Autoritățile libaneze au o ipoteza bombă despre cauza deflagraţiei din Beirut
- Condos Magda
- 5 august 2020, 17:33
Autoritățile libaneze au prezentat primele concluzii ale anchetei privind cauzele exploziei violente din Beirut.
Potrivit declarațiilor făcute de premierul Hassan Diab şi preşedinţia libaneză, 2.750 de tone de nitrat de amoniu erau depozitate de şase ani în port, fără luarea unor măsuri speciale de siguranță. Nitratul de amoniu este un compus folosit la fabricarea îngrăşămintelor minerale, dar şi a dispozitivelor explozive.
''Este vorba de neglijenţă''
'Este vorba de neglijenţă', a declarat o sursă pentru Reuters. Aceasta a mai precizat că îngrijorări suscitate de problema depozitării nitratului de amoniu în port au fost exprimate deseori în faţa mai multor comisii dar şi în faţa justiţie. Potrivit acelorași surse, '' nu s-a făcut nimic'' pentru a ordona evacuarea acestor materiale foarte periculoase.
Incendiu s-a produs în hangarul nr. 9 din port
Interlocutorul agenţiei britanice de presă a spus că un incendiu s-a produs în hangarul nr. 9 din port. Focul s-a extins la hangarul nr. 12, unde se află depozitat nitratul de amoniu.
Potrivit unui bilanţ dat publicităţii miercuri, peste 100 de persoane au murit în urma deflagraţiei. Este posibil ca bilanțul să crească deoarece circa 3.000 de persoane au fost rănite, cartiere întregi fiind distruse.
"Am cerut să fie reexportat. Dar nu s-a făcut nimic"
Badri Daher, şeful autorităţii vamale libaneze, a declarat miercuri la postul de televiziune LBCI că serviciile sale au avertizat în şase rânduri justiţia cu privire la riscurile care presupun prezenţa nitratului de amoniu în port.
"Am cerut să fie reexportat. Dar nu s-a făcut nimic. Lăsăm la latitudinea specialiştilor şi persoanelor autorizate să stabilească de ce", a adăugat el.
Potrivit altei surse apropiate unui angajat din port, o echipă a verificat nitratul de amoniu cu şase luni în urmă. Echipa a avertizat asupra pericolului ca 'Beirutul să fie în totalitate aruncat în aer' dacă substanță nu va fi mutată în altă parte.
Potrivit documentelor care au putut fi consultate de Reuters, autoritatea vamală a solicitat în 2016 şi în 2017 justiţiei să ceară 'agenţiei maritime în cauză' să reexporte sau să aprobe vânzarea nitratului de amoniu descărcat şi depozitat în hangarul nr. 12 pentru a asigura securitatea portului.
"O anchetă locală şi internaţională trebuie să fie efectuată asupra accidentului"
"O anchetă locală şi internaţională trebuie să fie efectuată asupra accidentului. Acest lucru având în vedere amploarea şi circumstanţele în care aceste mărfuri au fost transportate în port", a declarat Ghassan Hasbani, fost viceprim-ministru şi membru al partidului Forţele Libaneze.
Preşedintele Libanului, Michel Aoun, a asigurat miercuri că o anchetă asupra puternicei explozii care a zguduit cu o zi în urmă Beirutul va dezvălui repede modul în care s-a produs explozia. Rezultatele vor fi publicate în mod transparent, a spus acesta.
Shiparrested.com, o reţea specializată în aspectele juridice ale transportului maritim, a raportat în 2015 că nava-cargo Rhosus naviga sub pavilionul Republicii Moldova. Nava a făcut o escală la Beirut în septembrie 2013 din cauza unor probleme tehnice, în timp ce efectua o cursă din Georgia spre Mozambic. Nava avea o încărcătură de 2.750 tone de nitrat de amoniu la bord.
Navei i s-a interzis să părăsească portul după o inspecţie. La scurt timp ea a fost abandonată de către proprietarii săi. Acest lucru ceea ce a provocat o serie de proceduri legale din partea creditorilor lor.
'Din cauza riscurilor legate de menţinerea nitratului de amoniu la bordul navei, autorităţile portuare au decis că marfă să fie descărcată în depozitele portului', indică Shiparrested.com.
Nava aparţinea cetăţeanului rus Igor Greciuşkin
Portalul rusesc RBC, citat de DPA, a relatat miercuri că nava, care plecase din portul georgian Batumi spre Mozambic, aparţinea cetăţeanului rus Igor Greciuşkin. Igor Greciuşkin era născut în Habarovsk (Extremul Orient rus). El are în prezent reşedinţa permanentă în Cipru.
După apariţia unor probleme tehnice la bordul navei, Greciuşkin a abandonat efectiv nava în portul din Beirut. El nu a plătit corespunzător echipajul, spune RBC. RBC citează membri ai echipajului care au lucrat pe Rhosus, potrivit agerpres.ro.