Bancile isi umfla profiturile de pe urma persoanelor fizice

Bancile isi umfla profiturile de pe urma persoanelor fizice

Dobanzile si comisioanele au avut cea mai importanta contributie la veniturile BRD-GSG.

Bancile obtin profituri tot mai mari de pe urma clientilor persoane fizice. BRD-Societe General si-a concentrat eforturile de extindere anul trecut pe activitatea de retail si a obtinut un profit de 656 de milioane de lei, in crestere cu 19% fata de cifra aferenta anului 2005. Si asta, in conditiile in care creditele acordate persoanelor fizice au inregistrat cea mai mare crestere, ajungand la egalitate cu cele acordate firmelor.

Dupa anuntarea rezultatelor pe 2006, actiunile BRD au atins noi maxime istorice. La inchiderea sedintei de tranzactionare pe BVB,  titlurile institutiei de credit au fost cotate la 22,2 lei pe unitate, in crestere cu 0,9%.

De unde vin castigurile

BRD a obtinut cea mai mare crestere a veniturilor din marja de dobanda - 919 milioane de lei. Adica din dobanzile practicate la credite fata de cele platite la depozite. Comparativ cu  anul precedent, acestea au crescut in 2006 cu 52%.

Potrivit BNR, anul trecut, bancile au perceput persoanelor fizice dobanzi medii de circa 14% la creditele noi de consum in lei. La depozitele in lei constituite pe termene intre sase luni si un an, bancile au achitat o dobanda medie mai mica de 5%. Ceea ce inseamna ca pentru fiecare suta de lei atrasa de la populatie si plasata in credite bancile au inregistrat un profit de 9 lei.

Costurile percepute de banci persoanelor fizice care s-au imprumutat in euro pe perioade mai mari de cinci ani au fost in 2006 de circa 8,5%, fata de costuri cu depozitele sub 3%. 

Pe langa veniturile obtinute din dobanzi,  bancile se bazeaza si pe cele obtinute din comisioane, aproape toate institutiile de credit anuntand in ultimii ani ca vor sa-si creasca veniturile din aceasta sursa. In prezent, bancile taxeaza  aproape orice operatiune: de la tiparirea extraselor de cont la retragerea de numerar. Veniturile din comisioane s-au clasat pe locul al doilea in structura veniturilor obtinute de BRD: 645 de milioane de lei, cu 36% mai mult fata de 2005.

O agentie pe zi

Aproape in fiecare zi lucratoare a anului trecut, BRD a deschis o agentie. In total, banca a deschis aproape 280 de agentii, aproape toate menite sa deserveasca potentialii clienti de retail. La finele anului, banca avea 600 de unitati teritoriale, aceasta fiind cea mai extinsa retea a unei banci private, dupa CEC. Agentiile deschise in 2006 vor atinge pragul de rentabilitate in 2008, a afirmat presedintele si directorul general al BRD, Patrick Gelin.

Reteaua aduce si clienti

Deschiderea unui numar mare de agentii a dat rezultate cel putin in ceea ce priveste numarul de clienti noi atrasi de banca. BRD si-a marit anul trecut portofoliul cu 360.000 de noi clienti activi, ajungand la aproape doua milioane de clienti. In stabilirea numarului total de clienti activi banca a luat in considerare persoanele fizice sau juridice care au efectuat cel putin trei operatiuni in ultimele trei luni din 2006.

La sfarsitul anului trecut,  bancile aveau 18,5 milioane de clienti. Cifra este aproape identica cu cea raportata la finele anului 2005. Faptul ca numarul total de clienti din Romania a ramas constant poate avea doua explicatii: fie acestia s-au mutat de la o banca la alta, fie numarul de clienti noi a fost compensat de cel al conturilor devenite inactive.

Rezultate

Profit net de 647 de milioane de euro

Bancile autohtone au realizat anul trecut un profit net cumulat de 2,28 miliarde de lei, adica 647 de milioane de euro. Cifra este cu 10,6% mai mare decat cea inregistrata in 2005. Mai mult de jumatate din profitul total al pietei bancare a fost realizat de primele doua banci: BCR si BRD. Potrivit unor surse din banca citate de Mediafax, BCR a realizat in 2006 un profit de 240 de milioane de euro, inregistrand tot o crestere de 19% fata de anul anterior.

 

Ne puteți urmări și pe Google News