Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean atrage atenția asupra faptului că România riscă să piardă până la 300 milioane de euro, finanțare aferentă pentru modernizarea tronsonului feroviar Brașov-Sighișoara.
Adina Vălean trage un semnal de alarmă. Finanțare care de altfel a fost obținută prin mecanismul financiar anterior prin Instrumentul Conectarea Europei (CEF). Motivul pentru care riscăm să rămânem fără fondurile respective constă în faptul că România nu a făcut lucrări pe sectorul amintit în ultimii șapte ani.
Adina Vălean: „România riscă să piardă 300 de milioane de euro”
În cadrul unui briefing de presă, Adina Vălean a explicat și care sunt variantele pe care România le poate adopta. Așadar, Guvernul Ciolacu fie recunoaște înfrângerea, fie execută pe ultima sută de metri anumite lucrări pentru a nu pierde în totalitate finanțarea europeană.
„Pot să vă spun că există posibilitatea, riscul, de a pierde până la 300 de milioane de euro din finanţarea pe Braşov-Sighişoara pe cale ferată, un proiect care a fost depus în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei în mecanismul financiar anterior, deci nu cel curent, iar acolo, din cauza faptului că nu s-au efectuat lucrări, este posibil ca acei bani să fie pierduţi. Sunt două variante: ori se recunoaşte acest fapt, ori se mai fac măcar parţial anumite lucrări ca să nu se piardă în totalitate", a declarat comisarul Adina Vălean.
Comisarul a atras atenția asupra faptului că România nu și-a respectat partea de înțelegere. Ca urmare a faptului că timp de șapte ani nu s-au efectuat lucrări de modernizare la tronsonul feroviar Brașov Sighișoara, defazarea proiectelor din Connecting Europe nu mai poate fi prelungită.
„Acum s-a ajuns la o limită, perioada nu mai poate fi prelungită”
„Am mai discutat despre defazarea proiectelor din Connecting Europe Facility. Dar acum s-a ajuns la o limită. Nu mai poate fi prelungită", a explicat Adina Vălean. Totuși, Vălean a punctat faptul că țara noastră a accesat bani din bugetul general competitiv (CEF). România, prin cadrul acestui instrument financiar, dispune de 763 de milioane de euro.
Adina Vălean a reluat o temă propusă și de ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Adrian Câciu. Și anume, absorbția fondurilor europene. Câciu și-a asumat obiectivul de a crește gradul de absorbție până la 94% în condițiile în care la începutul lunii septembrie rata de absorbție a fost de 84%.
În aceste condiții, comisarul se va întâlni cu reprezentanții ministerului Transporturilor. Vor în revistă și aplica planul pentru îmbunătățirea ratei de absorbție pentru fondurile europene aferente acestui sector.
„Trebuie să spun că, pentru prima dată de când există acest mecanism, România a accesat bani din bugetul competitiv. Asta şi datorită faptului că m-am asigurat că experţii Comisiei sunt întotdeauna la dispoziţie.
Şi acum vor avea, în noiembrie, o întâlnire cu cei de la Ministerul Transporturilor, pentru a trece din nou în revistă proiectele, a sprijini în pregătire şi în aplicarea acestor proiecte, tocmai pentru a avea a spori gradul de absorbţia al României", a mai precizat Adina Vălean.
În primul apel de proiecte aferente mecanismului în cauză, România a obținut 119 milioane de euro pentru trei proiecte și alte 559 de milioane în al doilea apel, potrivit Agerpres.