Bacalaureat 2011: EVZ îţi propune o simulare a primei probe, de limba română

Bacalaureat 2011: EVZ îţi propune o simulare a primei probe, de limba română

Sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat 2011 începe mâine, cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală. Nu se primesc note, ci se stabileşte nivelul de competenţă al candidatului: utilizator experimentat, utilizator avansat, utilizator mediu. EVZ te ajută să vezi ce nivel de competenţă ai la proba de mâine.

Candidaţii trebuie să dovedească examinatorilor următoarele: că citesc corect, cursiv şi expresiv un text literar sau nonliterar, că înţeleg mesajul textului, că pot exprima un punct de vedere printr-un discurs coerent, că folosesc corect limba literară etc. Fiecare text trebuie citit de elev cu voce tare în faţa comisiei.

EVZ vă propune două modele de subiecte, ca exerciţiu înainte de examenul de mâine. MODEL 1 de subiecte la BAC 2011: "Conformarea faţă de un model elaborat de o cultură nu se rezumă la înveşmântarea formelor umane, ci împrumută şi aspectul unor intervenţii directe. Tatuajele sau inciziile, alungirile craniului sau modificările danturii, machiajele ceremoniale şi mutilările religioase, tunsorile sau coafurile cu semnificaţii riguroase sunt numai câteva dintre modalităţile de a acţiona asupra corpului cu scopul de a-l remodela. Aceste intervenţii nu sunt motivate numai de o estetică corporală consacrată de tradiţiile locale. În toate civilizaţiile, corpul este considerat suport al forţei vitale, al sufletului, şi devine, din această cauză, obiectul unor interpretări mitice. Tehnicile de a aspectului vizibil al persoanei au, de cele mai multe ori, menirea de a corecta formele, de a le oferi semnificaţiile profunde precizate de mit. Mărcile corporale, cu funcţii magice sau religioase, nu au numai rostul de a proteja, de a ne neutraliza orice acţiune malefică orientată împotriva persoanei, ci constituie adevărate sisteme de semne care compun aproape un limbaj. Ca orice limbaj, nici acesta nu are sens decât în interiorul convenţiilor care l-au fixat şi l-au admis. (Silviu Angelescu, Portretul literar)

Cerinţe:

Ne puteți urmări și pe Google News

1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul dat: a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării? b. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Motivează-ţi răspunsul. c. Ce elemente de conţinut importante (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat? 2.Care este opinia ta despre impactul modelului asupra unei culturi? Susţine, cu argumente, opinia prezentată.

MODEL 2 de subiecte la BAC 2011 "- Citiţi mult? - Câteodată mai mult, câteodată mai puţin. - Dar, aşa în mijlociu... - Hm! Cam opt, nouă ore pe zi. - Opt, nouă ore pe zi? - Da. Fata îl privi uimită, ca pe un lucru rar. Niciodată nu i-ar fi trecut prin minte că sunt oameni care citesc până la zece ore pe fiecare zi. Credea că poveştile astea nu se petrec decât prin romane. Era, de altfel, o observatoare foarte slabă şi niciodată nu şi-ar fi putut da seama ce se petrece în afară de mediul ei. Băiatul plecă ochii în jos, înroşindu-se până în rădăcina urechilor. Apoi, ca să se dezvinovăţească: - Bine, dar nu citesc întruna. Mai scriu, mai lucrez la entomologie*, mai traduc... Apoi, am colecţie de pietre, ierbar... mă ocup şi cu chimia. Vorbea repede, neluându-si ochii din vârful sandalelor, ca şi cum s-ar fi lepădat de o greşeală făptuită în neştiinţă. Fata îl privea mereu, lunecându-şi ochii pe faţa arsă de soare şi pătată cu cosi stârpiţi de nerăbdarea aceea necăjită caracteristică adolescenţilor, care din orişice neam şi-ar trage viaţa şi în orişice mediu şi-ar trăi zilele, în fundul sufletelor lor, doresc întotdeauna să placă. (Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop) *Entomologie - s.f. Ramură a zoologiei care se ocupă cu studiul insectelor

Cerinţe: 1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul dat: a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării? b. Ce elemente de conţinut importante (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat? c. Ce tip de text este acesta (narativ, descriptiv, informativ, argumentativ)? Argumentează-ţi răspunsul. 2. Care este opinia ta despre rolul lecturii în viaţa unui adolescent? Susţine, cu argumente, opinia prezentată. Primesc nivel maxim de competenţă cei care dovedesc că: -Citesc corect, cursiv, conştient şi expresiv -Sintetizează mesajul global al textului şi explică aspectele implicite ale acestuia -Exprimă şi susţin cu argumente un punct de vedere personal, demonstrând capacitate de persuasiune -Construiesc un discurs clar, coerent şi personalizat, respectând structura specifică tipului de text vizat prin cerinţă (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ) -Îşi adaptează în mod creativ discursul la interlocutori şi la scopul comunicării -Îşi adaptează comportamentul la contextul de examen, cu folosirea adecvată a mijloacelor comunicării orale, dovedind autocontrol -Utilizează corect, adecvat şi nuanţat limba literară, în situaţiile de comunicare date. DĂ CLICK pe imaginea de mai jos pentru a vedea cum te vor evalua examinatorii şi ce nivel de competenţă îţi vor acorda în funcţie de modul în care răspunzi.

CITIŢI ŞI:

  • Bacalaureat 2011, a doua sesiune. Ultimul tren spre studenţie
  • Cinci motive pentru care poţi fi eliminat de la Bacalaureat
  • EVZ a montat camere de filmat la Bac şi în judeţul Suceava. Carcalete, pus la punct
  • BACALAUREAT 2011: Unii elevi îşi pot alege materiile de examen
  • Ghid de pregătire pentru cea de-a doua sesiune a BAC-ului