BRÎNDUŞA NOVAC: „Politica jigneşte circul”

PROFESIE. Directoarea Circului Globus, Brînduşa Novac, a schimbat spectacolele de acrobaţie cu şedinţele din Camera Deputaţilor.

EVZ: Ce asemănare există între circ şi politică? Brînduşa Novac: Politica nu are nimic asemănător artei de circ. Frecventele comparaţii care se fac între laturile negative ale politicii (scandaluri, excen tricităţi) şi circ nu reprezintă decât o atitudine jignitoare, peiorativă a unei profesii care are nobleţea ei. Circul nu este bâlciul de altădată, este întrepătrunderea între acrobaţie, sportul de performanţă, artă teatrală, dans şi muzică, toate îmbinate estetic într-un întreg. Circul nu este un loc al scandalurilor şi al blocajelor care, din păcate, definesc frecvent viaţa politică.

Cum poate fi îmbunătaţit legislativ statutul culturii româneşti? Care sunt cele mai mari probleme în acest domeniu? Realizările culturale româneşti sunt remarcabile, dar foarte puţin cunoscute publicului. Modificările care trebuie aduse legii instituţiilor de spectacol şi a normelor de aplicare a sala ri zării angajaţilor acestora sunt o altă prioritate în acest moment. Artiştii debutanţi rar îşi găsesc un drum spre succes, ei fiind lăsaţi la voia întâmplării.

V-a susţinut Traian Băsescu proiectele în perioada în care era primar al Capitalei? Da, am avut uşa deschisă şi susţinerea necesară, dar nu am cerut niciodată favoruri. Proiectele pe care le susţineam în faţa sa erau necesare dezvoltării şi realizărilor artistice ale Circului Globus. Veniturile sale reprezentau şi la acea dată 45% din totalul veniturilor realizate de instituţiile de spectacol din subordinea primăriei. Restul de 55% era realizat de celelalte 13 teatre din Capitală.

S-a vorbit de o prietenie între dv. şi şeful statului. Cât este adevăr şi cât sunt speculaţii? Ceea ce mă leagă de preşedintele Traian Băsescu este o relaţie pe care aş defini-o altfel. În ceea ce mă priveşte, este vorba de apreciere şi sentimentul de încredere pe care îl am faţă de Domnia Sa, ca om de stat. În această apreciere găsesc resorturile pentru a-l susţine şi a-l urma.

În campanie spuneaţi că vreţi să lucraţi, în special, pentru copii. Ce anume vreţi să faceţi pentru ei? Sunt adepta reformării sistemului de învăţământ prin apropierea şi adecvarea metodelor didactice de persona litatea copiilor. Mă gândesc la faptul că, în funcţie de aptitudinile lor, copiii trebuie să-şi dezvolte capacităţile native şi aptitudinile pentru a le uşura dezvoltarea ulterioară profesională. Voi căuta să promovez apariţia unor modele de formare artistică în şcoli prin înfiinţarea unor cercuri de artă teatrală, muzică, balet, circ, arte plastice, precum şi cercuri ştiinţifice. Şcoala românească nu este suficient de personalizată şi, drept urmare, nu fructifică şi nu dezvoltă aptitudinile celor înzestraţi. Dar copilul nu are nevoie numai să înveţe, ci are nevoie şi de activităţi recreative, de jocuri şi distracţii. Sunt susţinătoarea construirii unui Parc Polivalent dedicat educaţiei, sportului şi distracţiei.

"Circul nu este un loc al scandalurilor şi al blocajelor care, din păcate, definesc frecvent viaţa politică."

GALĂ. La Festivalul de circ de la Monte Carlo, alături de familia princiară Foto: Arhiva personală

ŞCOALĂ

Artiştii se pregătesc în “laboratoarele” instituţiei cu pensionarii

Cât de mult au nevoie românii de circ? Românii au nevoie de circ tot atât de mult ca oricare altă naţiune europeană. Cu cât un spectacol este mai valoros din punct de vedere artistic cu atât sporeşte şi nevoia de a-l vedea. Nu - mărul mare de spectatori care ne trece pragul într-un an este de peste 170.000. Ei mă determină să spun că românii au nevoie de circ.

Ce se va întâmpla cu conducerea Circului Globus? Conform temeiului legii am optat pentru păstrarea calităţii de manager pentru că nu există o incompatibilitate, conform deciziei luate de Comisia Juridică şi Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor. Conducerea nu înseamnă doar persoana mea. Este o întreagă echipă managerială competentă şi rodată cu problematica specifică acestei instituţii.

Mulţi artişti de circ sunt foşti gimnaşti de performanţă. Circul înseamnă mai mult decât sport. Reuşesc aceştia să depăşească aceste bariere? Mă bucur că am reuşit să atrag la Circul Globus mulţi sportivi de performanţă, în special gimnaste şi gimnaşti. Ei au demonstrat că bariera a putut fi trecută în 2-3 ani de muncă artistică şi tehnică, realizată cu echipele noastre de specialişti: antrenori de acrobaţie şi coregrafi.

