Până la 31 martie 2025, în Republica Moldova urmează a fi pus în circulație un nou model de act de identitate de tip card - Cartea de identitate. Documentul va înlocui actualul buletin de identitate.
Hotărârea ce stabilește condițiile tehnice și standardele de securitate necesare pentru punerea în aplicare a noului document a fost aprobată miercuri de Guvern.
Cartea de identitate va avea încorporat mediul de stocare electronică a datelor
La ședința Executivului, secretarul general al Guvernului, Artur Mija, a subliniat că noile cărți de identitate vor putea fi utilizate de cetățeni și la traversarea frontierei de stat.
„Guvernul digitalizează serviciile publice și îmbunătățește calitatea acestora pentru a oferi cetățenilor acces simplu, sigur și rapid la documente moderne de format european. Pentru prima jumătate a anului 2025, ne-am propus să înlocuim treptat buletinele de identitate cu un nou document - cartea de identitate. Aceasta va putea fi folosită inclusiv la traversarea frontierei și la identificare electronică a persoanelor. Astăzi, aprobăm modificările care vor facilita procesul de eliberare a cărții de identitate și vor permite utilizarea acesteia pe platformele e-guvernare și e-business”, a spus Artur Mija.
„În același timp, în contextul excluderii din actele de identitate a informațiilor despre reședință, simplificăm și modernizăm procedura de înregistrare la domiciliu. Aceasta pentru ca serviciul să poată fi furnizat și online. La fel, vom eficientiza schimbul de date între autorități. Acest lucru va permite reducerea numărului de documente prezentate de cetățeni la accesarea serviciilor publice în format electronic”, a afirmat Artur Mija.
Noi posibilități digitale oferite de cartea de identitate
Cartea de identitate va avea încorporat mediul de stocare electronică a datelor, ce va include certificatul calificat pentru semnătură electronică. Astfel, deținătorul noului act de identitate va putea accesa online serviciile electronice. Acest lucru fără a fi nevoie să se deplaseze la instituțiile care le prestează.
Totodată, cetățenii care locuiesc peste hotare și dețin o carte de identitate vor putea accesa la distanță serviciile publice. Acestea se va întâmpla prin intermediul platformei digitale guvernamentale.
Titularii cărților de identitate se vor putea autentifica în mai multe sisteme informaționale. Este vorba de MSign, MPower, MPass, MNotify, MCabinet, e-Votare, e-Raportare, e-Declarație, e-Factura, e-Licențiere, e-Stare Civilă, e-Achiziții, etc. La fel, cetățenii vor putea semna acte, cereri sau declarații oficiale fără a se prezenta la oficiile instituțiilor publice.
Deținătorul cărții de identitate va avea acces la piața unică digitală a UE
Potrivit Agenției Servicii Publice, informația despre domiciliu/reședința temporară nu se va conține în cartea de identitate. Acest lucru va avantaja cetățenii, deoarece nu va mai fi nevoie ca aceștia să-și preschimbe actul de identitate la fiecare modificare de adresă.
Cărțile de identitate vor dobândi o utilitate extinsă. Documentul va putea fi utilizat nu doar pentru identificarea pe teritoriul Republicii Moldova, ci și ca document de călătorie în țările care le vor recunoaște. De exemplu, țările membre ale Uniunii Europene.
Deținătorul cărții de identitate va avea acces la piața unică digitală a UE prin recunoașterea reciprocă a elementelor-cheie. Este vorba de identificarea electronică, documentele electronice, semnăturile electronice și serviciile de distribuție electronică.
Legea prin care este reglementată punerea în circulație la nivel național a noului model de act a fost votată de Parlament la sfârșitul lunii martie 2024.
Proiectul de lege a fost elaborat de Agenția Servicii Publice. Acesta are scopul armonizării legislației naționale la rigorile acquis-ului Uniunii Europene. Un alt obiectiv este continuarea procesului de digitalizare a serviciilor publice.