Autostrada Transilvania e o ruină, cu excepția conturilor Egis. Firma condusă de Clotilde Armand mai cere aproape un milion de euro pentru că supraveghează construirea autostrăzii „Bechtel”

Autostrada Transilvania e o ruină, cu excepția conturilor Egis. Firma condusă de Clotilde Armand mai cere aproape un milion de euro pentru că supraveghează construirea autostrăzii „Bechtel”

Francezii de la Egis au depus încă două facturi în valoare totală de 4,3 milioane de lei la Compania de Drumuri, pentru supervizarea construirii autostrăzii Transilvania

Pe data de 14 martie, Egiss Internaţional SA Franţa, Sucursala Bucureşti, societate acondusă de Clotilde Armand, a depus la Direcţia de Investiţii a Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o factură care a a fost acceptată la plată. Valoarea: 2,22 milioane de lei. Banii vor fi decontaţi în baza contractului privind Supervizarea lucrărilor de construcţie a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş. Mai mult, pe data de 15 februarie, francezii au mai depus o altă factură în valoare de 2,043 milioane de lei, tot pentru supervizarea construirii autostrăzii Transilvania.

Se verifică facturile Egis

Ne puteți urmări și pe Google News

În prezent, plățile făcute către Egis sunt verificate. Juriştii CNAIR au explicat, pentru EVZ, că nu au nicio explicaţie logică de ce este păstrat contractul cu firma de consultanţă franceză, din moment ce contractul de construire a autostrăzii cu americanii de la Bechtel a fost reziliat. „Este ca şi cum spui că îţi vei construi mansardă la casă şi angajezi consultant de proiect, dar tu nu ştii exact când faci mansarda: peste trei-patru ani”, a explicat consultantul juridic în cadrul Companieid de Drumuri, Alin Goga.

Francezii cer extinderea contractului

Potrivit surselor EVZ, Egis cere în prezent mai marilor de la Ministerul Transporturilor extinderea contractului. Pe de altă parte, fostul director al Companiei, cel care a semnat contractul Bechtel din partea statului român, Mihail Başulescu, spune că această consultanţă cu francezii nu trebuia prelungită, ci redusă de la un an la altul, cum s-a diminuat cantitatea de lucrări, şi reziliată atunci când s-a rupt contractul cu americanii de la Bechtel. Întrebaţi care este stadiul contractului cu Egis, oficialii CNAIR ne-au precizat că francezilor li s-a prelungit contractul în vara anului 2016. Astfel, contractul de supervizare a lucrărilor pentru autostrada Braşov- Târgu Mureş –Cluj-Oradea va avea valabilitate până în 31 decembrie 2020, iar contractul privind serviciile prestate în perioada de garanţie, până pe 31 decembrie 2023. Cert este că, în prezent, sunt verificate toate facturile depuse şi acceptate la plată, ale companiei franceze la Compania de Drumuri.

Pe câţi kilometri se lucrează

Conform CNAIR, obiectul contractului nr. 2562/31.08.2004 îl constituie supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a Autostrăzii Braşov – Tg. Mureș - Cluj – Oradea, reprezentând 415 km. În prezent, consultantul J.V. Egis Route Scetauroute - Egis International prestează activități de supervizare pe mai multe lucrări, dar realitatea este alta: pe 60 km, lucrările sunt abandonate de cel puțin șapte ani, alți 47 km de șantier așteaptă avizele pentru lucrări, iar restul de aproximativ 256 km nici măcar nu au constructori sau studii de fezabilitate. Valoarea Contractului de Supervizare, la semnare, a fost de 236.576.980.000 de lei fără TVA. Până în prezent s-au încheiat opt acte adiționale la Contractul de Supervizare, astfel: în anul 2005, 2006, 2007, 2008, 2012 (2 Acte Adiționale), 2014 și 2016. Dintre acestea, cinci au avut ca obiect modificarea graficului de prestare a serviciilor în corelare cu termenele de execuție a lucrărilor pe șantier.

Egis nu răspunde întrebărilor privind un contract din bani publici

După ce Evenimentul zilei a relatat că Egis a reușit performanța de a avea un contract „beton” şi stufos care conţine multe clauze pentru supervizarea autostrăzii Transilvania, proiect unde nu s-a mai inaugurat niciun km de autostradă de mai bine de șase ani, am întrebat conducerea firmei franceze ce servicii de consultanță a prestat dacă în perioada 2010-2017 nu s-a finalizat niciun km de autostradă între Brasov-Cluj-Borș și de ce s-a depus o nouă solicitare pentru a doua prelungire a acestui contract.

Clotilde Armand, directorul firmei Egis, refuză să răspundă întrebărilor jurnaliștilor Evenimentul zilei. Egis International SA Franţa, Sucursala Bucureşti, a încheiat pe 30 august 2004 un contract cu CNADNR pentru supervizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania. Francezii decontează, lunar, bani de la CNADNR.

Dacă în perioada contractului derulat cu Bechtel, Egis factura aproximativ un milion de euro pentru supervizarea lucrărilor, după rezilierea acestui contract, media deconturilor a fost între 300.000 și 500.000 de euro/ lună pentru supervizarea lucrărilor autostrăzii Brașov-Borș.