După șase ani de întrerupere au fost reluate lucrările la tronsonul rămas nerealizat din Autostrada Lugoj-Deva, de nouă kilometri. Este o secțiune pe care vor fi construite două tuneluri, de doi peste kilometri lungime.
S-au reluat lucrările la tunelurile de autostradă
Constructorii au revenit pe tronsonul cu tuneluri, unde cei nouă kilometri dintre satul Holdea, din județul Hunedoara, și localitatea Margina, din județul Timiș, au rămas nefinalizați din Autostrada Lugoj-Deva. Peste 20 de hectare de pădure au fost defrișate în zona unde vor fi construite tunelurile.
„Reprezentanții asocierii de firme care va executa secțiunea lipsă din autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, au început amenajarea accesului în șantierul din zona unde vor fi construite tunelurile. Sunt folosite utilaje specifice pentru stabilizarea și îmbunătățirea solului pentru drumul tehnologic, care are o lungime de circa doi kilometri.
Zona este greu accesibilă, mai ales după perioada de iarnă, pământul fiind îmbibat cu apă. Drumul tehnologic este folosit și de Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, Direcția Silvică Timiș, prin Ocolul Silvic Făget, care se ocupă cu eliberarea amplasamentului”, informa Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timiș.
Mlaștini pe șantierul autostrăzii.
În apropiere de zona tunelurilor, pe cei cinci kilometri spre Margina, pădurea a fost defrișată pentru amenajarea terasamentului.
Viitorul terasament să înfățișează ca o mlaștină întinsă străbătută de numeroase pârâuri. Este inundat de apele pluviale scurse de pe versanți. Odată cu extragerea pădurii de stejar și cu decopertarea solului, terenul a devenit și mai mâlos.
Autostrada cu tuneluri, complicată de ecologism
Autostrada Lugoj-Deva are 100 de kilometri și traversează județele Timiș și Hunedoara, din vestul României. A fost proiectată în anii 2000 și străbate o regiune de câmpie.
Însă terenul instabil în anumite porțiuni și sectoarele care traversează arii protejate, incluse pe lista siturilor Natura 2000, au impus construcția unor ecoducte, condiționate de mai multe avize din partea statului român.
Din vara anului 2023, circa cinci kilometri din traseu au fost decopertați și pregătiți pentru lucrările de construcție de pe „Autostrada cu tuneluri” (video), iar recent au început și lucrările de pregătire a terenului pe restul traseului, unde vor fi construite ecoductele.
Când va fi gata autostrada
Ecoductele din zona Holdea – Coșteiu de Sus vor avea peste doi kilometri și vor forma un culoar „verde” care va permite migrația animalelor sălbatice din Munții Poiana Ruscă spre Munții Apuseni. Sunt necesare atât pentru infrastructura rutieră, dar vor contribui și la protejarea zonei traversate de autostradă, cuprinsă în situl Natura 2000 Podişul Lipovei – Poiana Ruscă.
Finalizarea celor nouă kilometri de autostradă este estimată pentru toamna anului 2026, potrivit adevarul.ro.