza la carburanți are o valoare de șapte eurocenți pe litru. Ea a fost introdusă în 2014, a fost scoasă la începutul lui 2017 și apoi reintrodusă, în toamna aceluiași an, dar taxa nu a mai fost exprimată în euro, ci în lei. Acest lucru s-a întâmplat întrucât Guvernul a schimbat atunci modul de calcul al accizelor la carburanți, anume în moneda naționala, leul.
Atunci, această supraacciză a fost de 32 de bani pe litru. Serviciul de monitorizare a pieței carburanților din UE, în momentul de față, exprimate în euro, accizele sunt în România de 427 de euro la 1.000 de litri de benzină și 397 de euro la 1.000 de litri de motorină. Evident, la aceste niveluri a contribuit și deprecierea leului față de euro din ultimii ani.
Anularea supraaccizei, exact la valoarea care a fost introdusă, înseamnă de fapt extragerea a șapte cenți pe litru din acciză. Ceea ce înseamnă o scădere a accizei cu 70 euro pentru 1.000 de litri de benzină sau motorină. Astfel, după reducerea cu această valoare, România va avea accize de 357 de euro pentru 1.000 de litri de benzină și de 327 de euro pentru 1.000 de litri de motorină. Ceea ce nu ar fi permis. întrucât sistemul de taxare al carburanților în Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizei pentru toate statele membre ale Uniunii.