Ministerul Apărării (MAp) de la Bucureşti nu va mai organiza o licitaţie pentru achiziţia celor 48 de avioane multirol, care vor înlocui MiG-urile 21, de fabricaţie sovietică, iar modelul american F-16 are toate şansele să intre în dotarea Forţelor Aeriene, dau asigurări surse militare.
Potrivit acestora, modalitatea prin care se va face totuşi achiziţia de cca. 3,5 miliarde de euro, „cel mai probabil negocierea competitivă“, ar putea fi stabilită de guvern de săptămâna viitoare. Cât priveşte probabila opţiune pentru aparatul F-16, produs de Lokheed Martin, aceasta ar putea fi efectul unor discuţii deja avansate dintre partea română şi cea americană. La vârf, acestea se duc încă de anul trecut, direct între executivul de la Bucureşti şi administraţia de la Washington. Adică din vremea în care oficialii români vorbeau încă despre organizarea unei licitaţii deschise, la care îşi anunţaseră par-ticiparea alţi cinci competitori, dintre care patru europeni: concernul suedez SAAB (cu modelul JAS-39), francezii de la Dasault Aviation (Rafale), un consorţiu european (Eurofighter Typhoon), Elbit (F-16 second-hand) şi americanii de la Boeing (F-18).
„Nu negociază Lokheed“ Potrivit unui înalt oficial din conducerea Lokheed Martin, producătorul modelului F-16 nu intervine în negocierile dintre Bucureşti şi Washington decât pe aspectele tehnice. „Restul detaliilor le stabilesc cele două guverne, care încheie direct contractul. Apoi, guvernul nostru (cel american) încheie un alt contract cu noi şi începem furnizarea efectivă“, susţine reprezentantul Lokheed. Acesta face astfel referire la aşa-numitul „Foreign Military Sales“ (Exporturile de echipamente militare), sistemul preferat de administraţia de la Washington în vânzarea de armament şi tehnică de profil. Controlat de Pentagon, mecanismul presupune negocierea directă guvern-guvern.
Oficial, nici reprezentanţii Lokheed, nici Ambasada SUA nu dau detalii despre oferta înaintată Ministerului Apărării. Totuşi, surse oficiale dezvă-luie că SUA ar propune 24 de aparate F-16 noi şi 24 secondhand. Valoarea acestora din urmă ar fi, spun aceleaşi surse, cu 60% mai mică decât preţul pentru o aeronavă abia ieşită pe poarta fabricii. DEPARTE DE NATO Suhoiul rusesc, pe gustul piloţilor Deşi modelul care va dota flota aeriană a armatei române va fi ales de oficialii guvernamentali, piloţii îşi ştiu deja „preferatul“. Potrivit unor surse oficiale, pe primul loc s-ar clasa modelul Eurofighter Typhoon. Spre deosebire de cel suedez (Jaas- 39 Grippen), considerat a fi cel mai ieftin, Eurofighter ar avea „defectul“ de a fi cel mai scump. Deşi confidenţial, preţul unui multirol variază între 40 şi 65 de milioane de euro bucata. Dar cea mai „excentrică“ preferinţă în rândul piloţilor români ar fi performantul bimotor de fabricaţie rusească, Suhoi 37, aflat însă în afara „ariei de acoperire“ a NATO.