BERCEANU: „Anul acesta, guvernul nu are o prioritate la autostrăzi”

BERCEANU: „Anul acesta, guvernul nu are o prioritate la autostrăzi”

Radu Berceanu susţine că ar putea să oprească în iarnă derularea contractului cu Bechtel.

Ioana Lupea: Percepţia publicului este că acest guvern a început prost. Unde-i defecţiunea? Radu Berceanu: Eu cred că sunt lucruri legate de începutul unei activităţi şi sunt inerente. Au fost dorinţe ale guvernului care s-au lovit de dorinţa Curţii Constituţionale, care ne-a împiedicat să le punem în aplicare. Nu cred că spune cineva că este normal ca într-o instituţie să existe spor de antenă, când toate antenele din jurul instituţiei sunt de recepţie, adică nişte fiare. Eu cred că este bine să aibă salarii mai mari, nu metoda asta tipic levantină să spui că ai salariul mic, când de fapt veniturile sunt mari.

Mircea Marian: Dar cum se poate ca un director al unei companii de stat care are mii de angajaţi şi gestionează bugete de zeci de milioane de euro să fie plătit cu 48 de milioane de lei. Nu este ceva suspect? Cel mai suspect sunt eu.

M.M.: Dumneavoastră doriţi o carieră politică. O să daţi afară din oameni la companiile unde sunt prea mulţi angajaţi? Cum să-i dau eu? Le-am spus sindicatelor: eu nu iau măsuri de genul ăsta, luaţi-le voi.

M.M.: Sindicatele să dea oamenii afară? E problema lor. Eu le spun: cât încasaţi anul acesta? Mai puţin, că este criză. Rămâneţi toţi, ciorchine grămadă, şi veţi avea salarii mici, sau păstraţi un număr de oameni buni şi mai scăpaţi de rude şi prietenii prietenilor. De exemplu, Romatsa. Tot ce au încasat toacă. Pe ce? Pe salarii. Pentru controlorii de trafic înţeleg. Dar sunt 30 din 450. Mai sunt 30 care fac lucruri conexe. OK şi la ăia. Dar de ce contabilul de la Romatsa trebuie să aibă alt salariu decât cel din minister?

M.M.: Vom plăti pentru fiecare drum pe autostradă, în viitor? Nu putem să mergem pe altă idee decât a autostrăzilor cu o anumită plată. Până la urmă, autostrada îţi întoarce plata respectivă: dacă plăteşti la 100 de kilometri de autostradă 15 lei – dau un exemplu –, pentru banii ăia economiseşti în mod sigur doi litri de benzină, ai uzură mai mică, ai timp, risc de accidente mult mai mic etc. Dacă vrem să avem autostrăzi trebuie să ne obişnuim cu acest gând.

I.L.: Cum vă explicaţi că avem atât de puţini kilometri de autostradă? Dacă aveam o mulţime de bani.

I.L.: Dar nu-i o chestiune de priorităţi? Dar priorităţile noastre n-au fost niciodată autostrăzile, nici măcar anul acesta. În declaraţii, poate, dar în realitate, nu! Prioritatea este când pui banii, atunci se vede. Iar anul ăsta, guvernul nu are o prioritate la autostrăzi.

I.L.: Ce prioritate are guvernul? Să reuşească să traverseze acest an, care ar putea fi mai greu decât ne închipuim noi acum. Dacă ne uităm la autostrăzi, sunt alocaţi 500-600 de milioane de euro. Pentru a expropria terenul necesar construirii autostrăzii Bucureşti-Ploieşti pe primii 20 de kilometri costă 100 şi ceva de milioane. Şi atunci, despre ce vorbim? Dar cred cu tărie că există soluţii ca noi să dăm drumul la construirea de autostrăzi şi să avem câteva mii de kilometri în şapte-opt ani, dar din care o bună parte în următorii trei-patru ani, cu soluţii alternative. Autostrada trebuie întâi făcută şi după aia plătită de cei care o utilizează.

M.M.: Ce tronsoane ar putea fi concesionate? Toate.

