Evenimentul Zilei > Actualitate > „Mâna moartă” aranjează licitaţiile publice
„Mâna moartă” aranjează licitaţiile publice

„Mâna moartă” aranjează licitaţiile publice

INTERVIU EVZ: Organizarea licitaţiilor pentru achiziţii publice ar trebui să contribuie la reducerea cheltuielilor realizate din bani publici. Însă, 9 din 10 asemenea licitaţii sunt trucate. Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a explicat, într-un interviu acordat evz.ro, cum funcţionează mecanismul dezvoltat de participanţii la licitaţii, pentru a eluda legea.

Evz.ro: Ce impact va avea asupra activităţii Consiliului Concurenţei semnarea Protocoalelor de Colaborare dintre Consiliul Concurenţei, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC)? 
Bogdan Chiriţoiu: În ultima perioadă au existat destul de multe semnale cu privire la existenţa unor posibile licitaţii trucate în procesul achiziţiilor publice. De aceea, ne-am propus ca în perioada următoare să ne concentrăm mai mult atenţia în acest domeniu. E drept că sunt instituţii care analizează întocmirea caietelor de sarcini, modalitatea de organizare a licitaţiilor, dar noi vom verifica dacă există înţelegeri între participanţii la licitaţii sau la alte forme de concurs de oferte.

În urma semnării protocoalelor cu A.N.R.M.A.P. şi cu C.N.S.C., sperăm să obţinem suficiente indicii cu privire la posibilitatea existenţei unor înţelegeri între firme care participă la licitaţii cu oferte trucate, practici anticoncurenţiale la care se apelează cu o frecvenţă mult mai mare în situaţia economică actuală.

Concret, cooperarea Consiliului Concurenţei cu cele două autorităţi se va realiza, în principal, prin constituirea unui "Modul de Licitaţii Trucate", instrument de lucru ce va facilita schimbul rapid de informaţii între experţii desemnaţi de cele trei instituţii. Baza de date, rezultată în urma acestui schimb informaţii, va fi gestionată de noua Direcţie specializată din cadrul Consiliului Concurenţei, care va asigura şi prioritizarea acţiunilor, în funcţie de impactul la consumatorul final.

De asemenea, în urma colaborării dintre cele trei instituţii, sperăm să formulăm unele recomandări în vederea îmbunătăţirii legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice din România.

Veti încheia protocoale de colaborare şi cu Ministerul de Finanţe şi Curtea de Conturi?
Intenţionăm ca în perioada următoare să încheiem şi alte protocoale de colaborare, astfel încât, cu sprijinul tuturor autorităţilor implicate în domeniul achiziţiilor publice, inspectorii Consiliului Concurenţei să descopere mai uşor eventualele înţelegeri neconcurenţiale între firme, dar şi cazurile în care la anumite licitaţii sunt încălcate principiile liberei concurenţe.

Ce avantaje îi va aduce această colaborare cetăţeanului?
Desfăşurarea unor liciţatii corecte va permite participarea la licitaţii, cu şanse egale, a tuturor firmelor interesate, astfel încât consumatorii să beneficieze de servicii de calitate la un preţ corect.

În acelaşi timp, eliminarea disfuncţionalitătilor anticoncurenţiale va conduce la cheltuirea eficientă a banilor publici şi îmbunătăţirea transparenţei utilizării lor.

Ce nereguli au fost depistate până la acest moment, ca urmare a investigaţiilor demarate în domeniul licitaţiilor pentru achiziţii publice?

Practica a dovedit că între participanţii la licitaţii pot apărea înţelegeri secrete de împărţire a pieţelor, înţelegeri privind câştigarea licitaţiilor prin rotaţie, întelegeri prin care se stabilesc ofertele câştigătoare, ceilalţi participând "de formă" (aşa numitele mâini moarte), înţelegeri care vizează recompensarea ofertanţilor necâştigători sub formă de subcontractare a serviciilor etc.

De curând, am declanşat o investigaţie privind o posibilă înţelegere între agenţii economici implicaţi în licitaţiile organizate de Societatea Naţională de Gaze Naturale Romgaz SA Mediaş şi SC Transatlantic Worldwide România SRL Bucureşti pentru atribuirea contractelor de servicii de foraj.

În cadrul acestei investigaţii, declanşate din oficiu, inspectorii de concurenţă au efectuat inspecţii inopinate simultane la sediile mai multor societăţi din domeniul serviciilor de foraj sonde. Documentele ridicate în cadrul inspecţiilor inopinate se află în analiza Consiliului Concurenţei.

