Blocada cerealelor pe Marea Neagră a fost spartă. Ce rol joacă România

Blocada transportului de cereale ucrainene pe Marea Neagră a fost spartă, fiind ignorate ameninţările Rusiei că toate navele care se vor îndrepta spre Ucraina vor fi declarate ţinte militare. Ce poziție a adoptat România.

România joacă un rol important în problema cerealelor care pleacă la export din Ucraina, în plin război.

Israelul, prima ţară care a spart blocada rusă de pe Marea Neagră

O navă civilă israeliană a fost prima care a spart blocada cerealelor a Rusiei pe Marea Neagră. După cum relatează editorialistul „Urich” într-o recenzie pentru portalul „Militarnyi”, în noaptea de 30 iulie, 3 nave civile Ams1, Sahin 2 și Yilmaz Kaptan au trecut de strâmtorile turcești. Originea acestor nave sunt Israel, Grecia și Turcia. Destinația anunţată de echipajele acestor nave a fost Ucraina.

În seara de 31 iulie, nava Ams1, ignorând amenințările rusești, a intrat pe brațul ucrainean al Dunării, aceasta fiind prima navă care a spart blocada rusă a Mării Negre de la bombardarea de la Reni din 25 iulie.

Ams1 şi-a început călătoria din Ashdod, Israel, şi a anunţat de la început, în mod deschis, că urmează destinaţia Ucraina.

Implicarea României

Securitatea celor patru nave este asigurată de aeronave speciale americane, de model P8, care sunt alimentate direct în spaţiul aerian al României.

Totodată, informaţiile suplimentare privind securitatea în zonă sunt furnizate de drone speciale pentru cercetare de model Forte12 RQ-4.

Ams1 a ancorat în portul dunărean marţi, fiind urmată la scurt timp şi de celelalte patru nave de transport.

Amintim că pe 17 iulie, Rusia a anunțat oficial retragerea din acordul de cereale, care prevedea exportul de grâne ucrainene pe Marea Neagră. Ulterior, forţele armate ale Rusiei au lansat lovituri cu rachete și drone împotriva infrastructurii portuare a Ucrainei și a instalațiilor de depozitare a cerealelor.

În plus, Federația Rusă a anunțat că va scufunda nave civile care se îndreaptă spre porturile ucrainene prin Marea Neagră, invocând faptul că aceste nave transportă arme și muniție.

Atunci s-a cunoscut că România intenționează să extindă rapid una dintre rutele cheie ale cerealelor din Ucraina până în portul Constanța, întrucât prezența Rusiei, care a zădărnicit „acordul cu cereale”, în Marea Neagră crește riscurile pentru comerțul mondial cu alimente.