Este oficial: Autostrăzile românești se vor lega cu cele ungurești. Din 2013
- Cristina Sb îrn
- 4 iulie 2011, 19:48
România va avea, cel puțin teoretic, două autostrăzi care o vor lega de Europa de Vest, prin Ungaria. Cel mai devreme vom ajunge cu mașina pe autostradă în Ungaria în 2013.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, va fi prezentă, marți, la Budapesta pentru a semna, împreună cu omologul său, ministrul Dezvoltării Naţionale, Pal Volner, Acordurile interguvernamentale româno-ungare privind conexiunea autostrăzilor între Arad - Nădlac (RO) şi Csanádpalota – Makó – Szeged (H) şi, respectiv, între Cluj Napoca – Santăul Mare (RO) şi Nagykereki – Szolnok (H). Semnarea acordurilor va avea loc la sediul Ministerului Dezvoltării Naţionale de la Budapesta între orele 14.50-15.00 şi va fi urmată de o conferinţă de presă (orele 15.00-15.15). Noi abia am dat start la lucrări Dacă ungurii au construit deja kilometri buni din autostrada care o va lega de România, Compania Națională de Autostrăzi din România a dat drumul la lucrări pe Arad - Nădlac abia pe 20 iunie, potrivit secretarului de stat Eusebiu Pistru. „Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), prin Direcţia Regională de Drumuri Timişoara (DRDT) a dat pe 20 iunie ordinul de începere pentru proiectare şi construcţie a autostrăzii Nădlac-Arad . Termenul de finalizare, calculat din 20 iunie, este de 22 de luni, din care patru luni pentru proiectare şi alte 18 pentru execuţie”, declara Eusebiu Pistru la finalul lunii iunie. Din 2013, cu mașina pe autostradă până în Ungaria Primul tronson al autostrăzii care va lega România de vestul Europei va fi realizat de asocierea româno - portugheză Romstrade - Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, contra sumei de 115,8 milioane de euro. Lotul al doilea va fi proiectat si executat de compania germană Alpine Bau, suma fiind de 124,45 de milioane de euro. În total cei 38,8 kilometri de autostradă care ne va lega de Ungaria vor costa 240.2 milioane euro. Ungurii au terminat deja tronsonul dintre Szeged și Mako respectiv un tronson de 31,6 kilometri. Au achitat la final o notă de plată care se ridică la circa 200 de milioane de euro. Pentru a putea circula de la Arad și până Szeged pe autostradă și ungurii trebuie să mai termine un tronson de autostradă, respectiv pe cel care va lega oraşul Mako de Nădlac. Cei 23 de kilometri trebuie finalizaţi în 2013, atunci când se presupune că vom avea și noi gata autostrada Nădlac-Arad. La Autostrada Transilvania nu se lucrează pentru că nu sunt bani Tronsonul Cluj Napoca- Santăul Mare face parte din Autostrada Transilvania, unde constructorul este firma americană Bechtel. Când vom ajunge cu A3 până la granița cu Ungaria este greu de spus în condițiile în care lucrările la acest proiect sunt suspendate din lipsă de fonduri. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, declara la începutul anului că până la rectificarea bugetară din iunie nu există fonduri pentru acest proiect. ”Autostrada Transilvania asigură o legătură importantă, cu Ungaria, dar această legătură trebuie să fie una care se construieşte în condiţii de eficienţă economică”, spunea Anca Boagiu la începutul acestui an. Doar 54 de kilometri au fost finalizați din cei 415 ai Autostrăyii care ar trebui să lege Brașovul de Borș, respectiv tronsonul Turda și Câmpia Turzii. La șapte ani de la inaugurarea proiectului, s-a realizat doar 12,5% din autostrada Bechtel. Vezi aici hărțile autostrăzilor din România