Contribuţia lui majoră constă în faptul că a eliberat femeia de…corset. Este primul creator de modă care a lansat piesele de lenjerie intimă croite pentru femei…reale, părăsind moda corsetelor de tip "armură", extrem de stânjenitoare, dar realizatoare de "talie de viespe". Şi, printre altele, i-a oferit femeii alternativa, de neimaginat în acel timp, de a purta pantaloni. Toată creaţia lui în modă este pusă în legătură cu marile curente culturale de la începutul secolului XX: cubism, orientalism, simbolism, primitivism.    

Semn distinctiv: trandafirul

Paul Poiret a fost un creator de modă francez. Un "couturier" din Paris, căruia La Belle Epoque i-a adus succesul. A lucrat la început pentru pentru designerul Jacques Doucet la sfârșitul anilor 1890. Prima sa realizare a fost o rochie din care s-au vândut cel puțin 400 de exemplare, stârnind atenția și admirația lui Doucet pentru munca sa de calitate. Până la terminarea perioadei de ucenicie, a lucrat pentru scurt timp pentru House of Worth- casa de modă a celebrului Charles Frederick Worth, supranumit și “La pere de haute couture”.

Şi-a deschis propria sa casă de modă în 1904, pe Rue Auber 5. A devenit repede faimos pentru produsele sale pline de frumusețe și rafinament, dar în special pentru realizarea de rochii elegante, atât de zi cât și de seară. Viziunea lui Poiret, extrem de novatoare pentru întrega modă feminină contemporană cu el și ulterioară, urmărea eliberarea corpului femeii de orice fel de constrângeri. Poiret a fost un reformator din rădăcini al modei feminine, inclusiv prin inovațiile sale deosebite în domeniul lenjeriei intime feminine, inventarea sutienului modern fiind una dintre cele mai cunoscute. Mai fuseseră câţiva “precursori” ai modernului sutien, dar deignerul francez Paul Poiret populariza  linia mai relaxată a corsetului, pe motivul emancipării femeilor. În 1907 cuvântul “brassiere” apare pentru prima dată în revista "Vogue", Poiret fiind cel care le încurajează pe femeile din Franţa să poarte sutiene în loc de corsete.Între 1909 și 1914, Paul Poiret domina fără egal scena pariziană de haute couture. Totodată, devenea primul creator de modă care lansa, în 1911, propriul parfum, numit “Rosine”- după fata sa cea mai mare.

Inspirat de către Art Nouveau, fiind totodată un precursor (a ceea ce urma să devină Art Deco), Paul Poiret a creat haine cu motive bogate și complexe, lejere, largi, de tip manta sau togă, în culori vii și contrastante, având un clar aer exotic, încorporând elemente de îmbrăcăminte din hainele purtate în viața de zi cu zi de oamenii din Asia Mică, Orientul Mijlociu și Asia de est. Semnătura imagistică a creatorului a fost trandafirul, un element decorativ al creaților sale (desenul unui trandafir, însoțit de textul "Paul Poiret à Paris").

Uimire peste timp

Primul Război Mondial a marcat destine şi a dus la declinul unei anumite lumi. O altă lume, și mai ales, o altă Europă se "năștea". Printre "victimele" mai târzii ale acestei perioade s-a numărat și Poiret, care fără a înceta a fi creativ și artistic, a suferit un declin accelerat, datorat în parte și apariției a noi creatori de modă, cum ar fi Coco Chanel. Interesul pentru creaţiile sale a revenit în timpul  expoziției de la Paris din 1925 ( Exposition des Arts Decoratifs). După acest an de vârf, atracția exercitată de produsele lui Poiret s-a diminuat treptat, dispărând complet la sfârșitul anilor 20. În 1929, din păcate, "regele" a trebuit să admită inevitabilitatea declinului succesului său, compania sa devenind falită. Poiret  a murit în 1944 aproape în mizerie și total ignorat…

Designerul era celebru în epocă pentru petrecerile fastuoase pe care le organiza. Spre exemplu, una dintre acestea, supranumită "A o mie și doua noapte" (inspirată de povestea celor "O mie și una de nopți"), ținută în noaptea de 24 spre 25 iunie 1911, a avut peste 300 de invitați care trebuiau să fie îmbrăcați în costume orientale. În cazul în care oaspeții veneau impropriu îmbrăcați, ei aveau fie opțiunea de a-și schimba hainele cu care veniseră cu haine orientale pe care gazda le furniza sau erau poftiți să părăsească petrecerea. În aprilie 2005, la Paris, un comerciant de haine "vechi", Francoise Auguet, organiza o expoziție, urmată de o vânzare la licitație a 600 de haine de aceeași mărime, toate realizate de Paul Poiret pentru soția sa, Denise. Toate aceste haine, aflate în excelentă condiție, au fost păstrate pentru mai bine de jumătate de secol în dulapurile casei uneia din nepoatele lui Poiret.

Expoziția a fost un succes remarcabil, atât ca eveniment monden cât și ca reușită financiară, vânzarea producând o sumă echivalentă a peste 2 milioane de dolari americani. Întreaga garderobă a Denisei Poiret, realizată în maniera prêt-à-porter, conținând rochii, tunici, robe, deux-pieces, pantaloni, bluze, realizate în cele mai variate stiluri europene, exotice, antice și moderne a uimit o generație care uitase sau nu știuse niciodată cine fusese, de fapt, Paul Poiret.
<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/LPNwaovXm2U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>