Circul, singura instituţie care nu are o şcoală profesională

În Franţa, de exemplu, există şcoli de circ, în România nu există nici măcar o clasă. Unde învaţă artiştii de la noi tainele circului? Nu numai în Franţa există şcoli de circ, ele funcţionează în toată Europa. Circul Globus este singura instituţie publică de cultură din ţară care nu are o şcoală profesională. Artiştii noştri se pregătesc în acest moment în „laboratoarele” instituţiei, cu absolvenţii fa cultăţilor de sport şi artiştii pensio - nari. Am făcut o îmbinare între cunoş - tinţele dobândite de cei tineri pe băncile şcolii în predarea mişcării şi experienţa maeştrilor circului. Instituţia noastră investeşte din banii alocaţi producţiilor de spectacole în pregătirea tinerei ge ne raţii. Cu alte cuvinte, suntem şi producător de spectacole, şi şcoală de artă. În România, am reuşit să înfiinţez o clasă de artă a circului în 2001, la ANEFS, dar după absolvirea unei ge ne - raţii, s-a renunţat la ea.

A fost dificilă perioada când aţi preluat conducerea circului? V-aţi gândit vreodată să renunţati? Nu mă gândesc niciodată să renunţ atunci când dau de greu. Am dat concurs în 1997, ştiind că Circul Globus se afla de mulţi ani în declin. Mi-am dorit să schimb soarta celor care îşi riscau viaţa şi care nu erau deloc apreciaţi în propria ţară. A fost greu să schimb mentalitatea oamenilor care credeau că, indiferent cât de bine şi mult ar munci, aprecierile nu vor veni niciodată. A fost dificil să îi fac să devină o echipă într-o ţară în care întodeauna trebuie să moară capra vecinului. Am crezut atunci că stau 2 ani, rezolv toate problemele şi apoi pot pleca pe un alt drum. Au trecut 11 ani şi chiar dacă satisfacţiile au fost din ce în ce mai mari şi am obţinut aprecierea publicului, încă nu am reuşit să îmi duc toate proiectele la bun sfârşit.

Ce vă amintiţi de la primul spectacol din postura de manager? Îmi aduc aminte că nici un regizor nu a vrut să semneze realizarea acelui spectacol, iar propunerile scenariştilor consacraţi au fost dezastruoase. Nu existau bani de costume, decoruri, recuzite şi nimeni nu a avut curajul să monteze un spectacol care din nimic să sclipească. În plus, artiştii la acea vreme voiau să demonstreze că o femeie la conducerea circului nu are ce căuta. Cum premiera bătea la uşă şi soluţiile în jur nu existau, am hotărât să regizez eu acel spectacol. Am chemat televiziunile cu o zi înaintea primei reprezentaţii în faţa publicului, dar nu au avut ce să filmeze. Artiştii vorbiseră între ei să greşească, să cadă şi să demonstreze că premiera nu poate avea loc în 24 de ore. Mi-au spus să amânăm totul cu o lună, două în speranţa că neavând încasări nu voi putea să le dau salariile şi astfel pot demonstra că sunt incompetentă. Am luat decizia ca premiera să aibă loc aşa cum stabilisem, mizând pe faptul că nici un artist, indiferent de luptele pe care le poartă în culise, nu îşi va permite să se facă de râs în faţa publicului. A fost prima demonstraţie de profesionalism şi curaj, dar barierele care îmi erau puse în cale nu se ridicaseră.

"Am chemat televiziunile cu o zi înaintea primei reprezentaţii în faţa publicului, dar nu au avut ce sa filmeze. Artiştii vorbiseră între ei să greşească, să cadă şi să demonstreze că premiera nu poate avea loc în 24 de ore. Mi-au spus să amânăm totul cu o lună, două în speranţa că neavând încasări nu voi putea să le dau salariile şi astfel pot demonstra că sunt incompetentă."

MAMĂ. Brînduşa Novac, alături de fiul său, Nicolas Foto: Arhiva personală

CV De la circ în politică

  • Brînduşa Novac s-a născut în Bucureşti şi are 41 de ani.
  • A obţinut atestatul de maestru coregraf în 1987.
  • A absolvit Universitatea de Arte, specializarea regie film şi TV, Universitatea Hyperion, dar şi ANEFS.
  • A făcut coregrafii pentru spectacole de divertisment la Sala Polivalentă şi Sala Palatului, în perioada 1987-1996, precum şi la Teatrul Tănase (1987).
  • În perioada 1990-1996, a făcut regia artistică pentru emisiuni TV de divertisment cu Titus Munteanu, Aurora Andronache, Florin Călinescu, Ioana Bogdan.
  • Din februarie 2008, Brînduşa Novac este manager al Circului Globus din Bucureşti. Instituţia pe care o conduce a obţinut mai multe premii, printre care „Clovnul de Bronz” la Festivalul Mondial de Circ de la Monte Carlo 2002 şi 2007 sau „Leul de aur” în 2008.
  • Din decembrie 2008 este deputat PDL, în Colegiul 8 din Capitală.