Bani de la stat pentru aceşti români! Nicolae Ciucă a dat ordin. Sunt fonduri de peste un miliard de euro
- Ionel Sclavone
- 10 mai 2022, 14:07
Peste 5.000 de contracte de investiții în infrastructură vor beneficia de o ajustare a costurilor, în baza unui act normativ adoptat de Guvernul condus de Nicolae Ciucă. Măsura prevede actualizarea valorilor pentru acele lucrări derulate prin programele finanțate de Uniunuea Europeană. Impactul financiar generat de implementarea acestei măsuri va fi de peste un miliard de euro.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a făcut o serie de precizări legate de Ordonanța privind măsura de ajustare a preţului la proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile. Marcel Boloș a precizat că o astfel de măsură este necesară dat fiind scumpirile la materialele de construcție din ultima perioadă El a precizat că în absența actului normativ adoptat de Guvern, aproximativ 5.000 de lucrări de investiție erau puse în pericol.
„Măsura de ajustare a preţului la proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile. Precizez că în această categorie se încadrează proiectele de infrastructură de transport, de reţele de apă şi canalizare, de deşeuri şi cele cu finanţare din Programul Operaţional Regional. Din acest punct de vedere, impactul acestei măsuri vizează peste 5.000 de contracte care se află în derulare. Am evaluat un impact financiar de peste 1 miliard de euro”, a declarat Marcel Boloș în briefingul de la finalul ședinței de Guvern.
El a dat mai multe exemple de materiale de construcții ale căror costuri au crescut considerabil în ultima perioadă. Toate aceste costuri se reflectă în valoarea totală a investițiilor care a crescut și cu 160%, conform calculelor Institutului Național de Statistică.
„După cum bine se cunoaşte, preţul la materialele de construcţii a crescut aproape necontrolabil. Câteva exemple sunt relevante în acest sens: la bitum de peste 255 de ori, la oţel-beton de peste 150 de ori. De asemenea, preţul la utilităţile publice a influenţat în mod hotărâtor ceea ce înseamnă costurile pentru proiectele de infrastructură, iar acest lucru se reflectă şi în indicele de cost total în construcţii publicat de Institutul Naţional de Statistică, a cărui valoare ultimă a fost de 160%”, a mai spus Marcel Boloş.
Interesul comun al României și al UE
Potrivit spuselor sale, această ajustare a costurilor are la bază Directiva Uniunii Europene privind achiziţiile publice. Ministrul a precizat că interesul ca toate costurile să fie actualizate este comun, atât al României, beneficiară a investițiilor, cât și a Uniunii Europene care își dorește ca proiectele să fie finalizate.
„Am avut în vedere condiţiile de imprevizibilitate pe care le-au generat cele trei crize pe care trebuie să le gestionăm în momentul de faţă: criza COVID, criza energiei şi criza generată de războiul din Ucraina. Trebuie să intervenim pentru a ne salva propriile proiecte pe care le avem în implementare. Interesul este comun, pe de o parte al României şi pe de altă parte al Uniunii Europene, pentru că toţi avem un scop comun, ca aceste proiecte să fie duse la bun sfârşit şi să le putem vedea implementate, de ele depinzând infrastructura României şi îmbunătăţirea standardelor de viaţă ale oamenilor”, a precizat Marcel Boloş.
Ce proiecte vor beneficia de aceste actualizări
Mecanismul de ajustare de preţ se va aplica, conform ministrului, pentru proiecte precum Drumul Expres Craiova - Piteşti, Centura Bucureşti sau linia de cale ferată Radna - Gurasada – Simeria care are o lungime de peste 220 de km. Acesta din urmă este un proiect cu un impact financiar foarte mare pentru România, de 1,8 miliarde de euro.
„Împreună cu proiectele care se finanţează din Programul Operaţional Regional, peste 7.000 de contracte care sunt în momentul de faţă în implementare, toate intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţei”, a subliniat ministrul.