M.M.: Nădlac-Sibiu nu are finanţare europeană? Ba da. Banii de la UE pentru autostrăzi, până în 2013, sunt un miliard şi ceva de euro, care înseamnă 100-200 de kilometri de autostradă, fără exproprieri. Sibiu-Piteşti: o dăm în concesiune. Cine a luat concesiunea după aceea preia administrarea întregii porţiuni de la Arad la Bucureşti. Administrarea este pe 10-15 ani şi încasează taxele, dar ei proiectează, ei construiesc, ei întreţin. Să facem o socoteală: Bucureşti-Constanţa, dacă punem 4 euro pe suta de kilometri, la 10.000 de maşini pe oră, grosso modo sunt 30 de milioane pe lună. Cu banii ăştia poţi să faci autostrăzi.

I.L.: Cum faceţi ca, la sfârşitul mandatului, să scăpaţi de acuzaţia că le-aţi dat celor de la Euroconstruct jumătate din autostrăzi? Nu scap de acuzaţia asta. S-a zis că Euroconstruct este o firmă apropiată preşedintelui. Dar, după aceea, Euroconstruct a câştigat cu mare vioiciune contracte în perioada în care a fost Orban şi puteam să spun şi eu că-i apropiată lui Tăriceanu. La fel PACO a lui Căşuneanu, care a câştigat chiar de pe locul patru la centura vest Ploieşti, şi acolo chiar am mari semne de întrebare.

I.L.: Aţi vrut să modificaţi legea achiziţiilor? Am vrut să mai bag nişte chestii pe contestaţii. Vrei să-l conteşti pe ăla care iese primul: taxă, o garanţie, o cauţiune. Nu se poate să te joci cum vrei tu cu contestaţia. Sunt firme specializate în contestaţii. După ce-l şicanează pe ăla care câştigă, trimit un sol de pace: nu dai şi tu 30.000-40.000 de euro, ca să te lăsăm în pace? Noi ne împiedicăm toţi pe toţi. Unii, inclusiv din presă, îşi cumpără terenuri la Moara Vlăsiei, exact pe traseul autostrăzii. Domnul primar le-a dat autorizaţie de construcţie de PÂ14, bloc de birouri cu spaţii comerciale, şi dacă te duceai în locul acela, cât vedeai cu ochii nu era nimic. Alţii au fost mai inventivi, şi-au turnat fundaţia. Ne-am dus acolo, fundaţia era 3 cm în pământ. Pentru ca eva luatorul să spună că omul a început, a băgat bani, îi dăm mai mult.

M.M.: Ce se întâmplă cu acordul cu Bechtel? Îl reziliaţi? Am avut trei obiective la prima discuţie cu Bechtel. Ce facem în 2009, ce facem până în 2012 şi ce facem în rest. Le-am propus: în 2009 să lucrăm 42 de kilometri pe Câmpia Turzii-Gilău, din 52, deci mai rămân zece kilometri pentru că avem o por ţiune care trebuie decontaminată. Şi încă 18 kilometri de la Suplacu de Barcău, unde este un viaduct foarte lung. Nici noi nu prea aveam banii şi am decis să facă doar viaductul în 2009. Până în 2012 să terminăm de la Câmpia Turzii la graniţă şi, într-un termen rezonabil, să ne dea un răspuns la propunerea Braşov-Câmpia Turzii, unde le-am spus că n-avem bani şi vrem să scoatem la concesiune.

I.L.: Dacă au un contract atât de bun, de ce ar trebui să renunţe la respectiva porţiune? N-ar trebui să renunţe având în vedere contractul. Dar mai există şi alte lucruri – imaginea şi perspectiva ca acea porţiune să nu o faci niciodată. Dacă nu vor să accepte, îmi iau toate riscurile şi o să vreau să opresc acest contract la iarnă. Dacă până la iarnă nu ajungem la un acord ne oprim de tot, că şi aşa nu avem bani. Facem în altă parte autostrăzi. Ne oprim, ne judecăm doi ani, pierdem nişte bani, 60-70 de milioane. Ei ne prăjesc de nişte sume mai mari dacă lucrăm. Dar poate chiar câştigăm. Noi cu banii pe care-i avem oricum facem autostrăzi, numai că facem în altă parte.

