Brexit: Reluarea conflictului din Irlanda de Nord sau reunificarea Irlandei | PULSUL PLANETEI
- Iulian Chifu
- 9 martie 2017, 00:00
Brexitul este o adevărată noutate pentru Uniunea Europeană și pentru Marea Britanie. Dacă există state la nivelul UE care ar dori să urmeze un asemenea exemplu sau care au gândit în această direcție, toate stau și așteaptă să vadă care va fi impactul ieșirii și cum se va descurca Marea Britanie după acest moment.
Evident că Londra, UKIP și Nigel Farage, dar și conservatorii susținători ai Brexitului, nu au avut un studiu de impact când au pornit la susținerea referendumului pentru Brexit. A fost doar o decizie politică. Mai grav, nici actualul guvern al Theresei May nu are un asemenea studiu. Dar nici UE nu știe cum se va petrece Brexitul și care vor fi efectul și impactul ieșirii Marii Britanii asupra Uniunii. Doar speculații și elemente de analiză ale impactului politic și, poate, economic sau a celui de antrenare pentru terțe state.
O temă cu adevărat dureroasă, care se află pe masa planificatorilor la Londra, este impactul asupra Irlandei de Nord. Dacă în cazul Scoției existau câteva idei și încă nu e sigur că un nou referendum nu va decide separarea Scoției de Anglia și Țara Galilor, aici e în discuție doar un element de politică internă britanic. În cazul Irlandei de Nord, impactul e mult mai puternic și mai costisitor.
Să ne imaginăm că mâine Marea Britanie părăsește UE. Asta înseamnă că frontiera inter-irlandeză de pe insulă, între Republica Irlanda și Irlanda de Nord, provincia sub ascultarea și suveranitatea Reginei, devine frontiera UE. Deci frontieră în toată puterea cuvântului. Cu controale pentru persoane și bunuri, și asta în inima Irlandei. E posibil? Ce impact ar avea această perspectivă? Se reaprinde conflictul din Irlanda de Nord în urma unei asemenea acțiuni?
Nu există un răspuns la o asemenea întrebare, așa cum discuțiile despre Brexit din Marea Britanie ocolesc cu grijă acest subiect, tocmai pentru că nu există un proiect, o soluție. BBC, postul referință al corectitudinii și independenței jurnalistice, a ajuns după Brexit un post eminamente politic și cu influență majoră pe știri în cultivarea unui optimism rezervat, cel puțin, în ceea ce privește politica guvernului May privind ieșirea din Uniunea Europeană. În schimb, în cabinetele de analiză ale britanicilor, subiectul este, evident, pe masă. Dacă mâine se trasează o frontieră reală între Republica Irlanda și Irlanda de Nord, acesta e casus beli. Un motiv de război. Oamenii care să stea la coadă la graniță, în mijlocul Irlandei, bunuri care să fie vămuite acolo, blocarea liberei circulații sunt un dezastru care poate, într-adevăr, reaprinde demonii trecutului în Irlanda de Nord. Nu mai spunem că tocmai integrarea ambelor state în UE a fost un proiect comun care a aplatizat, în mare măsură, diferențele, tocmai pentru că irlandezii puteau circula liber la rude și prieteni și-și vindeau liberi bunurile în întreaga insulă. Cele patru libertăți europene le oferiseră sentimentul comunității și existenței împreună tuturor locuitorilor insulei.
Ei bine, a pune o frontieră din nou reprezintă un motiv major de stres, urmat de efecte imprevizibile și incalculabile. E motivul pentru care Marea Britanie a încercat variante alternative. S-a uitat la varianta unui opt-out al Groenlandei (parte a statului Danemarc - membru al UE și al pieței comune - dar care ea, Groendanda, nu este parte a liberei circulații). S-a gândit la o formulă de mutare a controalelor în jurul insulei, pentru oamenii și produsele care părăsesc insula spre Marea Britanie. Firește că dificultățile intervin când vorbim despre destinații terțe, Irlanda rămânând membră a UE și fără taxe la traficul inter-comunitar. O variantă de factura aceasta e un coșmar pentru taxe, presupune necolectarea decât secvențială a taxelor din Irlanda de Nord, și numai a celor la exporturi către terți, pentru că un control al exporturilor spre UE din cele două entități devine greoi sau imposibil. Și atunci când Marea Britanie nu are o soluție, de taxare la sursă, de exemplu, atunci nici subiectul negocierii cu UE nu există încă. Oricum Londra se pregătește de coșmar aici.
Mai grav e ceea ce se întâmplă în cazul în care un asemenea proiect ar fi aplicabil. Trecerea responsabilității Irlandei de Nord spre Irlanda, cu o plată de compensare bilaterală între Londra și Dublin, nu ar face altceva decât să ducă la unificarea de facto a Irlandei. Nu că Dublinul nu și-ar dori-o, deși nu e încă pregătit să absoarbă Irlanda de Nord cu toate problemele sale, dar premierul irlandez chiar dorește înscrierea perspectivei în tratatul de ieșire. Și asta ar putea fi un efect pozitiv al Brexitului, cu costul pierderii de facto al Irlandei de Nord de către Regat. Și nu se știe dacă Scoția nu va dori să urmeze.