Primăria Capitalei a lansat în testare primele 4 aplicații mobile: infoSTB (transport public), Parking București, Social alert București, Trafic alert București. Bucureștenii pot testa aplicațiile și pot contribui la optimizarea lor.
Bucureștiul se află într-o nouă etapă de dezvoltare, a tranziției către statutul de oraș “inteligent”, cea a includerii tehnologiei moderne în proiectarea și utilizarea serviciilor publice, pentru a le crește calitatea și pentru ca bucureștenii și vizitatorii Capitalei să le poată accesa mai ușor. Primăria Municipiului București are în derulare o serie de astfel de proiecte, ca parte a Strategiei Smart City recent finalizată, unele dintre acestea fiind implementate și în testare.
Patru astfel de proiecte presupun dezvoltarea de aplicații pentru telefonul mobil cu sistem de operare iOS sau Android, ce pot fi instalate și utilizate gratuit. Acestea sunt menite să faciliteze accesul bucureștenilor sau vizitatorilor Capitalei la serviciile publice de transport, la parcările administrate de Primărie sau să optimizeze comunicarea cetățenilor cu autoritatea locală.
Cele 4 aplicații mobile sunt deja disponibile publicului si se află în faza de testare, în următoarea perioadă urmând ca ele să fie îmbunătățite și optimizate în funcție de feed-back-ul primit de la utilizatori.
InfoSTB – Ajungem împreună la destinație
Aplicația folosește datele transmise de echipamentele GPS/GSM4G instalate pe 1.440 de mijloace de transport în comun utilizate de STB, precum și pe noile autobuze achiziționate și este disponibilă pentru telefoane mobile cu sistem de operare iOS sau Android.
Vorbim, practic, despre schimbarea radicală a modului de lucru utilizat la nivelul STB în ultimii 40 de ani – marcată prin trecerea la înregistrarea informatizată și adăugarea componentei de dispecerizare, pe baza echipamentelor de localizare instalate. Acest operațiuni au fost realizate înainte de dezvoltarea aplicației.
InfoSTB este mai mult decât o aplicație, are și o importantă componentă de utilizare internă, la nivelul operatorului de transport public – fiind un sistem de monitorizare în timp real a vehiculelor și de configurare a rutelor, fapt care permite îmbunătățirea constantă a proceselor interne.
Parking București
Într-o etapă ulterioară, aplicația va avea și o componentă de căutare a locurilor libere de parcare, prin instalarea de camere video și/sau senzori în parcări conectate la aplicație, operațiune programată a se încheia în acest an.
Trafic Alert București
Social Alert București
Aplicațiile Parking București, Trafic Alert București și Social Alert București au fost dezvoltate de Compania Municipală Tehnologia Informației București, iar InfoSTB – de societatea RADCOM, selectată de STB anul trecut, în urma unei licitații publice.
Aplicațiile menționate sunt primele dintre cele realizate în cadrul Strategiei Smart City a Capitalei, alte zeci de proiecte fiind în pregătire / implementare pe toate dimensiunile unui oraș inteligent: mediu, spitale, mobilitate, administrație, siguranță publică, mod de viață, oameni și competențe, economie smart etc.
SCURTĂ DESCRIERE
Fiecare aplicație are propriul manual /ghid de utilizare, cu descrierea detaliată modului de folosire - vă prezentăm principalele caracteristici
InfoSTB – Ajungem împreună la destinație
Aplicația permite călătorului să găsească o rută optimă în București folosind transportul public în comun și informațiile aferente acelei rute: stațiile STB și localizarea mijloacelor de transport, împreună cu datele depre timpii de așteptare și de parcurs, dar și să vizualizeze pe hartă traseul fiecărei linii STB în parte.
Pentru alegerea unei rute, utilizatorul introduce locurile de "Plecare" și "Sosire", selectează alte detalii (de exemplu, distanța maximă pe care dorește să o parcurgă), activează butonul "Căutare" și primește rezultatele căutării: rutele propuse de aplicație pentru căutarea efectuată. Platforma va întoarce variante de rute după criteriul "cea mai mică durată de parcurgere a rutei". Pentru fiecare dintre rutele propuse, utilizatorul va vedea o serie de detalii despre timpii de parcurs (cu mijloace STB și pe jos, dacă este cazul, între diferite stații), liniile STB recomandate și tipul călătoriei (cu autobuz, troleibuz, tramvai), denumirea stațiilor și orele de plecare/sosire; ora de sosire la destinație, numărul de schimbări, numărul de stații etc. Interfața aplicației este disponibilă în română și engleză.
La cea mai recentă actualizare a aplicației au fost adăugate caracteristici precum: posibilitatea ca, după inițierea unei anumite rute, utilizatorul să vadă în timp real mijlocul de transport așteptat; primirea unei “alerte de coborâre” înainte de ultima stație de pe traseul ales.
Ghidul de utilizare este disponibil la AICI, iar pentru transmiterea propunerilor de îmbunătățire a fost creat un forum, ce poate fi accesat AICI. Aici, cei care testează aplicația pot transmite informații despre experiența lor de utilizare
Parking București
Pentru fiecare parcare identificată, aplicația afișează: denumirea parcării, numărul total al locurilor de parcare, numărul de locuri de parcare libere (caracterisitcă în curs de optimizare). Utilizatorii pot vizualiza tariful orar pentru parcare, pot accesa traseul spre respectiva parcare și pot efectua plata pentru parcare, fie online (cu card bancar), fie prin SMS.
Fiecare utilizator poate înregistra una sau mai multe mașini în aplicație iar atunci când se apropie finalul perioadei pentru care a plătit parcarea, primește o notificare în acest sens. Manualul de utilizare a aplicației este disponibil în secțiunea „Termeni și condiții”. Utilizatorul poate vizualiza lista de mașini aferente contului său, data la care a fost introdusă fiecare în aplicație și are posibilitatea de a elimina din listă. Referitor la plăți și carduri, utilizatorul poate accesa lista de plăți efectuate, cu detalii despre momentul efectuării plății, valoarea plății, modalitatea de plată și locația pentru care a fost efectuată respectiva plată, lista cardurilor definite, cu posibilitatea de vizualizare parțială a seriei cardului, a datei la care acesta a fost definit de utilizator în aplicație și cu posibilitatea de ștergere a cardului.
Personalul care deservește parcarea poate vizualiza, de asemenea, statusul pentru fiecare mașină în parte.
Trafic Alert București
După înregistrarea în aplicație, utilizatorul poate semnala neregulile pe care le întâlnește, iar acestea sunt preluate în call-centerul dedicat.
Pentru fiecare tip de sesizare în parte, utilizatorul introduce adresa, o descriere și, opțional, poate adăuga fotografii relevante, de la fața locului. Ulterior, acesta poate vizualiza un istoric a sesizărilor sale și statusul pentru fiecare în parte (noi, în lucru, soluționate).
După instalarea aplicației, manualul de utilizare poate fi accesat din ecranul principal, butonul din colțul dreapta-sus.
Social Alert București
Utilizatorul care dorește să semnaleze existența unui caz social introduce tipul sesizării, adresa, și date despre persoana vizată – categorie (bărbat, femeie, copil, familie etc), grad de mobilitate, dacă este însoțită sau nu și alte informații relevante pentru personalul social care se va ocupa de gestionarea cazului semnalat. Solicitările ajung la DGASMB pentru soluționare, iar utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza, în cadrul aplicației, stadiul fiecărei solicitări trimise de el în parte (noi, în lucru, soluționate).
Manualul de utilizare este inclus în aplicație și poate fi accesat din ecranul principal, butonul din colțul dreapta-sus.