M.M.: Nu am înţeles de ce era nevoie de această legătură şi nu de culoarul patru. Chestiunea a fost legată de admiterea în NATO.

BUCUREŞTI

Metroul, fără bani de la buget

M.M.: Îi daţi metroul lui Oprescu? Dacă îl vrea.

M.M.: Şi dacă nu? Facem investiţii, dar tot aşa, fără bani de la buget.

M.M.: Nu aveţi un credit japonez pentru Victoriei-Otopeni? Cu 300 de milioane scârm un pic, după care nu mai pot să fac rost de nicio finanţare.

SFĂTUITORII MINISTRULUI

„Orban a cântat la mandolină”

I.L.: Este adevărat că Traian Băsescu nu v-a vrut în guvern? Nu. A spus: aveţi nişte oameni care, ca şi mine, sunt de foarte multă vreme. Încep să se uzeze. Trebuie să vă gândiţi ca, alături de ei, să vină şi oameni mai tineri. Chiar puteţi să credeţi că, dacă nu voia să fiu ministru la Transporturi, puteam să fiu? Nu! Pentru că are o mare influenţă în PDL şi este absolut normal. Când a venit la conducerea PD noi aveam 7%, iar acum avem 37% plus prim-ministru. Cum credeţi că, la nivelul partidului ar putea fi uitat? Şi ce spunea Ion Iliescu conta în PSD.

M.M.: Vă consultaţi? De multe ori, da.

M.M.: Vreau să înţeleg mecanismul, nu să spun: „Berceanu îl ascultă pe Băsescu!” Dar să ştiţi că Berceanu îl ascultă pe Băsescu. Merg cu Blaga la Miercurea Ciuc. Şi dumneavoastră o să scrieţi: Băsescu i-a trimis la Miercurea Ciuc. Şi eu o să spun da, şi ce? Dacă săptămâna viitoare preşe dintele se duce la Caracal şi acolo sunt nişte discuţii despre drumurile naţionale, mă duc şi la Caracal. E ceva ne constituţional? Băsescu este preşedintele României şi a fost ministru al transporturilor. Să ştiţi că n-am putut să stau de vorbă cu Orban, că n-am avut despre ce. În schimb, am stat de vorbă cu Mitrea. Am venit ministru şi după Orban, şi după Tăriceanu. Tăriceanu a fost ministru, cu împliniri şi neîmpliniri, cu nişte idei. Orban a cântat la mandolină.

CE SPUNE DESPRE…

DESPRE BĂSESCU

„Dacă preşedintele decide că nu trebuie să candideze, nu candidează!”

M.M.: Pe cine susţineţi la preşe dinţie, pe Traian Băsescu? Sigur!

I.L.: Există percepţia, în presă, că există un nucleu în PDL care s-a cam săturat de Traian Băsescu. Vă garantez că nu există şi, chiar dacă poate există, eu nu fac parte din el şi nu-l ştiu.

M.M.: Ar putea să nu mai candideze la preşedinţie? Ar putea, dar eu sunt convins că va candida. Traian Băsescu este un comandant de navă. Nu ştiu de ce, din când în când, se mai uită lu crul acesta. A făcut liceul militar, a fost crescut într-un anumit fel, face parte dintr-o familie de militari. Traian Băsescu este genul care, dacă la un moment dat decide că trebuie să treacă prin strâmtoarea nu ştiu care, trece. Dacă decide că nu trebuie să candideze, nu candidează! Nu are ezitări, călduri, nu stă să citească ce părere are nu ştiu cine.

M.M.: Emil Boc este o variantă de rezervă? Sigur că avem tot felul de variante de rezervă. Îl avem pe Traian Băsescu, care are 60%, ştie ce are de făcut acolo, e al nostru, noi ai lui. Să-l schimbăm cu cine? Cu dracul bălţat!

M.M.: Cât ţine guvernul ăsta? Patru ani. Nu văd ce ar avea de câştigat, politic vorbind, şi ce variante ar avea unii sau alţii.

Ne puteți urmări și pe Google News