Noile norme UE privind protecţia consumatorilor au intrat în vigoare. Comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, le caracterizează ca fiind un avertisment puternic transmis comercianților.
Normele europene vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale UE privind protecţia consumatorilor, în conformitate cu evoluţiile digitale, se anunță într-un comunicat al Comisiei Europene.
Potrivit aceluiași comunicat, noul pachet legislativ va asigura o mai mare transparenţă a pieţelor online, mai exact, se va ști cu mai mare exactitate dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise.
Mai mult, vânzătorii nu vor putea promova în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.
Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul unor situaţii de prejudiciu colectiv, care afectează consumatorii din întreaga UE, mai este menționat în comunicat.
Începând din ianuarie 2020, statele membre UE au doi ani la dispoziţie să transpună directiva în legislaţia lor naţională, pentru a asigura consumatorilor măsuri de protecţie mai solide.
„Noile norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală, protecţie pe care o merită cu prisosinţă. De asemenea, UE spune NU produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e aşa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict.
Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere", a atras atenția vicepreşedintele Comisiei Europene, Vera Jourova. La rândul său, comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, a ținut să îi avertizeze pe comercianţi că amenda pentru încălcarea drepturilor consumatorilor va ajunge la 4% din cifra de afaceri anuală a companiei.
„Astăzi transmitem un avertisment puternic comercianţilor cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească. Încălcarea la scară largă a normelor UE privind protecţia consumatorilor poate însemna, pentru o companie, o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală.
Aceasta va fi o sancţiune suficient de descurajatoare şi eficace pentru a preveni fraudele comercianţilor necinstiţi. Salut această nouă legislaţie, deoarece stabileşte standarde cu adevărat europene de protecţie a consumatorilor”, a afirmat comisarul european pentru Justiţie.