În octombrie 2009, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie privind o posibilă înţelegere între firmele participante la licitaţiile organizate de Departamentul pentru Armamente din cadrul Ministerului Apărării Naţionale. Investigaţia se referă la o posibilă înţelegere între patru societăţi comerciale din România (1), Germania (1) şi Elveţia (2) privind participarea cu oferte trucate la licitaţiile organizate de Ministerul Apărării Naţionale în anii 2005, 2006 şi 2007, pentru achiziţionarea produselor "armament de infanterie" şi "aparatură optică". Posibila înţelegere constă în împărţirea produselor, astfel încât fiecare să câştige licitaţiile pe un segment

Un alt exemplu este cazul încheiat în 2008, în care trei companii companiile SC Fresenius Medical Care România SRL, SC Alsifcom Intermed SRL şi SC Opremi Medfarm SRL au fost sancţionate de Consiliul Concurenţei pentru că au încheiat o înţelegere de tip cartel, având ca obiect participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaţia organizată de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în cadrul subprogramului naţional de nefrologie-dializă.

Consiliul Concurenţei a amendat companiile cu 5.941.226 RON (echivalentul a peste 1.500.000 Euro): Fresenius Medical Care cu 5.441.096 RON (echivalentul a peste 1.400.000 Euro), Alsifcom Intermed cu 212.130 RON (echivalentul a peste 55.000 Euro), iar Opremi Medfarm cu 288.000 RON (echivalentul a peste 75.000 Euro).

Care este cuantumul amenzilor aplicate pentru nereguli depistate în cadrul licitaţiilor publice?
Participarea cu oferte trucate la licitaţii reprezintă una dintre cele mai grave încălcări ale legislaţiei în domeniul concurenţei şi se sancţionează pe măsură, adică cu până la 10% din cifra de afaceri realizată în anul anterior aplicării amenzii.

S-a vorbit despre realizarea unei liste negre cu firmele care încalcă legile privind participarea la licitaţii. Când ar putea fi aceasta lansată?
Analizăm împreună cu ANRMAP posibilitatea de a fi excluşi din licitaţii cea care sunt în conflict de interese – au rude de până la gradul patru la companiile competitoare,  participante la aceeaşi licitaţie.

De asemenea, ofertantul va trebui să prezinte, în viitor, un document cu toate întreprinderile la care mai este acţionar,în acest fel putând fi depistate situaţiile în care la o licitaţie sunt prezente mai multe firme, dar, practic, totul se rezumă la o înţelegere între ele.

Intenţionăm  să constituim o listă – putem să ii spunem "neagră", dacă vreţi – cu firmele care au fost sancţionate de Consiliul Concurenţei pentru că au participat cu oferte trucate la licitaţii, iar aceste firme vor fi mult mai atent monitorizate pe viitor.

S-a discutat şi despre demararea unor investigaţii de amploare în domeniul farmaceutic, în rândul firmelor care participă la mari proiecte de infrastructură etc. Care au fost concluziile acestor anchete?
La începutul acestui an, am demarat o investigaţie utilă de cunoaştere a pieţei lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi şi a principalilor factori care influenţează concurenţa în acest sector. Piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi prezintă o importanţă deosebită pentru economia naţională, beneficiind de sume considerabile alocate de la bugetul statului şi din fonduri europene. În acest context, ne-am propus să facem o cercetare mai amănunţită pentru a stabili exact cum funcţionează această piaţă, atât din punct de vedere al agenţilor economici participanţi la licitaţiile publice, cât şi din cel al autorităţilor contractante. Scopul nostru este să identificăm şi să corectăm eventualele practici de natură anticoncurentială de pe această piaţă.

În ceea ce priveşte sectorul farmaceutic, acesta reprezintă un domeniu supus unor reglementări stricte, ale cărui mecanisme complexe au făcut obiectul analizei constante şi atente atât la nivelul Comisiei Europene, cât şi al Consiliului Concurenţei.

În prezent, avem în curs de desfăşurare o investigaţie utilă pentru cunoaşterea pieţei distribuţiei angro de medicamente.

Nu vom ezita să  declanşăm investigaţii, dacă în urma acestor analize sectoriale vom avea suspiciuni referitoare la posibile încălcări ale legii concurenţei, inclusiv privind participarea la licitaţii sau atribuirea de contracte de autorităţile publice.