În 1990, imediat după intrarea României în rîndul țărilor democratice, japonezul Norihiro Haruta s-a deplasat la București pentru realizarea unor instantanee memorabile. Subiectul: primele zile de democrație.
Pentru că vizita japonezului în București a fost totuși una fulger, acesta nu a prins două evenimente majore din anul 1990 – duminica orbului, ziua de 20 mai 1990, cînd au avut loc primele alegeri și Mineriada, evenimentele de o cruzime incredibilă și pentru care Ion Iliescu este judecat în prezent.
Norihiro Haruta a fost la București în afara acestor perioade tulburi și a reușit să surprindă atmosfera bucureșteană în afara lor. S-a concentrat pe alte aspecte: edilitar-urbanistic, arhitectonic, uman. A surprins Bucureștiul postceaușist, aproape postapocaliptic.
În 1990, au fost sistate lucrările la noul centru civic, începute în 1980. Centrul Capitalei României părea un decor distopian fără sens: maidane virane imense tronau lângă Piața Unirii, bulevarde noi bordate de blocuri monumentale își făcuseră loc prin inima orașului, iar pe locul cartierului Uranus din dealul Arsenalului trona Casa Republicii, neoficial Casa Poporului, pe atunci încă nedevenită Parlamentul României. Regimul Ceaușescu (1965-1989) lăsase urme adânci în țesutul urban și mutilase ireversibil zone istorice ale orașului, menționează bucureștiivechișinoi.ro.