Bani pentru elevi, în prag de vacanţă. 4.000 de burse pentru elevii din Sectorul 4, acordate cu întârziere de două săptămâni
- Emil Simionescu
- 30 mai 2018, 15:29
4.232 de elevi din sectorul 4 vor primi, începând de săptămâna viitoare, burse al căror cuantum atinge valoarea de 3.662.800 de lei. Între 100 și 400 de lei pe lună vor primi, sun formă de premiu, indiferent de vârstă și de forma de învățământ – primar, gimnazial sau liceal - elevii merituoși din sectorul cu pricina, potrivit unui comunicat al Primăriei Sector 4. Banii vin cu o întârziere de două săptămâni, Hotărârea Consiliului Local al Sectorului 4 în ceea ce priveşte acordarea acestor burse datând încă din 16 mai 2018.
Metodologia care stabilește condițiile de acordare a burselor pentru elevi a fost adoptată în 2011, de Ministerul Educației, şi prevede ca elevii cu rezultate deosebite să beneficieze de burse de performanță și de merit, în valoare de câte 400 de lei/ lună, respectiv 200 de lei/lună. În plus, “vor fi plătite aproape 600 de burse de studiu, în valoare de 100 de lei/lună fiecare, aproximativ 2.000 de burse de ajutor social - pentru elevii care provin din familii modeste - în valoare de câte 100 de lei/lună și 27 de burse de ajutor social ocazional (acordate, potrivit legii, o singură dată pe an), în valoare de câte 300 de lei”, se arată în comunicatul primăriei.
Bursele de performanță, cele de merit și bursele de studiu vor fi achitate pentru o perioadă de 5 luni, cele de ajutor social urmând să acopere o perioadă de 7 luni.
Cu două săptămâni în urmă, consilierii locali al Sectorului 4 au votat rectificarea bugetară, necesară achitării acestor sume, cât și aprobarea plăților către elevi. Potrivit articolului 1 din Hotărârea nr. 118, adoptată în luna mai, de Consiliul Local al Sectorului 4, “se aprobă, pentru anul școlar 2017 – 2018, semestrul II, un număr de 4.232 de burse școlare și cuantumul acestora, elevilor cuprinși în învățământul preuniversitar de stat din instituțiile de învățământ de pe teritoriul Sectorului 4, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre”.
Întârzierea de două săptămâni cu care a fost pusă în aplicare hotărârea este justificată, potrivit directorului general al Direcției de Administrare a Unităților de Învățământ Sector 4, Ana Maria Mocăniță, de faptul că au existat erori la nivel de unităţi şcolare în întocmirea listelor de dosare. “Ne pare rău pentru întârzieri, dar acestea au fost generate de erori produse în școli, la întocmirea listelor de dosare. A fost nevoie de demersuri suplimentare, a trebuit să ne îndreptăm către fiecare unitate de învățământ în parte, pentru a rezolva toate aceste probleme. Din păcate, nu noi - nu Primăria și nici Consiliul Local - decidem condițiile de acordare a acestor burse și nici căror elevi le sunt date. Potrivit legii, există o serie de proceduri care trebuie respectate, condițiile sunt stabilite de Ministerul Educației, dosarele sunt evaluate la nivel de unitate de învățământ și sunt centralizate la primărie. Noi nu avem niciun cuvânt de spus, trebuie doar să plătim”, a explicat Ana Maria Mocăniță.
Hotărârea Consiliului Local al Sectorului 4 nr. 118 din 16 mai 2018
“În ultimii ani, ca urmare a scăderii mediei-limită de la care se acordă burse de merit pentru elevii școlilor primare, gimnaziale și liceelor, la 8,50, numărul școlarilor și liceenilor premiați a crescut de la câteva mii, la câteva zeci de mii anual, iar sumele se acordă din bugetele locale.
Condițiile de acordare au fost de multe ori contestate, din cauza unor discrepanțe pe care le crează între elevii care câștigă, spre exemplu, unele concursuri locale, față de cei care ajung pe primele locuri la olimpiadele municipale. Conform procedurii întocmite de Ministerul Educației, elevii și părinții completează anual cereri-tip, prin care trebuie să opteze pentru una dintre aceste burse, în funcție de performanțe sau de nivelul de venituri, premiile nefiind cumulate.
Dosarele sunt avizate apoi de consiliile de administrație ale școlilor, sunt transmise conducerii unităților de învățământ și centralizate în secretariate. De aici, listele pe care sunt înscrise doar cifrele privind necesarul de burse, fără alte detalii, ajung la autoritatea locală. În aceste condiții, chiar și o singură eroare bulversează întreaga procedură, pentru că este necesară refacerea listelor și reluarea întregului process”, se arată în comunicatul Primăriei Sector 4.