În ultimii ani de zile cultura urbană a sneakerșilor a invadat și trendurile de modă din România. De ce sunt atât de mulți oameni pasionați de adidași și dispuși să investească câteva sute de lei bune pentru a avea în picioare cele mai cool modele?
Cultura sneakerșilor a devenit cu adevărat un fenomen la noi în țară. În piață se găsesc o mulțime de retaileri care și-au propus să concureze într-un domeniul în care în urmă cu 10 ani nu prea exista competiție. Dacă în trecut adidașii erau un instrument pentru atleți sau sportivi, acum reprezintă pentru majoritatea oamenilor piesa principală dintr-un outfit.
Foarte mulți designeri sunt de părere că avantajul principal și motivul popularității lor este comoditatea. Cu toții ne-am confruntat cu un sentiment de confuzie când am pus prima dată mâna pe unul dintre modelele de adidasi cu talpă groasă, de spumă, și am observat că nici nu îi simțim greutatea. Pe lângă acest prim aspect, care este dublat în mod direct de noile tehnologii folosite pentru tălpile adidasilor, ne putem să nu observăm și diversitatea de elemente de design practicate în ziua de astăzi. Parcă există mereu mai mult de un model ce ni s-ar potrivi perfect...
Anul 2020, foarte bun pentru piața adidașilor
Cele mai recente estimări din piață sunt că industria sneakerșilor a fost evaluată la aproximativ 80 miliarde de dolari în 2020. În ultimii 10 ani, adidașii buni „de stradă” au început să fie cel mai popular obiect vestimentar în rândul tinerilor. Dacă înainte râdeam când auzeam un prieten că poartă o anumită pereche pentru că sunt „comozi”, astăzi este una dintre cerințele principale când vrem să ne actualizăm garderoba.
Sneakerșii s-au transformat dintr-o piesă sportivă într-una de fashion și aici nu vorbim doar despre marile case de design, ci despre marii producători „industriali”. Dacă în trecut acești producători mizau pe echipamentele sportive, astăzi le vedem încălțările purtate mai la toată lumea în picioare. Motivul? Trendul a transformat piața și odată cu ea modul în care oamenii percep sneakerșii. Astăzi nu este ceva ieșit din comun să porți o pereche de adidasi Nike la o ținută smart casual, cu un pantalon bine croit și cu o cămașă.
Chiar și modelele special făcute pentru alergat au început să fie folosite în viața de zi cu zi de către clienți pentru avantajele lor. Pe de altă parte, avem și un segment de cultură urbană care s-a prins puternic de buzunarele tinerilor din ziua de astăzi. Dacă dai peste 300 sau 400 de lei pe o pereche de adidași în 2021 nu mai este un lucru ieșit din comun. Adidasul este privit ca o investiție, iar din cauza pasiunii pentru acest obiect vestimentar, nu este privit ca una pe termen lung.
Cât cheltuie românii în medie pe adidași?
Un factor esențial pentru a înțelege popularitatea adidașilor este și economia digitală. Astăzi avem acces la zeci de mii de modele diferite care sunt doar la un click distanță. Conform datelor publicate de retailerii e-commerce, adidașii sunt de cele mai multe ori cele mai cumpărate produse vestimentare. Românii cheltuie în medie peste 300 de lei pe an pentru încălțări, iar cele mai bine vândute sunt modelele destinate femeilor.
Brandul Nike Romania este cel mai de succes în rândul tinerilor și nu numai. Câteva modele realizate de producător au acaparat piața și au devenit cele mai bine vândute piese de fashion de la noi din țară. la nivel mondial este liderul incontestabil al pieței, cu vânzări de peste 23 de miliarde de dolari în 2020, de două ori mai multe încasări decât locul 2. Acest lucru ne arată că și în anul pandemiei, caracterizat de lipsa mobilității, adidașii au rămas un puternic reper în cultura vestimentară a populației.