Banii din taxă, înapoi

Banii din taxă, înapoi

Guvernanţii susţin că nu mai au cum să se opună contestării taxei auto, dar o menţin în forma actuală până în iulie.

Românii care au plătit sau vor plăti taxa auto în forma actuală îşi vor putea recupera o parte din bani, reprezentând diferenţa dintre valoarea achitată şi valoarea calculată în funcţie de noile prevederi. Potrivit comisarului european Leonard Orban, autorităţile nu se vor putea opune încercărilor oamenilor de a-şi recupera banii.

„Există o decizie a Curţii Europene de Justiţie care spune că sumele obţinute prin colectarea unor taxe care nu sunt compatibile cu acquis-ul comunitar trebuie rambursate. În consecinţă (...) românii vor putea să îşi recupereze banii plătiţi“, a declarat Orban, citat de Hotnews. Oficialii de la Bucureşti recunosc că ar putea fi nevoiţi să dea înapoi sume importante de bani după ce au impus o taxă care încalcă normele UE şi pe care o vor menţine până la 1 iulie.

„Statul român nu va introduce niciun fel de bariere administrative pentru a împiedica cetăţenii să-şi exercite drepturile, în cazul în care aceştia vor dori să recupereze o parte din taxă. Se discută despre diferenţa de taxă, nu despre întreg cuantumul“, a spus Adrian Ciocănea, şeful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE).

Românii care au plătit deja taxa nu-şi vor primi automat banii decât dacă executivul european va menţine opţiunea de a acţiona în instanţă statul român. Aceştia vor fi nevoiţi să conteste pe cont propriu taxa plătită. Justificări

Noua formă a taxei promovate prin ordonanţă de urgenţă a fost acceptată de Uniunea Europeană, după cum susţin reprezentanţii guvernului. Chiar dacă a suferit modificări importante faţă de prima variantă, ministrul mediului, Attila Korodi, ascunde erorile guvernului în spatele experienţelor altor state.

„Taxa pentru poluarea auto este aplicată şi în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda şi Grecia, unde valoarea taxei de achiziţie sau de posesie este «simţitor mai mare» decât cea din România şi nu a fost inventată de guvern“ a declarat ministrul mediului, Attila Korodi. Valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi va scădea de zece ori la maşinile vechi Euro 1, conform modificărilor care vor intra în vigoare la 1 iulie.

Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii. POSIBILITATE „Rabla“ rămâne la 30.000 de maşini

„Târgul“ cerut de producătorii şi importatorii de maşini noi, care au declarat că vor accepta taxa dacă guvernul va aproba să majoreze la 100.000 numărul autoturismelor incluse în programul „Rabla“, s-ar putea să-i lase cu buza umflată. Ministrul mediului a informat ieri că analizează încă această propunere, dar că în prezent calculul este făcut la 30.000 de maşini.

Deranjaţi de noul nivel al taxei care impune plata unor sume de peste 400 de euro pentru maşinile noi, reprezentanţii Dacia aleg să susţină actuala formă a taxei auto, adică taxarea direct proporţională cu vechimea. Producătorul auto reclamă prezenţa „rablelor“ pe străzile din România.

Citiţi şi: PD-L va iniţia o moţiune simplă pe tema taxei auto

PSD nu va vota ordonanţa ce instituie taxa auto

Ne puteți urmări și pe Google News