Autostrada Unirii. Cine va construi primul pod cu patru benzi între România și Republica Moldova

Autostrada. Sursa foto: Arhiva EVZ

Autostrada A8, denumită di Autostrada Unirii, care va avea o lungime totală de 304 kilometri, este prima autostradă care va lega România de Republica Moldova. Aceasta a fost proiectată pentru a cuprinde secțiunile: Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că prelungit cu o lună și jumătate, până pe 7 iunie, termenul estimat pentru desemnarea constructorului podului peste Prut de la Ungheni, parte din proiectul Autostrăzii Unirii Târgu Mureș-Iași-Ungheni.

Termenul inițial pentru evaluarea celor trei oferte depuse la contractul pentru proiectare și execuție a primului pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova a fost 24 aprilie, însă CNAIR a anunțat că are nevoie de timp suplimentar pentru desemnarea câștigătorului.

La licitația lansată în august 2023, trei constructori din România, Republica Moldova și Ucraina au depus oferte :

– Asocierea Automagistral Pivden SRL – SC Perfect Consult Europe SRL

– NESS PROIECT EUROPE S.R.L – Ofertant unic

– Comsales Grup SRL

Autostrada Unirii, varianta de traseu avizată

Proiectul urmărește realizarea unei legături rutiere între România (județul Iași ) și Republica Moldova (raionul Ungheni ). Varianta de traseu avizată este formată dintr-un drum de legătură care va asigura conexiunea cu viitoarea Autostradă (A8) Târgu Mureș -Iași-Ungheni (km 96+140) și care va traversa râul Prut pe două poduri paralele cu lungimea de minim 261,2 m. Cele două poduri vor avea tablier mixt oțel-beton și grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulație).

Durata pentru proiectarea și execuția lucrărilor este de 24 de luni din care: 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor. Valoarea estimată a contractului este de 156,26 milioane de lei (fără TVA) iar sursa de finanțare este asigurată prin Fonduri Europene Nerambursabile, CEF -Connecting Europe Facility”, anunța șeful CNAIR, Cristian Pistol.

Proiectul podului peste Prut de la Ungheni face parte din ultima secțiune a Autostrăzii A 8, Târgu Neamț-Iași-Ungheni, mult întârziată în faza de studiu de fezabilitate și proiectare (Consitrans). Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Bani de la Comisia Europeană

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră.

Cum va arăta Autostrada Unirii. Detalii tehnice

Autostrada Unirii. Sursa foto: CNAIR

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.”