AUTODENUNŢ ÎN EXCLUSIVITATE PENTRU EVZ: 14 ani de dat şpagă

Un instructor auto din Bacău descrie cum l-a mituit, ani la rând, pe şeful de la Permise Bacău, comisarul-şef Virgil Ardeleanu

Vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto recunoaşte că, timp de 14 ani, i-a dat şpagă comisarului-şef Virgil Ardeleanu, şeful Serviciului Public Comunitar de Înmatriculări şi Permise Auto din Bacău. Petru Bordeianu, 47 de ani, a făcut dezvăluiri detaliate pentru „Evenimentul zilei“ în legătură cu faptul că, mai bine de 14 ani, i-a dat periodic şpagă comisarului-şef Virgil Ardeleanu.

Iniţial, au fost trei instructori care au vrut să recunoască public şpaga dată şefului de la Permise Auto, dar, în cele din urmă, doar unul dintre ei a avut curajul să o facă. Ceilalţi doi au asistat la discuţie, dar au preferat să nu-şi dea numele.

„Îmi asum responsabilitatea pentru tot ce am făcut. Aşa cum am putut să-i dau şpagă, aşa pot şi să recunosc. Eu nu mă ascund, sunt un om cu principii! Nu se poate să zici rău la bine şi bine la rău. Bunicul ne spunea când eram copii: „Când o să fiţi mari, să nu vă spună careva domn şi să nu fie aşa!“. Am făcut lucruri contra voinţei mele“, ne-a spus Bordeianu. „Stăteam la rând să-i dăm şpagă“

Potrivit lui Bordeianu, nimeni nu putea să ia permis auto în Bacău dacă nu îl plătea pe Ardeleanu. „Puteai să fii şi Schumacher, tot nu luai permisul! În dimineaţa examenului, toţi instructorii umblam să-i dăm şpagă lui Ardeleanu. Stăteam la rând“, spune instructorul care adaugă faptul că era anormal să ia cineva examenul fără să fi dat, în prealabil, şpagă. Petru Bordeianu explică detaliile „afacerii“:

„Mergeam acasă la el şi îi dădeam banii adunaţi de la elevi. Uneori nu încăpeau banii în buzunar şi-i dădeam în pungă. Cei care cotizau aveau câte un punctuleţ în dreptul numelui din tabelul cu examinaţi. Ăla era semnul că omul a cotizat, deci are voie să treacă. Cine nu avea punctuleţul era picat. Fix din acel punct începea semnătura, aşa că nu se vedea nimic, nu rămânea niciun semn“. De multe ori, spune instructorul, comisarul Ardeleanu umbla printre oameni, în ziua examenului, şi întreba: „Hai, mai aveţi amatori?“.

„Lua de la oricine. Ajunsese într-o stare de degradare cumplită“, ne-a mai declarat vicepreşedintele instructorilor auto. Instructorul din Bacău recunoaşte că i-a dat şpagă lui Ardeleanu, periodic, începând cu anul 1991 până în anul 2005. Spune că a intrat în acest joc al şpăgii ca să nu-şi piardă locul de muncă: „Aveam 33 de ani, pierdusem un apartament şi aveam trei copii. Dacă nu cotizam la Ardeleanu, nu îmi luau elevii examenul şi rămâneam fără clienţi“. A renunţat atunci când Serviciul de Permise Auto a trecut în subordinea prefecturii. „După ce au trecut la prefectură, nu am mai vrut să cotizez. Pur şi simplu nu am mai vrut“, a mai spus Bordeianu.

REACŢIE

„Din câţi sunt, numai el s-a apucat să vorbească!“

Comisarul-şef Virgil Ardeleanu afirmă că Bordeianu nu este un om sănătos la cap şi că toate afirmaţiile făcute de el sunt nefondate.   „Nimic din ce spune el nu se poate demonstra. Am mai fost acuzat, dar niciodată nu s-a concretizat nimic. Să-mi arate dovada! Eu am mai avut procese şi, de fiecare dată, instanţa a zis că sunt nevinovat. Bordeianu ăsta face afirmaţii gratuite. Din câţi instructori auto sunt în Bacău, numai el s-a apucat să vorbească. Din punctul meu de vedere, e un om între ghilimele. E dreptul lui să vorbească. Nu mă pun cu el, că asta înseamnă că i-aş da apă la moară“, a declarat comisarul-şef Virgil Ardeleanu.

FLAGRANTUL DE LA ONEŞTI

Cercetat pentru luare de mită

În 2005, Asociaţia Instructorilor Auto din Bacău l-a acuzat pe Ardeleanu de luare de mită pentru eliberarea de permise auto în alb. În februarie 2006, fostul prefect de Bacău, Gabriel Berca, i-a cerut să demisioneze, după ce, în prealabil, îi solicitase să se autosuspende. Ardeleanu era acuzat de ilegalităţi la examenul de obţinere a permiselor auto, împreună cu un alt comisar. Acum, Ardeleanu este cercetat în libertate după ce a fost prins în flagrant la Oneşti, pe 18 aprilie, în timp ce primea o şpagă de 2.900 de euro. În plus, în portbagajul maşinii sale se aflau 43.000 de euro, bani despre care a susţinut că i-ar fi ob- ţinut în urma vânzării unui apartament.

TARIFE

„Strângea 12.000 de euro pe lună“ Instructorul Petru Bordeianu afirmă că îl cunoaşte pe Ardeleanu de foarte mulţi ani. „A fost cam 12-13 ani instructor auto. De atunci avea năravuri. Apoi, a intrat în poliţie. În şase ani, a ajuns comisar-şef. Se cunoştea foarte bine cu ceilalţi instructori, foştii lui colegi. Şi pe vremea lui Ceauşescu se mai luau permise cu pile. Dar nu aşa, pe faţă, cum a fost de când a venit Ardeleanu. Atunci mai dădeai un cârnaţ, un vin. Dar la Ardeleanu, banii se dădeau pe faţă“, a afirmat omul.

La început, când se dădea poligonul, şpaga era de 50 de mărci germane. Pentru traseu se plăteau alte 50 de mărci. Apoi tariful a crescut la 100 de dolari sau 200 de mărci pentru traseul din oraş. „Erau şi parafe. Se faceau fişe medicale. Aşa au luat permise interlopii. Trebuia doar să te prezinţi. Când intra elevul la sală, avea vorbă cu Ardeleanu. De multe ori se prezentau alţii la examen în locul candidaţilor. Într-o vreme, orice chestionar cădea, trebuia să-l scrii doar pe acela pe care îl ştiai pe de rost de acasă. În ultima vreme, şpaga pentru sală şi oraş ajunsese la 3.000 de euro, din care îşi mai oprea şi intermediarul 500 de euro. Într-o lună, Ardeleanu strângea cam 12.000 de euro“, apreciază vicepreşedintele instructorilor auto. Bordeianu ne-a mai declarat că elevii ajunseseră să caute instructorii care „aveau intrare la Ardeleanu“ din două motive: şcoala era mai ieftină şi reuşita examenului era sigură.

„Cine venea să facă şcoala de şoferi prima dată întreba cât costă şpaga la Ardeleanu. Abia apoi întrebau cât costă orele de curs. Instructorii care îi dădeau şpagă lui Ardeleanu îşi permiteau să facă şcoala ieftină, că aveau clienţi. În plus, îşi mai trăgeau şi o parte din bani“, a afirmat Bordeianu.

VEZI ŞI:

Păpuşarul examenelor auto, audiat la DNA