Potrivit unui comunicat remis astăzi de Institutul Naţional de Statistică, în trimestrul III al acestui an, indicele trimestrial al costului orar al forţei de muncă a fost cu 3,11 la sută mai mare faţă de trimestrul precedent şi cu 19,39 la sută faţă de acelaşi trimestru al anului anterior. Creşteri semnificative au avut loc în activităţile din învăţământ (12,47 la sută) şi industria extractivă (8,80 la sută).
Cele două componente principale ale costului orar al forţei de muncă sunt: cheltuielile directe (salariale) şi cheltuielile indirecte (non-salariale).
Conform comunicatului INS, măriri semnificative ale indicelui trimestrial al costului orar al forţei de muncă (în formă ajustată după numărul zilelor lucrătoare) au avut loc în activităţile din învăţământ (12,47 la sută), industria extractivă (8,80 la sută) şi administraţie publică (7,78 la sută). Scăderi s-au înregistrat în activităţile din intermedieri financiare (-7,65 la sută), sănătate şi asistenţă socială (-2,48 la sută) şi comerţ cu ridicata şi cu amănuntul (-0,06 la sută).
Comparativ cu acelaşi trimestru din anul precedent, cele mai mari creşteri anuale ale indicilor trimestriali ai costului orar cu forţa de muncă se observă în activităţile de sănătate şi asistenţă socială (40,26 la sută), învăţământ (32,08 la sută) şi energie electrică, termică, gaze şi apă (28,08 la sută).
Mărirea faţă de acelaşi trimestru al anului precedent - indici în formă ajustată după numărul zilelor lucrătoare - pentru componenta privind cheltuielile directe (salariale) cu forţa de muncă a fost de 19,31 la sută, iar pentru indicii în formă brută (neajustată) de 19,55 la sută. Componenta privind cheltuielile indirecte (non-salariale) a înregistrat aprecieri de 19,68 la sută, respectiv 19,84 la sută.
Salariile dascălilor, în funcţie de performanţe
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) a propus, în urmă cu două săptămâni, ca veniturile profesorilor să aibă o componentă variabilă în funcţie de evoluţia la învăţătură a elevilor sau de părerea acestora despre activitatea profesorului.
Potrivit propunerii, evaluarea cadrelor didactice trebuie să pornească de la progresul scolar, astfel că, la începutul fiecărui an şcolar, elevii vor fi testaţi pe baza unor subiecte formulate la nivel naţional, iar rezultatele testelor vor fi punctul de plecare pentru evaluarea ulterioară, internă şi externă.
Inspectoratele şcolare din ţară sunt obligate să popularizeze proiectul până pe data de 28 noiembrie.
În prezent, salariile profesorilor sunt:
- un profesor debutant are un salariu de 1.134 lei
- un dascăl de gradul I câştigă, în funcţie de vechime, 1.416 lei (10-14 ani), 1.892 lei (25-30 ani) şi 2.196 lei (peste 40 de ani).
- un profesor cu grad didactic II şi vechime de 6-10 ani are un salariu de 1.212 lei, iar dacă are o vechime de peste 40 ani câştigă 1.828 lei. - salariul minim de încadrare al unui preparator debutant este de 1.298 lei. Pentru un preparator cu vechime cuprinsă între 6-10 ani, venitul este de 1.524 lei. - salariul minim de încadrare al unui asistent universitar debutant este de 1.414 lei. Pentru un asistent universitar cu vechime cuprinsă între 6-10 ani, salariul de încadrare este de 1.460 lei.