Autostrada Transilvania, varianta post-Bechtel. VEZI când va fi gata

Autostrada Transilvania, varianta post-Bechtel. VEZI când va fi gata

42,3 kilometri de pe Autostrada Transilvania vor fi scoşi la licitaţie până la finalul anului de către CNADNR. Înainte, însă, vor fi revizuite proiectele tehnice astfel încât să respecte standardele europene şi să ne coste ceva mai puţin.

În septembrie, Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a aprobat reactualizarea proiectului de construcţie a secţiunii dintre Gilău şi Nădăşelu în lungime de 8,7 kilometri, parte a tronsonului Gilău-Mihăeşti (22,5 kilometri).

S-a renunţat la structurile masive gândite de Search Corporation şi Bechtel pentru unele ceva mai suple. Potrivit Danielei Drăghia, director general al CNADNR, costurile au fost reduse astfel cu 25%.

"Ulterior reducerii obiectivului Contractului de Construire încheiat cu firma Bechtel au fost demarate serviciile de revizuire a proiectelor pe secţiunile care vor fi contractate în continuare, prioritate având Gilău-Mihăeşti şi Târgu Mureş-Câmpia Turzii. Actualizarea proiectelor are ca scop atât optimizarea soluţiilor tehnice adoptate, cât şi adaptarea acestora la standardele europene (Eurocoduri)", a declarat Daniela Drăghia, pentru EVZ. Şase luni pentru proiectare Au fost revizuite toate structurile de artă, iar pe acest tronson de mai puţin de nouă kilometri se află zece poduri, viaducte şi pasaje, fără a lua în calcul şi podeţele. Potrivit Nicoletei Davidescu, director direcţia de investiţii în cadrul aceleiaşi instutuţii, toate aceste structuri, care însumează 1,862 de kilometri, au fost revizuite.

Ne puteți urmări și pe Google News

"Toate structurile au fost proiectate de Bechtel în genul masiv, care de obicei te şi costă mult. În locul mastodonţilor din beton preferaţi de Bechtel poţi aborda structuri suple, elegante, care în final îndeplinesc acelaşi rol", declara directorul general al CNADNR într-un interviu acordat EVZ în luna august.

Pe acest tronson va fi şi un nod rutier la Nădăşelu, care va face legătura cu DN1F. Potrivit proiectului, după finalizarea lucrărilor, pe cei circa 8,7 kilometri se va putea circula cu o viteză de cel mult 100 kilometri la oră.

Davidescu a precizat, pentru EVZ, că se va opta pentru tipurile de contract deja încheiate pe Coridorul IV Pan-European, respectiv "design and build". Vor fi şase luni pentru proiectare şi un an pentru executie. Astfel cel mai târziu în vara lui 2013 ar trebui să putem circula pe acest tronson.

Oficialii companiei au refuzat să ne ofere o estimare privind costurile realizării acestui sector de autostradă, precizând, însă, doar că nu vor depăşi 7,2 milioane de euro pe kilometru.

Licitaţii şi concesiune, pe Autostrada Transilvania

"Până la finalul anului 2011 vor fi demarate proceduri de achiziţie a lucrărilor pe tronsoanele Gilău-Nădăşelu (8,7 kilometri, parte din Gilău-Mihăeşti cu o lungime de 22,5 kilometri, n.r) şi Câmpia Turzii-Iernut (33,6 kilometri, parte din Târgu Mureş-Câmpia Turzii cu o lungime de 37,191 kilometri, n.r), urmând ca în prima parte a anului 2012 să fie lansat tronsonul Iernut-Târgu Mureş (3,5 kilometri)" a dat asigurări directorul general al CNADNR.

Dacă pe aceste tronsoane, CNADNR a optat pentru organizarea de licitaţii şi finanţarea lucrărilor cu bani de la bugetul de stat, pentru secţiunea cuprinsă între Braşov şi Făgăraş (48,4 kilometri) se doreşte concesionarea la pachet cu autostrada Comarnic-Braşov, potrivit unui memorandum aprobat de ministrul de resort, Anca Boagiu. Directorul general al CNADNR declara în august, într-un interviu pentru EVZ, că începutul anului viitor va marca şi demararea procedurilor de concesiune pentru autostrada care va începe la Comarnic şi se va opri la Făgăraş. De asemenea, prin construcţia acestei autostrăzi se va realiza o alternativă la autostrada Sibiu-Piteşti, parte a Coridorului IV Pan-European, proiect estimat la peste trei miliarde de euro. Le-am plătit americanilor jumătate din datorie: 62 milioane de euro

O hotărâre de guvern aprobată recent de Executiv consfinţeşte modificarea contractului cu americanii de la Bechtel. Renegocierea contractului a dus la posibilitatea scoaterii la licitaţie a şase din cele opt tronsoane ale Autostrăzii Transilvania pentru cel mult 7,2 milioane de euro pe kilometru. Noul contract prevede şi faptul că americanii vor continua să lucreze doar pe secţiunile deja începute, respectiv pe Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii, la un cost de 6,9 milioane euro/km. Timp de şapte ani, americanii au finalizat doar circa 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii - Cluj Vest (Gilău), dar au încasat de la statul român peste 1,5 miliarde de euro.

Recent, CNANDR le-a achitat americanilor o parte din datorie, respectiv 50 de milioane de euro (la un curs de 4,2902 lei pentru un euro), la care se adaugă TVA în valoare de 51.845.000 lei. Potrivit înţelegerii trebuie să le mai plătească, până la finalul anului, circa 45 de milioane de euro, la care se adaugă TVA în valoare de 60,3 milioane de lei. CITIŢI ŞI:

  • Autostrada Transilvania, soluţii în era post-Bechtel
  • Cum a jumulit Bechtel statul român
  • Americanii de la Bechtel, alungaţi de pe Autostrada Transilvania
  • Boc: "Năstase ar trebui să ceară scuze românilor de 6 miliarde de ori pentru contractul cu Bechtel"